Abstract
This article aims to analyze the mishaps and challenges faced by both male and female teachers in the teaching craft, in the rural area of Ariquemes (RO), in the Northern of Brazil, between the years 1980 and 1990. Among the questions we highlight: how was rural teaching organized in terms of career and education level of the teachers? What were the roles of teachers in the daily life of rural schools? In methodological terms we use diverse historical sources, including statements, governmental speeches and oral sources collected through semi-structured interviews with male and female teachers who have were and / or still are teaching in rural areas. It is understood from the investigation that the admission to the teaching career occurred through indication of the community and that the teaching practiced in the rural schools were by multi-serial ways. The first four grades of the first grade shared the same scholar space, and the rural teachers faced several difficulties, some of them: to travel far distances to teach, triple and quadruple function, among other functions. Through these devices, teachers represented the social model of the intellectual citizen, and teaching in rural schools was not a service, nor an insertion in the labor market, but a help to their own community.
References
ADHARA. Ariquemes, 06 de julho 2018. Entrevista concedida ao pesquisador.
ALTAIR. Ariquemes, 27 de junho 2018. Entrevista concedida ao pesquisador.
BLOCH, M. Apologia da história, ou o ofício de historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BRASIL. Lei 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF: 1971. Disponível em: https://goo.gl/7UxpjF. Acesso em: 15 jun. 2018.
CALAZANS, M. J. C. Professor/produtor rural e seus múltiplos trabalhos. Educ. Rev. [online], n. 02, p. 12-18, 1985. Disponível em: https://goo.gl/kd9Co2. Acesso em: 09 out. 2018.
CORRÊA, R. L. T. Aspectos de trajetórias de professoras rurais no Paraná (1957-1979). Cadernos de história da educação, v. 17, n. 2, p. 365-379, maio/ago. 2018. Disponível em: https://goo.gl/nehHAa. Acesso em: 06 ago. 2018.
DECLARAÇÃO Ariquemes-RO, 06 de maio de 1988. Ariquemes, RO: SEMEC, 1988.
DECLARAÇÃO Ariquemes-RO, 12 de jan. de 1984. Ariquemes, RO: SEMEC, 1984.
DISCURSO proferido pelo Deputado Jerônimo Santana na Câmara dos Deputados em 06 de maio de1981. In: BRASIL. Em defesa do povo de Ariquemes. Brasília: Coordenação de Publicação, 1981. p. 45.
DUARTE, S. G. Dicionário brasileiro de educação. Rio de Janeiro: Nobel, 1986.
GONÇALVES, M. C. “Eu era professora, era catequista, era enfermeira, eu era tudo!”: a profissão docente no meio rural piauiense (1971-1989). 2015. 198p. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Piauí, Piauí, 2015.
GOUVEIA, C. T. G. de. O projeto logos II em Rondônia: a implantação do projeto-piloto e as mudanças em sua organização político-pedagógica. 2016. 157p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016.
LE GOFF, J. (Org.). A história nova. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
LIMA, A. M. de. Achegas para história da educação no estado de Rondônia. 2. ed. Porto Velho: SEDUC, 1993.
MEIHY, J. C. S. Bom. Manual de história oral. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2005.
PIACENTINE, A. P. F. da. S. História da formação para professores leigos rurais: o curso de magistério rural em Dourados, na década de 1970. 2012. 93p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2012.
ZANIAH. Ariquemes, 27 de junho 2018. Entrevista concedida ao pesquisador.
The Journal HISTEDBR On-line uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.