Banner Portal
Um plano nacional de capacitação financeira
PDF

Palavras-chave

Capacitação financeira
Educação financeira
Regulação do sistema financeiro
Sistema de proteção ao consumidor financeiro
Abordagem institucionalista
Índice de capacitação financeira.

Como Citar

PEREIRA, Fernando; CAVALCANTE, Anderson; CROCCO, Marco. Um plano nacional de capacitação financeira: o caso brasileiro. Economia e Sociedade, Campinas, SP, v. 28, n. 2, p. 541–561, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8657000. Acesso em: 20 abr. 2024.

Resumo

Este artigo discute formatos desejáveis para um plano nacional de capacitação financeira, a partir da experiência brasileira. As propostas convencionais usualmente dão excessiva importância à educação financeira, sob justificativa de que a transferência de conhecimento e informação é a melhor forma de promover alfabetização, capacitação e bem-estar financeiro. A análise crítica desta proposta mostra, porém, que ela é inadequada, pois: i) é imperativo incluir o ambiente em que as decisões financeiras são tomadas e; ii) a qualificação financeira não pode se dar prioritariamente via transferência de conhecimento, mas pelo aconselhamento financeiro provido por especialistas independentes.

PDF

Referências

BARR, M. S. Modes of credit market regulation. In: RETSINAS, N. P.; BELSK, E. S. (Org.). Building assets, building wealth: creating wealth in low-income communities. Washington: Brooking Press, 2005. p. 1-51.

BARR, M. S.; MULLAINATHAN, S.; SHAFIR, E. Behaviorally informed financial services regulation. Washington: New America Foundation, 2008.

BRASIL. Brasil: Implementando a Estratégia Nacional de Educação Financeira. Documento elaborado pelo Conselho Nacional de Educação Financeira – Conef (2013). Disponível em: https://www.bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf. Acesso em: 2 out. 2017.

BRAUNSTEIN, S.; WELCH, C. Financial literacy: an overview of practice, research, and policy. Federal Reserve Bulletin, v. 88, p. 445-457, Nov. 2002.

CAIN, D. M.; LOEWENSTEIN, G.; MOORE, D. A. The dirt on coming clean: perverse effects of disclosing conflicts of interest. Journal of Legal Studies, v. 34, p. 1-25, Jan. 2005.

CASADO, M. M. Proteção do consumidor de crédito bancário e financeiro. São Paulo: Ed. Revista dos Tribunais, 2000.

CONSUMER FINANCIAL PROTECTION BUREAU. Financial well-being: the goal of financial education. Iowa: CFPB, 2015.

COUTINHO, L.; BELLUZZO, L. G. 'Financeirização' da riqueza, inflação de ativos e decisões de gastos em economias abertas. In: FERRARI FILHO, F.; PAULA, L.F. (Org.). Globalização financeira: ensaios de macroeconomia aberta. Petrópolis: Editora Vozes, 2004. p. 59-77.

CROCCO, M. A.; SANTOS, F.; FIGUEIREDO, A. Exclusão financeira no Brasil: uma análise regional exploratória. Revista de Economia Política, São Paulo, v. 33, n. 132, p. 505-526, 2013.

DYMSKI, G. A. Exclusão e eficiência: a transformação global do core banking, um estudo de caso sobre o Brasil. In: PAULA, L. F.; OREIRO, J. L. (Org.). Sistema Financeiro – uma análise do setor bancário brasileiro. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007. p. 255-283.

FINANCIAL SERVICES AUTHORITY. Measuring financial capability: an exploratory study. Consumer Research, London: FSA, n. 37, 2005.

FROUD, J. et al. Escaping the tyranny of earned income? The failure of finance as social innovation. Manchester: University of Manchester, Mar. 2009. (n. 66).

GLOUKOVIEZOFF, G. From financial exclusion to overindebtedness: the Paradox of difficulties for people on low income? In: ANDERLONI, L.; BRAGA, M. D.; CARLUCCIO, E. M. (Org.). New frontiers in banking services: emerging needs and tailored products for untapped markets. Berlim: Springer, 2006. p. 213-245.

GUÉRIN, I. Households’ over-indebtedness and the fallacy of financial education: insights from economic anthropology. Paris: Microfinance in Crisis, 2012. (Working Paper, n. 1).

HASSAN, N. et al. Delivering money advice in South Africa: study into the provision of money advice to low-income persons. Johannesburg: Genesis Analytics, 2008.

HM TREASURY. Financial capability: the Government’s long-term approach. London: HMSO, 2007.

IDEC. Início conturbado. Revista do IDEC, p. 16-20, mar. 2012a.

