Banner Portal
Nationalist purism, racialization and sexualization: colonial linguistic ideologies in the online-offline nexus
PDF (Portuguese)

Keywords

Linguistic colobialism
Racial hierarchies
Digital ethnography
Colonial linguistc ideologies

How to Cite

Nationalist purism, racialization and sexualization: colonial linguistic ideologies in the online-offline nexus. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 64, p. e025011, 2025. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8676778. Acesso em: 1 jun. 2025.

Abstract

Situated in the field of contemporary Applied Linguistics, this article aims to critically interpret linguistic ideologies (PINTO, 2013; MOITA-LOPES, 2013; GAL, 2023) mobilized in the online public controversies surrounding the news article “There are Portuguese children who only speak ‘Brazilian’”, published by the Portuguese newspaper Diário de Notícias in November 2021. To this end, we conducted a non-participant digital ethnography (BLOMMAERT, 2010; CIBORGA, 2022) between June and November 2023 on the newspaper's Facebook page. The analysis of the data generated in the ethnographic work allows us to argue about an intense circulation of “colonial linguistic ideologies” in the metalinguistic practices analyzed in the online/offline nexus. In general terms, these ideologies act in the affirmation of nationalist linguistic purism as a linguistic policy of racial sanitization and in dynamics of feminization and sexualization of languages and their speakers as instances of violent linguistic embodiment. These processes erase the invention of languages (MAKONI; PENNYCOOK, 2005) as a technology of domination and Christianization of colonized peoples, since they depreciate the languages, cultures and identities of Brazilian peoples (GONZALEZ, 1984; MUNIZ, 2016) due to a supposed European superiority, legitimizing and updating diffuse discourses of colonial violence, against the backdrop of assimilationist imaginaries disseminated in the transnational rhetoric that Brazil and Portugal were “brother countries”.

PDF (Portuguese)

References

AUTOR (2020a)

AUTOR (2020b)

ANDERSON, B. (2008). Comunidades imaginadas. São Paulo: Companhia das Letras.

AUROUX, S. (2009). A revolução tecnológica da gramatização. 2.ed. Campinas: Ed. da Unicamp.

BAUMAN, R.; BRIGGS, C. L. (2006). Poética e performance como perspectivas críticas sobre a linguagem e a vida social. Ilha, Florianópolis, v. 8, p. 185-228.

BLOMMAERT, J. (2002). Discourse. Cambridge: Routledge.

BLOMMAERT, J. (2010). The sociolinguistics of globalization. Cambridge: Cambridge University Press.

BLOMMAERT, J. (2020). O discurso político em sociedades pós-digitais. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 59, n. 1, p. 390-403, jan./abr.

BUTLER, J. (1990). Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade.

CAMERON, D. (1995). Verbal Hygiene. London and New York: Routledge.

COLETIVA CIBORGA. (2022). Etnografia digital: um guia para iniciantes nos estudos da linguagem em ambientes digitais. Goiânia: Cegraf UFG.

COLLINS, P. H. (2018). Pensamento feminista negro. São Paulo, Boitempo.

COSTA, A. P. (2021). Discurso de ódio e migração em Portugal. Casa do Brasil em Lisboa. Disponível em: https://l1nq.com/IGAdy . Acesso em: 19 de maio de 2024.

DIÁRIO DE NOTÍCIAS (2021). Há crianças portuguesas que só falam brasileiro. Disponível em: https://www.dn.pt/sociedade/ha-criancas-portuguesas-que-so-falam-brasileiro-14292845.html Acesso: 10 nov. 2023.

ESPÍRITO SANTO, D. O.; SANTOS, K. B. (2018). A invenção do monolinguismo no Brasil: por uma orientação translíngue em aulas de “línguas”. Calidoscópio, v. 16, n. 1.

FABRÍCIO, B. F. (2013). A “outridade lusófona” em tempos de globalização: identidade cultural como potencial semiótico. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Português no século XXI: cenário político e sociolinguístico. São Paulo: Parábola. p. 144-168.

FABRÍCIO, B. F. (2020). Sociolinguística Interacional: perspectivas inspiradoras e desdobramentos contemporâneos. Rio de Janeiro: Mórula.

FACEBOOK. (2021). Há crianças portuguesas que só falam brasileiro. Diário de Notícias. Disponível em: https://www.facebook.com/DiariodeNoticias.pt/posts/pfbid02wBJiT6aMWqL85MHCJ2z8wZZfapcSdcUhDkwS2vBbhaMcEaZ4iDwa43TVTmEEJePFl . Acesso: 12 nov. 2023.

FANON, F. (2008). Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA.

FREYRE, G. (2006). Casa-grande & Senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal; apresentação de Fernando Henrique Cardoso. 51ª ed., rev. São Paulo: Global.

GAL, S. (2023) Language Ideologies. Linguistics. Disponível em: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780199384655.013.996 . Acesso em: 11 nov. 2023.

GOMES, N. L. (2012). Movimento Negro e Educação: Ressignificando e politizando a Raça. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 120, p. 727-744, jul./set. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v33n120/05.pdf. Acesso em: 10 mai. 2024.

GONZALEZ, L. (1984). Racismo e Sexismo na Cultura Brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, ANPOCS, p. 223-244.

HINE, C. (2000). Virtual Ethnography. London: Sage Publications.

HINE, C. (2009). How can qualitative internet researches define the boundaries of their projects? In: MARKHAM, Annette; BAYM, Nancy. (Eds.). Internet Inquiry: conversations about method, Sage: Londres, p. 1-20.

HINE, C. (2015). Ethnography for the Internet: Embedded, Embodied and Everyday. Londres/ New York: Bloomsbury.

hooks, b. (2008). Linguagem: ensinar novas paisagens/novas linguagens. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 6, n. 3, p. 857-864.

