Banner Portal
History and philosophy of science from science education event
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History and philosophy of science. Science education
Teaching proposals.

How to Cite

RIBEIRO, Suellen Cristine Isidoro; VELLOSO, Verônica Pimenta; MOREIRA, Maria Cristina do Amaral. History and philosophy of science from science education event. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 1150–1171, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i4.8652249. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652249. Acesso em: 27 sep. 2024.

Abstract

The relations between science and society are complex as a result of changes, among them the technological, in people’s everyday life. In science education, these changes give rise to a teacher training that stimulates critical thinking about the scientific-technological development process and its products. The study aimed to problematize the insertion of History and Philosophy of Science in basic education as a way of approaching knowledge about sciences and science education. For this we researched the papers presented for fifteen years in a relevance event to science education research. The goal was identify and problematize strategies and pedagogical proposals of the papers including History and Philosophy of Science as a methodology. It is a qualitative research, for a demarcation of a research landscape. The results showed few empirical studies involving the History and Philosophy of Science and that, in the classroom, the main strategies adopted were: games, experiments, films, and the most recurrent ones using texts and questionnaires. Regarding the disciplines, Physics has the most contributions, as pointed out in previous studies. Regarding the objectives of the analyzed studies, most of them sought to treat science as a process influenced by historical, social and economic factors, rather than as a product.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8652249
PDF (Português (Brasil))

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. ABRAPEC. Menu ENPEC. Anteriores. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/wordpress/pt/enpecs-anteriores. Acesso em: 22 jul. 2017.

AULER, D.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio: pesquisa em educação em ciências. vl. 3, n. 2, p. 122-134, 2001.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Trad: Estela dos Santos Abreu. 1. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BASTOS FILHO, J. B. Qual história e qual filosofia da ciência são capazes de melhorar o ensino de física? In: PEDUZZI, L. O. Q.; MARTINS, A. F. P.; FERREIRA, J. M. H. (Org.). Temas de história e filosofia da ciência no ensino. Natal: EDUFRN, 2012. p. 65-83.

CACHAPUZ, A. Do ensino de ciências: seis ideias que aprendi. In: CARVALHO, A. M. P.; CACHAPUZ, A.; GIL-PÉREZ, D. (Org.). O ensino das ciências como compromisso científico e social: os caminhos que percorremos. São Paulo: Cortez, 2011. cap. 1, p. 11-32.

CONSTANTINO, E. S.; DIAS, M. C.; LEÃO, M. B. A construção histórica da tabela periódica como proposta de aprendizagem In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 3., 2001, Atibaia. Anais... Atibaia SP: ABRAPEC, 2001. Não paginado. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ienpec/ienpec.html. Acesso em: 21 out. 2018.

COSTA, P. S.; CUNHA, A. A. AIRES, J. A. Análise de uma proposta didática sobre radioatividade a partir da história e filosofia da ciência. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas, Anais... Campinas, SP: ABRAPEC, 2011. p. 1-12.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, ANPEd, n. 26, 2003. p. 89-100.

CUNHA, M. B. A percepção de ciência e tecnologia dos estudantes de ensino médio e a divulgação científica. 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

DELIZOICOV, D.; SLONGO, I.; LORENZETTI, L. ENPEC: 10 anos de disseminação da pesquisa em educação em ciências. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., 2007, Florianópolis, Atas... Florianópolis: ABRAPEC, 2007. p. 1-12.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.

KRÜGER, A. G.; TEIXEIRA, M. L.; AIRES, J. A tabela periódica a partir da abordagem história e filosofia da ciência: análise de uma proposta didática. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8, 2011, Campinas, Anais... Campinas, SP: ABRAPEC, 2011. p. 1-11.

MARTINS, A. F. P. História e filosofia: há muitas pedras nesse caminho. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 112-131, 2007.

MARTINS, R. A. História e história da ciência: encontros e desencontros. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DA CIÊNCIA E DA TÉCNICA, 1., 2001, Évora. Atas... Évora: Universidade de Évora; Universidade de Aveio, 2001. p. 11-46.

MARTINS, R. A. Introdução: a história das ciências e seus usos na educação. In: SILVA, C. C. (Org.). Estudos de história e filosofia das ciências: subsídios para aplicação no ensino. São Paulo: Livraria da Física, 2006. p. 27-30.