IDEC. Mais caro do que parece. Revista do IDEC, jun. 2012b.

IDEC. Superendividamento no Brasil. São Paulo: IDEC, 2008.

IDEC. Tudo na mesma. Revista do IDEC, p. 24-27, set. 2012c.

JANUSZ, T. Kickback: confessions of a mortgage salesman. Tennesse: Insight Publishing, 2006.

KAHNEMAN, D.; TVERSKY, A. Prospect theory: an analysis of decision under risk. Econometrica, v. 47, n. 2, p. 263-292, 1979.

KEMPSON, E.; ATKINSON, A.; PILLEY, O. Policy level response to financial exclusion in developed economies: lessons for developing countries. Bristol: Department for International Development (DFID), 2004. p. 49.

KEMPSON, E.; COLLARD, S. Developing a vision for financial inclusion. 1. ed. Surrey: Friends Provident Foundation, 2012.

LUSARDI, A. Financial literacy: an essential tool for informed consumer choice? [manuscrito], 2008. Disponível em: http://www.dartmouth.edu/~alusardi/Papers/Lusardi_Informed_Consumer.pdf. Acesso em: 20 ago. 2016.

LUSARDI, A.; MICHAUD, P.; MITCHELL, O. S. Optimal financial knowledge and wealth inequality. Cambridge, MA: NBER, 2013. (Working Paper., n. 18669).

MANN, R. J. Charging ahead: the growth and regulation of payment card markets. New York: Cambridge University Press, 2007.

MARQUES, C. L. Fundamentos científicos da prevenção e tratamento do superendividamento. Caderno de Investigaçoes Científicas, Brasília, Ministério da Justiça, 2010.

MEZA, D.; IRLENBUSCH, B.; REYNIERS, D. Financial capability: a behavioural economics perspective. London: FSA, 2008. (Consumer Research., n. 69).

MONEY ADVICE SERVICE – MAS. Review of the Money Advice Service. London: MAS, 2015.

O’CONNELL, A. How effective is financial education? Policy Quarterly, v. 3, n. 3, p. 40-46, 2007.

OECD. Improving financial literacy: analysis of issues and policies. Paris: Organization for Economic Cooperation and Development, 2005.

PEREIRA, F. B. Notas de um plano nacional de capacitação financeira. 2015. Tese (Doutoramento em Economia)–Cedeplar, Universidade Federal de Minas Gerais, 2015.

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. National Credit Act n. 34 of 2005. Government Gazette, South Africa, n. 28619, 2005.

RUSSIA’S G20 PRESIDENCY; OECD. Advancing national strategies for financial education. Paris: OECD, 2013.

SANTOS, A. C. Financial literacy, financialisation and neoliberalism. Finance and wellbeing. Leeds: Fessud, 2013. (Working Paper Series, n. 11).

SCHMIDT NETO, A. P. Superendividamento do consumidor: conceito, pressupostos e classificação. Revista da SJRJ, v. 16, n. 26, p. 167-184, 2009.

SERVON, L. J.; KAESTNER, R. Consumer financial literacy and the impact of online banking on the financial behavior of lower-income bank customers. Journal of Consumer Affairs, v. 42, n. 2, p. 271-305, 28 jun. 2008.

SHERRADEN, M. S. Financial capability: what is it, and how can it be created? St. Louis: Washington University, 2010. (Working Papers, n. 10-17).

SLOVIC, P.; FISCHHOFF, B.; LICHTENSTEIN, S. Facts versus fears: understanding perceived risk. In: KAHNEMAN, D.; SLOVIC, P.; TVERSKY, A. (Org.). Judgment under uncertainty: heuristics and biases. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. p. 463-489.

TEIXEIRA, A.; TABAK, B.; CAJUEIRO, D. Finanças Comportamentais: aversão míope às perdas e efeito dinheiro em casa. In: ÁVILA, F.; BIANCHI, A. M. (Org.). Guia de economia comportamental e experimental. São Paulo: EconomiaComportamental.org, 2015. p. 200-209.

THORESEN, O. Thoresen review of generic financial advice: final report. London: HM Treasury, 2008.

U.S. DEPARTMENT OF TREASURY. President’s Advisory Council on financial capability: final report. Washington, DC: [s.n.], 2013.

WARREN, E. Unsafe at any rate. Democracy: A Journal of Ideas, n. 5, p. 8-19, 2007.

WILLIS, L. E. Against financial literacy education. Iowa Law Review, v. 94, p. 197, 2008.

WORLD BANK. Making sense of financial capability surveys around the world: a review of existing financial capability and literacy measurement instruments. Washington, DC: World Bank, 2013.

A Economia e Sociedade utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.