Banner Portal
Contributions of the theory of communicative action to emancipatory education
PDF (Portuguese)

Keywords

Education
Theory of Communicative Action
Emancipation

How to Cite

Contributions of the theory of communicative action to emancipatory education. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 27, n. 00, p. e023033, 2025. DOI: 10.20396/etd.v27i00.8675639. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8675639. Acesso em: 23 may. 2025.

Abstract

This work proposes to discuss education based on Jürgen Habermas' Theory of  Communicative Action (TAC), highlighting the reflections developed by your authors: Eldon Henrique Mühl (2020), José Pedro Boufleuer (1997), Nadja Hermann Prestes (1996) and Ralfh Ings Bannell (2013), as well as problematizing from the point of view of teaching practice, how to assume a theoretical-epistemological stance that prioritizes communicative interaction and emancipation. It consists of a bibliographical-practical incursion work, whole activities take place in public Higher Education. Education is conceivedas a two-way formative process as understanding something causes socialization and individuation, since intersubjectively mediated relationships are constituents and constitutive of education, in its broadest sense. Finally, it considers that TAC consists of one alternative (among many) for implementing a pedagogical process anchored in emancipation and respect for subjects (university students) who need to be recognized and valued in their training and professional process. Education form a Habermasian perspective considers the ambivalence between instrumental and communicative rationalities, admitting that the latter enhances the emancipatory process. 

PDF (Portuguese)

References

BANNELL, Ralfh Ings. Habermas & a Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. 128 p. (Pensadores & Educação). ISBN 978-85-7526-222-1

BIANCHETTI, Lucídio; ZUIN, Antônio A. S.; FERRAZ, Obdália. Publique, apareça ou pereça: produtivismo acadêmico, “Pesquisa Administrada” e plágios nos tempos da cultura digital. Salvador: EdUFBA, 2018. 203 p. ISBN 978-85-232-1647-4

BOUFLEUER, José Pedro. Pedagogia da ação comunicativa: uma leitura de Habermas. Ijuí: Ed. Unijuí, 1997. 100 p. ISBN 978-85-630-3

FERREIRA, Rodrigo Mendes. Individuação e socialização em Jürgen Habermas: um estudo sobre a formação discursiva da vontade. São Paulo: Annablume; Belo Horizonte: Unicentro Newton Paiva, 2000. 170 p. ISBN 85-7419-115-9

FREITAS, Thayse Mychelle de Aquino. Racionalidade comunicativa e o conselho escolar: um diálogo possível. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2020.

HABERMAS, Jürgen. Teoría dela acción comunicativa II: crítica de la razón funcionalista. Tradução de Manuel Jiménez Redondo. Madrid: Taurus. 2003. 618 p. (Humanidades/Filosofia). ISBN 84-306-0340-9

MARQUES, Mário Osório. Pedagogia: a ciência do educador. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 1996. 181 p. ISBN não localizado

MEDEIROS, Arilene Maria Soares de. Administração Educacional: o desafio pedagógico. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007. 232p. ISBN 978-85-7429-555-8

MOURA, Adrielly Benigno. Consenso na gestão escolar: contribuições para o exercício democrático. 2021. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2021.

MÜHL, Eldon Henrique. Habermas e a Educação: ação pedagógica como agir comunicativo. 2. ed. revisada e ampliada. Curitiba: CRV, 2020. 284 p. ISBN 978-65-5868-471-8

PINTO, José Marcelino de Rezende. Administração e liberdade: um estudo do conselho de escola à luz da teoria da ação comunicativa de Jürgen Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1996. 170 p. ISBN 85-282-0076-0

PRESTES, Nadja Mara Hermann. Educação e racionalidade: conexões e possibilidade de uma razão comunicativa na escola. Porto Alegre: EdiPUCRS, 1996. 138 p. (Coleção Filosofia: 36). sem ISBN

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução de Ernani F. da Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998. 224 p. ISBN 85-7307-426-4

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 ETD - Educação Temática Digital