MATTHEWS, M. R. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 12, n. 3, 1995, p. 164-214.

MATTIAZZO-CARDIA, E.; UENO, R.; MORAES, M. S. A dívida pública como tema transversal/político social em aulas de matemática no ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., 2005, Bauru, Anais... Bauru, SP: ABRAPEC, 2005, p. 1-12.

MOREIRA, I. C. A inclusão social e a popularização da ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social. Brasília, v. 1, n. 2, p. 11-16, 2006.

NOGUEIRA, L. V.; FREITAS, K. C. Análise de aspectos da natureza da ciência (NdC) e motivacionais em estudantes do ensino médio mediada por sequência didática centrada na replicação de experimentos históricos darwinianos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia Anais... Águas de Lindóia, SP ABRAPEC: 2015, p. 1-8.

OLIVEIRA, R. A.; SILVA, A. P. B. História da ciência e ensino de física: uma análise meta-historiográfica. In: PEDUZZI, L. O. Q.; MARTINS, A. F. P.; FERREIRA, J. M. H. (Org.). Temas de história e filosofia da ciência no ensino. Natal: EDUFRN, 2012. cap. 2, p. 41-64.

RODRIGUES, H. O.; SILVA, R. S. Papiro de Moscou e RHIND: resolução de equação do 2º Grau. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., 2005, Bauru, Anais... Bauru, SP: ABRAPEC, 2005, p. 1-1.

RODRIGUES, R. de. C. B.; FURTADO, W. W. Jogos teatrais de história da ciência. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas, Anais... Campinas, SP: ABRAPEC, 2011, p. 1-12.

RODRIGUES, R. de. C. B.; FURTADO, W. W. Jogos teatrais no estudo da construção histórica do conhecimento sobre modelos atômicos no ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9., 2013, Águas de Lindóia, Anais... Águas de Lindóia, SP: ABRAPEC, 2013. p. 1-8.

ROSSETO, G. A. R. S. et al. Desafios dos estudos “estado da Arte”: Estratégias de pesquisa na pós-graduação. Educação: Saberes e Práticas, v. 2, n. 1, p. 1-15, 2013.

SANTOS, E. G.; SCHEID, N. M. J. História da ciência na educação básica: contribuições do cinema. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas, Anais... Campinas, SP: ABRAPEC, 2011. p. 1-13.

SANTOS NETO, E. R.; OLIVEIRA, M. de. P. Identificando o obstáculo cultural em aulas de física do ensino médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., 2005, Bauru, Anais... Bauru, SP: ABRAPEC. 2005. p. 1-12.

SARMENTO, A. C. et al. Como ensinar citologia para estudantes do ensino médio e promover uma visão informada sobre características da ciência. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia, Anais... Águas de Lindóia, SP: ABRAPEC, 2015. p. 1-8.

SILVA, T. T.; PRESTES, E. B. História da biologia no ensino: análise das concepções de alunos sobre os métodos científicos, através de episódios históricos de Charles Darwin. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas, Anais... Campinas, SP: ABRAPEC, 2011. p. 1-13.

TEIXEIRA. S. T.; GRECA, I. M.; FREIRE JUNIOR, O. Uma revisão sistemática das pesquisas publicadas no Brasil sobre o uso didático de história e filosofia da ciência no ensino de física. In: PEDUZZI, L. O. Q., FERRER, A. P. M., FERREIRA, J. M. H. F. (Org.). Temas de história e filosofia da ciência no ensino. Natal: EDUFRN, 2012. cap.1, p. 9-40.

TODESCO, S. A., RODRIGUES, T. S.; AIRES, J. A., História e filosofia da ciência: uma proposta para o ensino de ácidos e bases. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8, 2011, Campinas, Anais... Campinas, SP: ABRAPEC, 2011, p. 1-12.

VANNUCCHI, A. I. História e filosofia da ciência: da teoria para a sala de aula. 1997. 131 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.

VITAL, A.; GUERRA, A. A utilização de textos na implementação da história e a filosofia da ciência no ensino de física In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia, Anais... Águas de Lindóia, SP: ABRAPEC, 2015. p. 1-8.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.