"Trapioca", by Emmanuel Nassar
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Emmanuel Nassar
Pará's contemporary art
Amazon Modernity
Interpretations of modernism
Reception of artistic traditions

How to Cite

NUNES, Mateus Carvalho; FARIAS, Agnaldo. "Trapioca", by Emmanuel Nassar : modern traps. MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 3, p. 353–370, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i3.8668865. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8668865. Acesso em: 27 sep. 2024.

Abstract

This paper aims to present the hybrid artistic matrices and the circulation of images from different traditions materialized in the work of Emmanuel Nassar (b. 1949), especially in the series Trapioca, made in 2021. It intends to reflect on how notions of modernity can be read in complexes peripheral panoramas, as in Brazil and the Amazon, establishing visual and aesthetic systems that mix foreign operations and images with local characteristics and principles. This reflection is motivated by the insurgent historiographical review of the impacts of modernism on the art scene in Brazil and on the heterogeneity of Brazilian production, especially outside the main discussion centers already established.

https://doi.org/10.20396/modos.v6i3.8668865
PDF (Português (Brasil))

References

BARTHES, R. Fragments d’um discours amoureux. Paris: Seuil, 1977.

COSTA, G. V. Arte, Belém, do abstracionismo à visualidade amazônica (1957-1985): transições movediças e tensões globais. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal do Pará, 2019.

FARIAS, A. Apollo in the Tropics: Constructivist Art in Brazil. In: AGUILAR, N.; SULLIVAN, E. (orgs.). Brazil Body & Soul. New York: Solomon R. Guggenheim Museum, 2001, p. 398-404.

FARIAS, A. O Brasil em Veneza. Dasartes: artes visuais em revista, ano 1, n. 3, abr/mai 2009, p. 124.

FLETCHER, J.; SARRAF, A.; CHAVES, E. Visualidades Amazônicas e Interculturais nos Primeiros anos do Arte Pará. ILHA, Revista de Antropologia. Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 71-102, jun. 2017.

HERKENHOFF, P. Emmanuel Nassar, o Ser no precário e a má consciência. In: HERKENHOFF, P.; FINGUERUT, S. (orgs.). Amazônia XXI. Rio de Janeiro, FGV Conhecimento, 2021, p. 230-233.

JOBIM, T. Águas de março. Nova York: Phonogram/Philips, 1973, 03’56”.

MIRANDA, C.S.; CARVALHO, R. M. de; TUTYIA, D. R.. O debate regionalista na arquitetura paraense: entre o moderno e o vernáculo. In: MIRANDA, C.S.; CARVALHO, R. M. de; TUTYIA, D. R.. Uma formação em curso: esboços da graduação em arquitetura e urbanismo. Belém: UFPA, 2015, p. 71-86.

NASSAR, E. (Org.). Emmanuel Nassar – a poesia da gambiarra. Curadoria de Denise Mattar. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 2003.

NUNES, M.C. O desmantelo de um modernismo brasileiro. seLecT, v. 11, n. 53, p. 138-141, mar/abr/mai 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Mateus Carvalho Nunes, Agnaldo Farias

Downloads

Download data is not yet available.