Abstract
The present article analyzes self-representation strategies that reverberate in writing and performance in the poetry slam exclusive for women participation, focusing on narratives by black poets connected to a personal and collective experience. Engaging with decolonial feminism and Performance Studies, the discussion articulates the concept of biographical space with notions of collective memory and trauma.
References
ARFUCH, Leonor. La vida narrada: memoria, subjetividade y política. Villa Maria, Eduvim, 2018. (e-book)
ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Trad. Paloma Vidal. Rio de Janeiro, Eduerj, 2010.
ARFUCH, Leonor. Mujeres que narran: trauma y memoria. Labrys estudos feministas (15), jan.-dez. 2009 [ https://www.labrys.net.br/labrys15/ditadura/leonor.htm - acesso em: 20 set. 2022].
» https://www.labrys.net.br/labrys15/ditadura/leonor.htm
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política (11), ago. 2013, pp.89-117 [ https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/DxkN3kQ3XdYYPbwwXH55jhv/ - acesso em: 20 mai. 2024].
» https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/DxkN3kQ3XdYYPbwwXH55jhv/
CARLSON, Marvin. Performance: uma introduça~o cri´tica. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2009.
CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. In: Ashoka Empreendedores. Racismos contemporâneos Rio de Janeiro, Takano, 2003, pp.49-58.
CASTRO, Susana. Condescendência: estratégia pater-colonial de poder. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais Rio de Janeiro, Bazar do Tempo, 2020a, pp.141-152.
CASTRO, Susana. O que é o feminismo decolonial? Revista Cult, 5 out. 2020b [ https://revistacult.uol.com.br/home/dossie-o-que-e-o-feminismo-decolonial/ - acesso em: out. 2022].
» https://revistacult.uol.com.br/home/dossie-o-que-e-o-feminismo-decolonial/
DUARTE, Mel (org.). Querem nos calar: poemas para serem lidos em voz alta São Paulo, Planeta do Brasil, 2019.
ESTRELA D'ALVA, Roberta. Slam: voz de levante. Rebento (10), São Paulo, jun. 2019, pp.268-286 [ https://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/360 - acesso em: 20 set. 2022].
» https://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/360
ESTRELA D'ALVA, Roberta. Um microfone na mão e uma ideia na cabeça - o poetry slam entra em cena. Synergies Brésil (9), Sylvains-les-Moulins, 2011, pp.119-126.
ESTRELA D'ALVA, Roberta; LUDEMIR, Júlio; ROMÃO, Luiza (org.). Gira da poesia: 15 anos de slam no Brasil Rio de Janeiro, Museu de Arte do Rio, 2023.
EVARISTO, Conceição. Prefácio. In: DUARTE, Mel (org.). Querem nos calar: poemas para serem lidos em voz alta São Paulo, Planeta do Brasil, 2019, pp.13-15.
EVARISTO, Conceição. Da representação à auto-apresentação da Mulher Negra na Literatura Brasileira. Revista Palmares: cultura afro-brasileira (1), ano 1, Brasília-DF, ago. 2005, pp.52-57.
[ https://www.gov.br/palmares/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/revista-palmares-1 - acesso em: 10 mar. 2023].
» https://www.gov.br/palmares/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/revista-palmares-1
FERREIRA, Bia. Cota não é esmola. Sofar Latin America. Youtube, 29 jan. 2018 [ https://www.youtube.com/watch?v=QcQIaoHajoM - acesso em: 14 mar. 2022].
» https://www.youtube.com/watch?v=QcQIaoHajoM
FREITAS, Daniela Silva de. Slam Resistência: poesia, cidadania e insurgência. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea (59), Brasília-DF, 2020, pp.1-15 [ https://www.scielo.br/j/elbc/a/4tDyMX8Dtz7qnBBCTP7RsQb/ - acesso em: 10 mar. 2023].
» https://www.scielo.br/j/elbc/a/4tDyMX8Dtz7qnBBCTP7RsQb/
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar, escrever, esquecer São Paulo, Editora 34, 2006.
GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Trad. Carlos Nougué. Rio de Janeiro, Rocco, 2014.
GONZÁLEZ, Lélia. A categoria político-cultural de amefricanidade. In: GONZÁLEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos Rio de Janeiro, Zahar, 2020, pp.127-138.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva São Paulo, Vértice/Revista dos Tribunais, 1990.
HARTMAN, Saidiya. Vênus em dois atos. Revista EcoPos, 23(3), Rio de Janeiro, 2020, pp.12-33. Dossiê Crise, Feminismo e Comunicação [ https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27640 - acesso em: 10 mar. 2023].
» https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27640
hooks, bell. Teoria feminista: da margem ao centro. São Paulo, Perspectiva, 2019.
HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Introdução. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro, Bazar do Tempo, 2020, pp.11-33.
INSTITUTO PATRÍCIA GALVÃO. Elas Vivem: dados que não se calam. 3.ed., São Paulo, 2023 [ https://dossies.agenciapatriciagalvao.org.br/dados-e-fontes/pesquisa/elas-vivem-dados-que-nao-se-calam-3-edicao-rede-de-observatorios-de-seguranca-2023/ - acesso em: 10 mar. 2023].
INSTITUTO PATRÍCIA GALVÃO. Dossiê violência contra as mulheres. São Paulo, 2015 [ https://dossies.agenciapatriciagalvao.org.br/violencia/ - acesso em: 10 mar. 2023].
» https://dossies.agenciapatriciagalvao.org.br/violencia/
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano Rio de Janeiro, Cobogó, 2019.
LORDE, Audre. Irmã outsider Belo Horizonte, Autêntica Editora, 2019.
LUGONES, María. Rumo a um feminismo decolonial. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista hoje: conceitos fundamentais Rio de Janeiro, Bazar do Tempo, 2019, pp.357-378.
LUGONES, María. Colonialidad y Género. Tabula Rasa (9), Bogotá, jul.-dez. 2008, pp.73-101 [ https://www.revistatabularasa.org/numero-9/05lugones.pdf - acesso em: 10 mar. 2023].
» https://www.revistatabularasa.org/numero-9/05lugones.pdf
MCLAREN, Margaret. Foucault, Feminismo e subjetividade São Paulo, Editora Intermeios, 2016.
MENDONÇA, Kelly. Repertórios de transgressão: narrativas visuais e performance política na Marcha das Vadias. Dissertação (Mestrado em Sociologia), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
MESSEDER, Suely Aldir. A pesquisadora encarnada: uma trajetória decolonial na construção do saber científico blasfêmico. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque (org.) Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro, Bazar do Tempo, 2020, pp.154-171.
OLIVEIRA, Maria da Glória de. Os sons do silêncio: interpelações feministas decoloniais à história da historiografia. História da Historiografia, 11(28), Ouro Preto, set.-dez. 2018, pp.104-140 [ https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1414 - acesso em: 20 set. 2022].
» https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1414
PEREIRA, Midria. A menina que nasceu sem cor (Poesia completa). Youtube, 13 fev. 2019 [ https://www.youtube.com/watch?v=Vy0Colqv_a0 - acesso em: 20 set. 2022].
» https://www.youtube.com/watch?v=Vy0Colqv_a0
PUÃ, Bell. Era uma vez um Brasil conservador. In: DUARTE, Mel (org.). Querem nos calar: poemas para serem lidos em voz alta São Paulo, Planeta do Brasil, 2019, pp.30-32.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of world systems research, 4(2), Colorado, 2000, pp.342-388.
RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade Campinas, Editora da Unicamp, 2013.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política São Paulo, Editora 34, 2009.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento Campinas, Editora da UNICAMP, 2007.
ROCHA, Cristal. Para Conceição. In: DUARTE, Mel (org.). Querem nos calar: poemas para serem lidos em voz alta São Paulo, Planeta do Brasil, 2019, pp.53-54.
ROMÃO, Luiza. Microfone em chamas: slam, voz e representação. Dissertação de mestrado. Teoria Literária e Literatura Comparada, Universidade de São Paulo, 2022.
SCOTT, Joan. Experiência. In: SILVA, Alcione Leite da; LAGO, Mara Coelho de Souza; RAMOS, Tânia Regina Oliveira (org.). Falas de gênero. Florianópolis, Editora Mulheres, 1999, pp.21-55.
SOMERS-WILLETT, Susan B.A. The cultural Politcs of Slam: race, identity and performance of popular verse in America Ann Arbor, The University of Michigan Press, 2009.
TAYLOR, Diana. Performance Durham/London, Duke University Press, 2016.
TAYLOR, Diana. The archive and the repertoire: performing cultural memory in the Americas Durham/London, Duke University Press, 2003.
TRAVERSO, Enzo. O passado, modos de usar - história, memória e política Lisboa, Edições Unipop, 2012.
VERGÈS, Françoise. Um feminismo decolonial São Paulo, Ubu Editora, 2020.
VOLMER, Lovani; SOUZA, Suzana da Silva; CONTE, Daniel. Slam: poesia e performance de resistência. Revista Desenredo, 16(1), 2020, pp.57-77 [ https://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/10348 - acesso em: 10 mar. 2022].
» https://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/10348
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura São Paulo, Ubu Editora, 2018.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Cadernos Pagu