Banner Portal
Brazilian way inclusion: considerations about the term “inclusion” and variants in the discourse of Revista Nova Escola
PDF (Portuguese)

Keywords

Discourse analysis
Education
Inclusion

How to Cite

Brazilian way inclusion: considerations about the term “inclusion” and variants in the discourse of Revista Nova Escola. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020034, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8657628. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8657628. Acesso em: 3 jun. 2025.

Abstract

This paper discusses the meanings of the word “inclusion”, characterized by specific semantic functioning. For this, we chose the magazine Nova Escola to analyze the texts of their reports, since the magazine is specialized in education, discursively privileged field of the term “inclusion”. While conducting the analysis, it was possible to identify that the magazine sees inclusion in the broad sense, because it understands it beyond special education needs and it is emphatically taken to the side of the different facets inclusion of minorities. Lastly, there is a certain conservative discursive position about inclusion present in their texts.

PDF (Portuguese)

References

BRANDÃO, H. H. N. Introdução à análise do discurso. Campinas: Editora da Unicamp, 2004.

CABRAL, M. V. Cidadania, participação social e mobilização política. Cad. Metrop., São Paulo, v. 20, n. 43, p. 865-877, set./dez. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cm/v20n43/2236-9996-cm-20-43-0865.pdf. Acesso em: 24 jan. 2019.

CAVALLARI, J. S. O equívoco no discurso da inclusão: o funcionamento do conceito de diferença no depoimento de agentes educacionais. RBLA, Belo Horizonte, v. 10, n. 3, p. 667-680, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v10n3/a09v10n3. Acesso em: 10 maio 2019.

CHARAUDEAU, P.; MAINGUENEAU, D. Dicionário de análise do discurso. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

DUCROT, O. Esboço de uma teoria polifônica da enunciação. In: DUCROT, O. O Dizer e o dito. Campinas: Pontes, 1987. p. 161-219.

FUNDAÇÃO LEMANN. Somos. 2018. Disponível em: https://fundacaolemann.org.br/somos. Acesso em: 24 jan. 2019.

GARCIA, R. M. C. Para além da “inclusão”: crítica às políticas educacionais contemporâneas. In: EVANGELISTA, O. (Org.). O que revelam os slogans na política educacional. 1. ed. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2014. p. 101-140.

JESUS, D. M. de.; ZOLIN-VESZ, F. A construção discursiva de Xuxa como promotora da inclusão social. RBLA, Belo Horizonte, v. 13, n. 4, p. 1131-1143, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v13n4/aop2913.pdf. Acesso em: 10 maio 2019.

KRIEG-PLANQUE, A. A noção de “fórmula” em análise do discurso: quadro teórico e metodológico. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

MAINGUENEAU, D. Cenas da enunciação. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. Curitiba: Criar, 2005.

MEIRELLES, E. Os sem-escola. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/8245/os-sem-escola. Acesso em: 24 jan. 2019.

NEVES, L. M. W. O professor como intelectual estratégico na disseminação da nova pedagogia da hegemonia. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36, 2013, Goiânia. Anais [...]. Goiânia, 2013. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_encomendados/gt05_trabencomendado_lucianeves.pdf. Acesso em: 10 maio 2019.

NICOLIELO, B. Periferias sem aulas e sem direitos. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/8270/periferias-sem-aulas-e-sem-direitos. Acesso em: 24 jan. 2019.

POPKEWITZ, T.; LINDBLAD, S. A fundamentação estatística, o governo da educação e a inclusão e exclusão sociais. Educ. Soc., Campinas, v, 37, n. 136, p. 727-754, jul./set. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v37n136/1678-4626-es-37-136-00727.pdf. Acesso em: 24 jan. 2019.

SKJORTEN, M. Inclusão total é um sonho, mas devemos persegui-lo. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/8201/inclusao-total-e-um-sonho-mas-devemos-persegui-lo. Acesso em: 24 jan. 2019.

The Journal HISTEDBR On-line uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.