Abstract
The experience of a ritual belonging to another culture allows us to think about many issues related to our own culture, from a kind of ‘detachment’, because when ‘looking’ the other we end up perceiving aspects of ourselves. For a performer, experiencing a female initiation ritual, in this case, of the Tikuna indigenous people: Worecü, is reflecting on how much the context in which we live influences our artistic making, since life and art are intertwined, thinking from the concept of artivism.
References
ANGARITA, Abel Antonio Santos. Percepción tikuna de Naane y Naüne: territorio y cuerpo. Dissertação apresentada para a obtenção de grau de mestre em estudos Amazônicos. Linha de investigação em linguística e etnologia amazônica. Universidade Nacional de Colombia, Letícia, Amazonas, Colombia, 2013.
DE OLIVEIRA, Andressa Cantergiani Fagundes. A midiatização da dor: estratégias comunicativas e resistência política. Programa de Pós-graduação de Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2008, Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica), São Paulo.
MATAREZIO FILHO, Edson Tosta. A Festa da Moça Nova: ritual de iniciação feminina dos índios Ticuna. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade de São Paulo, 2015, Tese (Doutorado em Antropologia), São Paulo.
QUILICI, Cassiano Sydow. Antonin Artaud: teatro e ritual. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2004.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das letras, 2003.
TURNER, Victor. O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Petrópolis: Editora Vozes, 1974.
WOLF, Naomi. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Vanessa Benites Bordin