Abstract
This article reflects on the process of build up history teacher identities in the municipal education system (Belo Horizonte, Brazil). The research was made from the memorials created by the resident history teachers during the lato sensu post-graduation course. What does it mean to you being a History teacher? What is the relation between the construction of this meaning and your life story, your education, your social context and your didactic and pedagogical choices? These are some of the questions we intend to approach in this research. We conclude that the constructing their identities involves a linearity inherent in the exercise of narrating one’s own life, as well a concern with the relationships between school, history teaching and society, in addition to reflections on what they teach an how they teach.
References
ALBORES, I. A.; PORRAS, V. del C. A. La identidad docente de los profesores del Colegio de Bachilleres de Chiapas. Revista Criterios, n. 23, v. 1, rev.crit.- pp. 59 - 70. Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colômbia, 2016.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, M. de M.; AMADO, J. (orgs.). Usos & abusos da história oral. Rio de Janeiro: FGV, 1998.
DUBAR, C. Trajetórias sociais e formas identitárias: alguns esclarecimentos conceituais e metodológicos. Educação & Sociedade, 19(62), 13-30, abr. 2006.
FIGUEIREDO, F. L. O. Constituição das identidades profissionais docentes nas trajetórias de professores (as) de História que atuam na Educação Básica [Dissertação de Mestrado]. Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2017.
GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: Unesp, 1991.
GUIMARÃES, S. Formação de professores de História: reflexões sobre um campo de pesquisa (1987- 2009). Cadernos de História da Educação. v.11, n.1, jan/jun. 2012.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
HARVEY, D. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Loyola, 2000.
MARCELO, C. A identidade docente: constantes e desafios. Revista Brasileira Sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 01, nº 1, pp. 109-131, agosto, 2009.
RICOEUR, P. O si-mesmo como um outro. Campinas: Papirus, 1991.
WOODWARD, K. Identidade e diferença: Uma introdução teórica e conceitual In: SILVA, T.T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2004.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Alessandra Soares Santos; Araci Rodrigues Coelho