HYMES, D. (1996). Ethnography, linguistics, narrative inequality. Toward an understanding of voice. New York: Taylor & Francis.

IRALA, V. (2004). Práticas discursivas sobre o espanhol através da comunicação mediada por computador: “la lengua mía, la lengua tuya, la lengua nuestra”. Pelotas, RS. Dissertação de Mestrado. Universidade Católica de Pelotas, 150 p.

IRVINE, J. T. (1989). When talk isn’t cheap: language and political economy. American Ethnologist, v. 16, n. 2, p. 248-267.

IRVINE, J. T.; GAL, S. (2000). Language ideology and linguistic differentiation. In: KROSKRITY, Paul (ed.). Regimes of language: ideologies, polities, and identities. Santa Fe, NM: School of American Research Press. p. 35-83.

LUGONES, M. Rumo a um feminismo descolonial. Revista Estudos Feministas, v. 22, p. 935-952, 2014.

MAKONI, S. (2004); MEINHOF, U. Western perspectives in applied linguistics in Africa. AILA Review, Amsterdam, v.17, p. 77-105.

MAKONI, S.; PENNYCOOK, A. (2005). Disinventing and (re) constitu- ting languages. Critical Inquiry in Language Studies, v. 2, n. 3, p. 137-156.

MALY, I. (2023). Digital economy and platform ideologies. Diggit Magazine. Disponível em: https://www.diggitmagazine.com/working-papers/digital-economy-platform-ideologies-influe ncer-culture. Acesso em: 20 set. 2023.

MBEMBE, A. (2014). Crítica da razão negra. Lisboa: Antígona.

MIGNOLO, W D.; VEIGA, I B. (2021). Desobediência Epistêmica, Pensamento Independente e Liberdade Decolonial. Revista X, v. 16, n. 1, p. 24-53.

MIGNOLO, W. D. (2005). La idea de América Latina: La herida colonial y la opción de colonial. Barcelona, Gedisa, 241 p.

MOITA LOPES, L. P. (1994). Pesquisa interpretativista em lingüística aplicada: a linguagem como condição e solução. DELTA, v. 10 n. 2, 1994.

MOITA LOPES, L. P. (2006). (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola.

MOITA LOPES, L. P. (2013). (Org.). Português no século XXI: cenário político e sociolinguístico. São Paulo: Parábola.

MOITA LOPES, L. P.; FABRÍCIO, B. F. (2019). Por uma ‘proximidade crítica’ nos estudos em Linguística Aplicada. Calidoscópio, v. 17, n. 4, p. 711–723.

MUNANGA, K. (2003). Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. In: Seminário Nacional Relações Raciais e Educação-PENESB. 3., Rio de Janeiro, 2003. Anais... Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.geledes.org.br/wpcontent/uploads/2014/04/Uma-abordagem-conceitual-das-nocoes-de-raca-racismo-dentidadee-etnia.pdf . Acesso em: 10 abril. 2024.

MUNIZ, K. (2016). Ainda sobre a possibilidade de uma linguística crítica: performatividade, política e identificação racial no Brasil. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 767-786.

NASCIMENTO, G. (2019). Racismo linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. São Paulo: Letramento.

OLIVEIRA, D. P. (2018). Ideologias de linguagem acionadas por docentes indígenas em formação superior: tensões no espaço da diferença colonial. Dissertação de Mestrado em Letras e Linguística. Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás. Goiânia.

PINTO, J. P. (2013). Prefiguração identitária e hierarquias linguísticas na invenção do português. O português no século XXI: cenário geopolítico e sociolinguístico. São Paulo: Parábola, p. 120-143.

PINTO, J. P. (2015). De diferenças e hierarquias no quadro Adelaide às análises situadas e críticas na Linguística Aplicada. DELTA. Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 31, p. 199-221.

PINTO, J. P. (2018). Ideologias linguísticas e a instituição de hierarquias raciais. Revista da ABPN, Goiânia, v. 10, p. 704-720.

PRATT, M. L. (1991). Arts of the Contact Zone. Profession, p. 33-40.

QUIJANO, A. (1999). Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina. Dispositio, v. 24, n. 51, p. 137-148.

QUINTAS, F. (2008). Sexo à Moda Patriarcal: o feminino e o masculino na obra de Gilberto Freyre. Brasil: Global.

ROSA, B.; MELO, G. C. V. (2024) Discursos de ódio: ser mulher negra nordestina residente no Rio de Janeiro. Signótica, v.36, e.76718, p. 1-30.

ROSA, J. (2019). Looking like a language, sounding like a race: raciolinguistic ideologies and the learning of Latinidad. New York: Oxford University Press, p. 125-176.

ROSA, J.; FLORES, N. (2017). Unsettling race and language: Toward a raciolinguistic perspective. Language and Society, v. 46, n. 5, p. 621-647.

SEVERO, C.G. (2016). A invenção colonial das línguas da América. Alfa, v. 60, n. 1, p. 11-28.

SILVERSTEIN, M. (2003). Indexical order and the dialectics of sociolinguistic life. Language & Communication, v. 23, p. 193-229.

SILVESTREIN, M. (2003). Indexical order and dialetics of sociolinguistics life. Language & Comunication, v. 23, n. 3-4, p. 193-229.

VARIS, P. (2014). Digital Ethnography. Tilburg Papers in Culture Studies. Paper 104, ago.

VERONELLI, G. A.; DAITCH, S. L. (2021). Sobre a colonialidade da linguagem. Revista X, v. 16, n. 1, p. 80-100.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Danillo da Conceição Pereira Silva, Vitor Gabriel Caetano Alves