Banner Portal
Opinião e cenários comunicativos
PDF

Palavras-chave

Opinião
Espiral do silêncio
Comunicação mediada por computador
União civil homossexual
Contextos comunicativos.

Como Citar

MATOS, Junia Cristina Ortiz. Opinião e cenários comunicativos: influência de fatores contextuais nos processos sociopsicológicos da espiral do silêncio. Opinião Pública, Campinas, SP, v. 25, n. 2, p. 258–286, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8656611. Acesso em: 19 abr. 2024.

Resumo

Este artigo tem como objetivo investigar como fatores contextuais podem afetar os processos sociopsicológicos especificados pela teoria da espiral do silêncio, como o medo de isolamento e a congruência de opinião. Os contextos para este artigo foram divididos em ambientes on-line – sites de redes sociais, salas de bate-papo e fóruns de discussão on-line – e comunicação face a face. Os dados foram obtidos a partir da aplicação de questionários on-line sobre a opinião a respeito da união civil entre pessoas do mesmo sexo. Com um total de 226 formulários preenchidos, os dados coletados receberam tratamento estatístico para a realização do teste das hipóteses. A análise dos dados demonstrou que a expressão da opinião está ligada a fatores que se relacionam com as características específicas de cada meio/ambiente em que a opinião é expressa, em conjunto com os fatores sociopsicológicos que operam na espiral do silêncio. Ou seja, a configuração da comunicação afeta o desejo dos indivíduos em expressar seus pontos de vista, fazendo com que a espiral do silêncio aconteça de forma diferente em cada contexto específico.

PDF

Referências

BALDASSARE, M.; KATZ, C. Measures of attitude strength as predictors of willingness to speak to the media. Journalism and Mass Communication Quarterly, vol. 73, n° 1, p. 147-158, 1996.

BARBER, B. R.; MATTSON, K.; PETERSON, J. The state of electronically enhanced democracy: a survey of the internet. New Brunswick: Walt Whitman Center, 1997.

BIERNACKI, P.; WALDORF, D. Snowball sampling: problems and techniques of chain referral sampling. Sociological Methods & Research, vol. 10, nº 2, p. 141-163, 1981.

BINDER, A., et al. The soul of a polarized democracy: testing theoretical linkages between talk and attitude extremity during the 2004 presidential election. Communication Research, vol. 36, n° 3, p. 315-340, 2009.

CHRISTEN, C.; GUNTHER, A. C. The influence of mass media and other culprits on the projection of personal opinion. Communication Research, vol. 30, n° 4, p. 414-431, 2003.

DAVISON, W. P. The third-person effect in communication. Public Opinion Quarterly, vol. 47, n° 1, p. 1-15, 1983.

DUCK, J.; HOGG, M.; THERRY, D. Social identity and perceptions of media persuasion: are we always less influenced than others?. Journal of Applied Social Psychology, vol. 29, n° 9, p. 1.879-1.899, 1999.

EVELAND, W.; MCLEOD, D.; SGNORIELLI, N. Actual and perceived U.S. public opinion: the spiral of silence during the Persian Gulf War. International Journal of Public Opinion Research, vol. 7, n° 2, p. 91-109, 1995.

GLYNN, C.; HAYES, A.; SHANAHAN, J. Perceived support for one’s opinions and willingness to speak out: a meta-analysis of survey studies on the ‘spiral of silence’. Public Opinion Quarterly, vol. 61, p. 452-463, 1997.

GOMES, W.; BARROS, S. Influência da mídia, distância moral e desacordos sociais: um teste do efeito de terceira pessoa. In: FRANÇA, V. V.; ALDÉ, A.; RAMOS, M. C. (eds.). Teorias da comunicação no Brasil. Salvador: Edufba, 2014.

GUNTHER, A. The persuasive press inference: effects of mass media on perceived public opinion. Communication Research, vol. 25, n° 5, p. 486-504, 1998.

GUNTHER, A.; CHIA, S. Predicting pluralistic ignorance: the hostile media perception and its consequences. Journalism and Mass Communication Quarterly, vol. 78, n° 4, p. 688-701, 2001.

