From deserted to entrepreneurs
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Neo-pentecostalism
Politics
Media
Market

How to Cite

Passos, P. (2015). From deserted to entrepreneurs: the factual foundations of the spiritual identity of the Neopentecostal Church Fonte da Vida. Ciencias Sociales Y Religión, 17(23), 60–75. https://doi.org/10.22456/1982-2650.54752

Abstract

This work investigates the consolidation path of the Fountain of Life Church, a religious group that took the strategy to achieve those who come from the underground class division in Brazil: the "C" class. With a modality of religious services aimed at suppression of life contingencies by the way of individual empowerment, the closer relations with the political and the media was essential for its maintenance in competitor Brazilian religious market. The Fountain of Life Church, despite its more significant presence in the south central region of the country, already occupies a significant share of the Pentecostal Brazilian customers. This paper presents theoretical and empirical data in order to illustrate the course of the Fountain of Life Church and how this trajectory influenced the formation of its theological and market identity.

https://doi.org/10.22456/1982-2650.54752
PDF (Português (Brasil))

References

BAUMAN, Zigmunt. Modernidade Líquida, Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor. 2001.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BOURDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Editora Zouk, 2007.

CAMPOS, Leonildo. Teatro, templo e mercado: organização e marketing de um empreendedorismo neopentecostal. São Paulo: Editora da Unesp, 1997.

CAMPOS, Leonildo. As origens norte-americanas do pentecostalismo brasileiro: observações sobre uma relação ainda pouco avaliada. Revista USP, São Paulo, n.67, p. 100-115, setembro/novembro 2005.

DEPARTAMENTO INTERSINDICAL DE ASSESSORIA PARLAMENTAR. Radiografia do novo Congresso: Legislatura 2007-2011. Brasília, DIAP, 2006.

MARCHI, Euclides. Religião e Igreja: a consolidação do poder institucional. Revista História: Questão e Debate. Curitiba: UFPR, v. 14, n. 26/27, p. 172-195, jan./dez 1997.

MARIANO, Ricardo. Neopentecostais: sociologia do novo pentecostalismo no Brasil. São Paulo: Loyola, 2a ed, 2005.

MARIANO, Ricardo. Em marcha, a transformação da demografia religiosa do país. Em marcha, a transformação da demografia religiosa do país. Instituto Humanitas Unisinos. Porto Alegre: 2012.

MONTES, Maria Lucia et al. História da vida privada no Brasil. vol. 04, São Paulo: Cia. das Letras, 1998.

MORAES, Itelvides José de. Protestantes pentecostais em Goiânia: discurso e ação política. 2007. 206 f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Instituto de Ciências Sociais, Departamento de Sociologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

NERI, Marcelo Cortês. A Nova Classe Média. Rio de Janeiro: FGV/IBRE, CPS, 2008.

VELOSO, Fernando A. et al. Determinantes do “Milagre” Econômico Brasileiro (1968-1973): Uma Análise Empírica. RBE. Rio de Janeiro, v. 62, no 2, p. 221-246, abril-junho 2008.

WEBER, Max. Ensaios de Sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.

WEBER, Max. Economia e Sociedade. Trad. Regis Barbosa e Karen Elsabe Barbosa. Brasília: UNB. 1994.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Paulo Passos

Downloads

Download data is not yet available.