Abstract
Presentation of the Dossier: Narrative and (auto)biographical (re)inventions in research and teacher training in Latin America, coordinated by Joelson Morais (UFMA), Inês Bragança (UNICAMP) and Gabriel Jaime Murillo-Arango (Universidad de Antioquia/Colombia).
References
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas I. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet; prefácio Jeanne Marie Gagnebin. 8.ed São Paulo: Brasiliense, 2012.
CASTORIADIS, Cornelius. A Instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
CERTEAU, Michel de. As artes de fazer: invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 1998.
DELEUZE, Gilles. Empirismo e subjetividade: ensaio sobre a natureza humana segundo Hume. 2.ed. Tradução de Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2012.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, de 1992.
JOSSO, Marie−Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio, Júlia Ferreira; revisão Maria da Conceição Passeggi, Marie−Christine Josso. 2. ed. rev. e ampl. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 2.ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
LINHARES, Célia. Experiências instituintes na educação pública? Alguns porquês dessa busca. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 16, n. 31, p.139−160, maio−ago.2007. Disponível em:https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/5192/3423.
MURILLO-ARANGO, Gabriel Jaime. Conversación en las aulas: Ensayos de investigación biográfica narrativa en educación. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, 2021.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Vol.1. Tradução Claudia Berliner. Revisão da tradução Márcia Valéria Martinez de Aguiar. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 ETD - Educação Temática Digital