HAYES, A.; SHANAHAN, J.; GLYNN, C. Willingness to express one’s opinion in a realistic situation as a function of perceived support for that opinion. International Journal of Public Opinion Research, vol. 13, n° 1, p. 45-58, 2001.

HO, S.; MCLEOD, D. Social-psychological influences on opinion expression in face-to-face and computer-mediated communication. Communication Research, vol. 35, n° 2, p. 190-207, 2008.

LASORSA, D. L. Political outspokenness: factors working against the spiral of silence. Journalism Quarterly, vol. 68, p. 131-139, 1991.

LEVIN, J.; FOX, J. A. Estatística para ciências humanas, 2004.

LIN, W. K.; PFAU, M. Can inoculation work against the spiral of silence? A case study of public opinion on the future of Taiwan. International Journal of Public Opinion Research, vol. 19, n° 2, p. 155-172, 2001.

LONDON, S. Electronic democracy. Dayton: Kettering Foundation, 1993.

MARKS, G.; MILLER, N. Ten years of research on the false-consensus effect: an empirical and theoretical review. Psychological Bulletin, vol. 41, n° 1, p. 72-90, 1987.

MCCOMBS, M.; SHAW, D. L. The agenda-setting function of mass media. The Public Opinion Quarterly, vol. 36, n° 2, p. 176-187, 1972.

MCDEVITT, M.; KIOUSIS, S.; WHAL-JORGENSEN, K. Spiral of moderation: opinion expression in computer-mediated discussion. International Journal of Public Opinion Research, vol. 15, n° 4, p. 454-470, 2003.

MOY, P.; DOMKE, D.; STAMM, K. The spiral of silence and public opinion on affirmative action. Journalism and Mass Communication Quarterly, vol. 78, n° 1, p. 7-25, 2001.

NEUWIRTH, K. Testing the spiral of silence model: the case of Mexico. International Journal of Public Opinion Research, vol. 12, n° 2, p. 138-159, 2000.

NEUWIRTH, K.; FREDERIK, E.; MAYO, C. The spiral of silence and fear of isolation. Journal of Communication, vol. 57, p. 450-468, 2007.

NOELLE-NEUMANN, E. The spiral of silence: a theory of public opinion. Journal of Communication, vol. 24, n° 2, p. 43-51, 1974.

O’REILLY, T. What is web 2.0: design patterns and business models for the next generation of software, 2005. Disponível em: https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web20.html. Acesso em: 15 mar. 2019.

PAN, Z. D., et al. Mobilizing political talk in a presidential campaign: an examination of campaign effects in a deliberative framework. Communication Research, vol. 33, n° 5, p. 315-345, 2006.

PERLOFF, R. The third person effect: a critical review and synthesis. Media Psychology, vol. 1, n° 4, p. 353-378, 1999.

PETRIč, G.; PINTER, A. From social perception to public expression of opinion: a structural equation modeling approach to the spiral of silence. International Journal of Public Opinion Research, vol. 14, n° 1, p. 37-53, 2002.

RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

ROSSETTO, G. P. N. Fazendo política no Twitter: como os efeitos estimados das mensagens influenciam as ações e os usos da plataforma. Comunicação e cultura contemporâneas: Tese de Doutorado. Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

SALMON, C. T.; NEUWIRTH, K. Perceptions of opinion 'climates' and willingness to discuss the issue of abortion. Journalism Quarterly, vol. 67, n° 3, p. 567-577, 1990.

SCHEUFELE, D. A. Deliberation or dispute? An exploratory study examining dimensions of public opinion expression. International Journal of Public Opinion Research, vol. 12, p. 3-28, 1999.

SCHEUFELE, D. A.; MOY, P. Twenty-five years of the spiral of silence: a conceptual review and empirical outlook. International Journal of Public Opinion Research, vol. 12, n° 1, p. 3-28, 2000.

SCHEUFELE, D. A.; SHANAHAN, J.; LEE, E. Real talk: manipulating the dependent variable in spiral of silence research. Communication Research, vol. 28, n° 3, p. 304-324, 2001.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 1998.

WILLNAT, L.; LEE, W.; DETENBER, B. H. Individual-level predictors of public outspokenness: a test of the spiral of silence theory in Singapore. International Journal of Public Opinion Research, vol. 14, n° 4, p. 391-412, 2002.

A Opinião Pública utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.