Banner Portal
Didactic strategies involved in the use of ICT
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Didactic strategies
ICT
Teachers

How to Cite

REIS, Rafaela Menezes da Silva; LEITE, Bruno Silva; LEÃO, Marcelo Brito Carneiro. Didactic strategies involved in the use of ICT: what do teachers say about their use in the classroom?. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 2, p. 551–571, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i2.8657601. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657601. Acesso em: 27 sep. 2024.

Abstract

Fluent communication, solid knowledge related to the discipline that teaches, good didactics and know how to use effective teaching strategies, are considered essential for a good teacher. In relation to existing teaching strategies and considering the technology era, it is important to discuss how Information and Communication Technologies are incorporated into pedagogical practices and what strategies are used in the classroom. The objective of this work was to analyze through interviews the didactic strategies involved in the use of ICT by three professors of the licentiate course in chemistry of a federal university in Brazil. The interviews were analyzed based on Discursive Textual Analysis. The results show that all teachers use ICT in the classroom, but only in one discipline do students prepare digital materials and plan classes with resources available on the Internet, specifically discussing the use of ICT.

 

https://doi.org/10.20396/etd.v23i2.8657601
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES 1.303/2001c. Diário Oficial da União, 07/12/2001, Seção 1, p. 25. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1303.pdf. Acesso em: 09 de julho de 2019.

CIBOTTO, Rosefran Adriano Gonçalves; OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato. TPACK – conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo: uma revisão teórica. Imagens da Educação, v. 7, n. 2, p. 11-23, 2017.

GAUTHIER, Frontei-Clermont; MATINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-françois; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: UNIJUÍ, 1998. (Coleção Fronteiras da Educação)

GIL, Antonio Carlos. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2008. 283 p.

HAYDT, Regina Celia Cazaux. Curso de didática geral. 8. ed. São Paulo: Ática, 2006. 327 p.

KENSKI, Vani M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2004.

KOEHLER, Matthew J.; MISHRA, Punya. Teachers learning technology by design. Journal of Computing in Teacher Education, v. 21, n. 3, p. 94-102, 2005.

LEÃO, Marcelo Brito Carneiro. Tecnologias na educação: uma abordagem crítica para uma atuação prática. Recife, PE : UFRPE, 2011. 179 p.

LEITE, Bruno Silva. Aprendizagem tecnológica ativa. Revista Internacional de Educação Superior, v. 4, n. 3, p. 580-609, 2018.

LEITE, Bruno Silva. Tecnologias no ensino de química: teoria e prática na formação docente. Curitiba: Appris, 2015, 365p.

LEVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1999.

LIMA, Érika Rossana Passos de Oliveira; MOITA, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro. A tecnologia e o ensino de Química: jogos digitais como interface metodológica. Campina Grande: EDUEPB, 2011. Disponível em: http://books.scielo.org/id/6pdyn/pdf/sousa-9788578791247-06.pdf Acesso em: 09 de novembro de 2017.

MARTINS, Jorge dos Santos. Situações práticas de ensino e aprendizagem significativa. Campinas: Autores Associados, 2009.

MASETTO, Marcos T. Docência na universidade. Campinas: Papirus, 1998.

MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Estratégias didáticas em aulas online no ensino superior. In: LINHARES, Ronaldo N.; PORTO, Cristiane; FREIRE, Valéria (Org.). Mídia e educação: espaços e (co)relações de conhecimentos. Aracaju: Edunet, 2014, p. 61-95.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001. 80 p.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

MORAN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação e educação. São Paulo. v. 2. p. 27-35. jan./abr. 1995.

MOURA, Patrícia Homobono Brito; SERRÃO, Caio Renan Goes; FERREIRA, Roger Leomar da Silva; MOYSÉS, Daniele de Araújo; SILVA, Maria Dulcimar de Brito. Aplicação de softwares educacionais em química: um estudo de caso em uma turma do ensino médio em uma escola estadual da cidade de Belém-PA. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 2012, Salvador. Anais do... Salvador: UFBA, 2012.

NARDI, Roberto. Questões atuais no ensino de ciências. São Paulo: Escrituras, 1998.

OLIVEIRA, Alice; OLIVEIRA, Carmen; MERCADO, Luis. Estratégias didáticas com uso de TIC no ensino superior: a webquest na formação dos estudantes de História. In: Sánchez, J. (Ed.) Nuevas Ideasen Informática Educativa, Santiago de Chile, v. 12, p. 420-425, 2016.

OLISKOVICZ, Katiúcia; PIVA, Carla Dal. As estratégias didáticas no ensino superior. Revista de Educação. v. 15, n. 19, 2012, p. 111-127.

PIMENTA, Selma Garrido. Saberes Pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1995.

REIS, Rafaela da Silva; LEITE, Bruno Silva; LEÃO, Marcelo Brito Carneiro. Percepções sobre a incorporação das TIC em cursos de licenciatura em Química no Brasil. Revista Debates em Educação, v. 11, p. 01-18, 2019.

REIS, Rafaela da Silva; LEITE, Bruno Silva; LEÃO, Marcelo Brito Carneiro. Apropriação das tecnologias da informação e comunicação no ensino de ciências: uma revisão sistemática da última década (2007-2016). Revista Novas Tecnologias na Educação. v. 15, n. 2, p. 1-10, 2017.

SHULMAN, Lee S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Research. v. 12, n. 2, p. 4 – 14, 1986.

TUCKMAN, Bruce. Manual de investigação em educação, Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Rafaela Menezes da Silva Reis, Bruno Silva Leite, Marcelo Brito Carneiro Leão

Downloads

Download data is not yet available.