Banner Portal
Deactivation of brazilian stricto sensu postgraduate courses in information science
Plateia de alunos questionando o palestrante
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))
PARECER C (Português (Brasil))

Keywords

Brazilian graduate programs
Course evaluation
Educational challenges
Academic development
Evaluation research

How to Cite

MARQUES, Francis Bento; COURA MOREIRA DOS SANTOS MACULAN, Benildes Coura Moreira dos Santos; SOUZA, Renato Rocha. Deactivation of brazilian stricto sensu postgraduate courses in information science: an initial discussion. RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e024023, 2024. DOI: 10.20396/rdbci.v22i00.8675581. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8675581. Acesso em: 27 sep. 2024.

Funding data

Abstract

Introduction: The importance of Postgraduate Studies for the development of a society is unquestionable, although many challenges make it difficult for programs that offer this level of education to survive. Objective: The aim of this study is to characterize the Brazilian Postgraduate programs in the area of Information Science that have been deactivated. Methodology: The study is characterized as pure, descriptive and quantitative research, applying the procedures of documentary research, through consultation of the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. The period considered was 2004 to 2021, the procedures adopted identified the programs, characterized those that were deactivated and mapped the themes of their research. Results: The results revealed the existence of three deactivated programs, one of which was professional and had only been in existence for a short time, although it contributed to increasing the production share of studies defended in the three programs, whose themes addressed information as an object of study, thus representing the field of Information Science. Conclusion: The analysis of deactivated programs highlighted the strengthening of the area, reinforced the role played by professional programs and indicated possible challenges, such as the attempt to meet the evaluation criteria in relation to socioeconomic inequalities in the Brazilian territory.

https://doi.org/10.20396/rdbci.v22i00.8675581
PDF (Português (Brasil))
PDF
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
PARECER A (Português (Brasil))
PARECER B (Português (Brasil))
PARECER C (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, C. A. Á; VALENTIM, M. L. P. A Ciência da Informação no Brasil: mapeamento da pesquisa e cenário institucional. Bibliotecas, Anales de Investigación, México, v. 15, n. 2, p. 232-259, jul./dez. 2019. Disponível em: https://l1nq.com/z7n1P. Acesso em: 24 set. 2023.

BALBACHEVSKY, E. A pós-graduação no Brasil: novos desafios para uma política bem sucedida. In: Brock. C.; SCHWARTZMAN, S. Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

BORKO, H. Information Science: what is it? American Documentation, [S.l.], v. 19, n. 1, p. 3-5, jan. 1968.

CARDOSO, M. C. de O; DANTAS, R. M. M. C. A Pós-Graduação stricto sensu, a avaliação e suas controvérsias. Revista Scientiarum Historia, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 8, jan./jun. 2019. Disponível em: https://encr.pw/ZiFxf. Acesso em: 24 set. 2023.

CÔCO, D; AMARAL, L. O PROEX/CAPES como política pública de Pós-Graduação. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 12, n. 35, p. 792-815, dez. 2021. Disponível em: https://l1nq.com/7B841. Acesso em: 24 set. 2023.

FUJITA, M. S. L. et al. Atribuição de palavras-chave em trabalhos completos de evento: análise de controle de vocabulário. Informação & Informação, Londrina, v. 27, n. 4, p. 1-31, 2023. Disponível em: https://encr.pw/XnxY9. Acesso em: 28 jun. 2024.

GUIMARÃES, A. R; BRITO, C. de S; SANTOS, J. A. B. dos. Expansão e financiamento da Pós-Graduação e desigualdade regional no Brasil. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, p. 47-71, dez. 2020. Disponível em: https://acesse.dev/JsSvR. Acesso em: 24 set. 2023.

LAFUENTE, D. et al. A Gentle introduction to machine learning for chemists: an undergraduate workshop using python notebooks for visualization, data processing, analysis, and modeling. Journal of Chemical Education, [S. l.], v. 98, n. 9, p. 2892-2898, set. 2021. Disponível em: https://acesse.dev/PbmcC. Acesso em: 15 jul. 2023.

LANÇA, T. A; AMARAL, R. M; GRACIOSO, L. S. Multi e interdisciplinaridade nos programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação brasileiros. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 23, n. 4, p. 150-183, out./dez. 2018. Disponível em: https://encr.pw/Qz5EY. Acesso em: 23 set. 2023.

MAGALHÃES, L. S. A Pós-Graduação em Educação na Região Norte e a CAPES: avaliação, indução e autoavaliação-planejamento. 2023. 278f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023. Disponível em: https://encr.pw/edYYL. Acesso em: 23 set. 2023.

MANUAL dos Dados Abertos: Governo. Tradução e adaptação para o contexto brasileiro por Comunidade Transparência Hacker. Brasília: Comitê Gestor da Internet no Brasil (CGI.br), 2011. Disponível em: https://acesse.dev/Bm8EJ. Acesso em: 25 out. 2023.

MARTINS, A. C. de M. et al. Mestrado profissional na área de Ciência da Informação no Brasil: o caso de Santa Catarina. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 20, n. 3, p. 411-422, set./dez. 2015. Disponível em: https://encr.pw/mEv9P. Acesso em: 25 set. 2023.

