Resumo
The conceptions about the origins of mountains, faults, folds or relief are very different if we compare didactic books of Geog-raphy published before and after the elaboration of Plates Tectonics theory. In this article, it was analyzed didactic books from first grade education, which is currently equivalent to the 6th grade of Elementary School 2, published between 1933 until 1961. Obviously, within this article, Plate tectonics theory had not yet been elaborated. However, the academic world was already fa-miliar with the Continental Drift theory, an innovative proposal elaborated at the beginning of the 20th century by German sci-entist Alfred Wegener (1880-1930). According to Wegener, the continents were together millions of years ago, forming a single great mass, called by him of "Pangea". Considering that the books analyzed were published between 1933 and 1961, such works could be expected to contemplate and explain the continental drift theory. However, it was not what it was observed. In addition, the formation of mountains, folds, faults or relief had very different conceptions of what today's students learn.
Referências
Azevedo A. 1961. Geografia Geral. Primeira série ginasial. 196 ed. São Paulo: Cia. Editora Nacional.
Branco S.M., Branco F. C. 1992. A deriva dos continentes. 1. ed. São Paulo: Moderna. v. 1. 78p.
Costa L.B. 2012. Os manuais escolares como documentos históricos. URL: www.geociencias.ufpb.br/posgrad/sernne/artigo39.pdf
Ferreira G.M.L. 2013. Atlas geográfico: espaço mundial. Visualização cartográfica: Marcello Martinelli. 4 ed. São Paulo: Moderna.
Gicovate M. 1944. Geografia Geral. 1 série. São Paulo: Edições Melhoramentos.
Holmes A. 1952. Geología física. [Principles of physical Geology]. Trad. Rafael Candel Vila & Joaquina Comas de Candel. Ed. Omega S.A.
Lenz L.G. 1942. Geografia. 1 série. 6 ed. São Paulo: Livraria Acadêmica; Saraiva & Cia.
Lima Filho F.G. 1953. Noções de Geografia Geral. Primeira série curso ginasial. São Paulo: Cia. Editora Nacional.
Lima A.G. 1933. Geografia secundária. 1 série. Porto Alegre: Ed. Globo.
Suguio K, Suzuki U. 2003. A evolução geológica da Terra e a fragilidade da vida. 1 ed. São Paulo: Ed. Blücher.
Tassinari C.C.G., Dias Neto C.M. 2009. Tectônica global. In: Teixeira W., Fairchild T.R., Toledo M.C.M., Taioli F. orgs. 2009. Decifrando a Terra. 2. ed. São Paulo: Cia. Editora Nacional/IBEP. v.1. p.78-107.
Vesentini J.W. 2008. Para uma geografia crítica na escola. São Paulo: Ed. do autor, URL: www.geocritica.com.br/Arquivos%20PDF/LIVRO01.pdf.
A Terrae Didatica utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto, em que:
- A publicação se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores;
- Os originais não serão devolvidos aos autores;
- Os autores mantêm os direitos totais sobre seus trabalhos publicados na Terrae Didatica, ficando sua reimpressão total ou parcial, depósito ou republicação sujeita à indicação de primeira publicação na revista, por meio da licença CC-BY;
- Deve ser consignada a fonte de publicação original;
- As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.