MIGUÉIS, A. et al. A importância das palavras-chave dos artigos científicos da área das Ciências Farmacêuticas, depositadas no Estudo Geral: estudo comparativo com os termos atribuídos na MEDLINE. InCID: Revista Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 4, n. 2, p. 112–125, 2013.

NAZARENO, E; HERBETTA, A. F. A Pós-Graduação brasileira: sua construção assimétrica e algumas tentativas de superação. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 24, n. 2, p. 103-112, abr./jun. 2019. Disponível em: https://acesse.dev/6hXcf. Acesso em: 23 set. 2023.

NOBRE, L. N; FREITAS, R. R. A evolução da Pós-Graduação no Brasil: histórico, políticas e avaliação. Brazilian Journal of Production Engineering, São Mateus, v. 3, n. 2, p. 18-30, jul./dez. 2017. Disponível em: https://l1nq.com/mr8dG. Acesso em: 24 set. 2023.

NÓBREGA, M. H. da. Orientandos e orientadores no século XXI: desafios da Pós-Graduação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 3, p. 1055-1076, jul./set. 2018. Disponível em: https://acesse.dev/BoP3B. Acesso em: 24 set. 2023.

ORTH, T. O processo de fechamento do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social da PUCRS: a quem serve a política de educação no Brasil? In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE POLÍTICA SOCIAL, 9., 2023, Vitória. Anais [...]. Vitória: UFES, 2023. p. 01-15. Disponível em: https://l1nq.com/pHPKQ. Acesso em: 24 set. 2023.

PARADA, C. G. de L; KANTORSKI, L. P; NICHIATA, L. Y. I. Novos rumos da avaliação da Pós-Graduação brasileira e os desafios da área de Enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 01-02, jan./jun. 2020. Disponível em: https://l1nq.com/cgWlU. Acesso em: 24 set. 2023.

PINHEIRO, L. V. R. Cenário da Pós-Graduação em Ciência da Informação no Brasil: influências e tendência. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais [...]. Salvador: ANCIB, 2007. p. 01-14. Disponível em: https://acesse.dev/NVoEt. Acesso em: 23 set. 2023.

PINHEIRO, L. V. R. Fontes ou recursos de informação: categorias e evolução conceitual. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 1, n. 11, 2006. Disponível em: https://l1nq.com/qRcFP. Acesso em: 25 out. 2023.

PRODANOV, C. C; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico:métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

ROCHA, D. V. da; LEAL, F; RIBEIRO, L. M. A expansão da Pós-Graduação em Direito no Brasil (1998-2017): avanço quantitativo e persistências metodológicas. Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFS, Aracaju, v. 16, n. 2, p. 01-35, jul./dez. 2021. Disponível em: https://encr.pw/lhCpk. Acesso em: 25 set. 2023.

SARACEVIC, T. Ciência da Informação: origem, evolução e relações. Perspectiva em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996. Disponível em: https://encr.pw/Xa8yy. Acesso em: 26 set. 2023.

SILVA, M. da C. F. Pós-Graduação stricto sensu e desenvolvimento regional. Publicação UEPG Ciência, Humanidades, Ciência e Sociologia Aplicada, Linguística, Letras e Artes, Ponta Grossa, v. 16, n. 1, p. 55-60, jun. 2008. Disponível em: https://l1nq.com/5sFta. Acesso em: 24 set. 2023.

SOUZA, R. F. de; STUMPF, I. R. C. Ciência da Informação como área do conhecimento: abordagem no contexto da pesquisa e da Pós-Graduação no Brasil. Perspectiva em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 14, núm. esp., p. 41-58, dez. 2009. Disponível em: https://acesse.dev/5ZX9O. Acesso em: 24 set. 2023.

TONON, G. F. de L; MATSUURA, G. T. M; LAGE JÚNIO, M. Análise da Graduação e da Pós-Graduação para o Curso de Engenharia de Produção no Brasil. Revista de Ensino de Engenharia, [S. l.], v. 41, n. 1, p. 350-361, jan. 2022. Disponível em: https://encr.pw/6NzfM. Acesso em: 25 set. 2023.

TREVISOU, J. V; BALSANELLO, G. Uma década de Pós-Graduação: o que a experiência da UFFS evidencia? Fronteiras: Revista Catarinense de História, Chapecó, v. 41, n. 1, p. 213-239, jan./jun. 2023. Disponível em: https://encr.pw/dmF5k. Acesso em: 24 set. 2023.

URBANETZ, S. T; CASSIANO, E. L. O Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT) e o significado dessa oferta de formação em Pós-Graduação no Brasil. Movimento: Revista de Educação, Niterói, ano 7, n. 14, núm. esp., p. 135-156, dez. 2020. Disponível em: https://acesse.dev/90XZY. Acesso em: 23 set. 2023.

VELLOSO, A. A pós-graduação no Brasil: legados e desafios. Almanaque Multidisciplinar de Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, 2014. Disponível em: https://encr.pw/r8jpE. Acesso em: 23 set. 2023.

VENTURINI, A. C. Ação afirmativa na Pós-Graduação: os desafios da expansão de uma política de inclusão. 2019. 320f. Tese (Doutorado em Ciência Política) – Centro de Ciências Sociais, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://encr.pw/LNF0U. Acesso em: 23 set. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Francis Bento Marques; Benildes Coura Moreira dos Santos Maculan, Renato Rocha Souza

Downloads

Download data is not yet available.