Banner Portal
Atitudes, cognição e participação política: padrões de influência dos ambientes de socialização sobre o perfil politico dos jovens
PDF

Palavras-chave

Socialização política. Atitudes políticas. Participação política. Conhecimento político. Jovens

Como Citar

FUKS, Mario. Atitudes, cognição e participação política: padrões de influência dos ambientes de socialização sobre o perfil politico dos jovens. Opinião Pública, Campinas, SP, v. 18, n. 1, p. 88–108, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8641402. Acesso em: 19 abr. 2024.

Resumo

O debate sobre o papel da socialização na aquisição de conhecimento, na formação das atitudes e no padrão de participação política do jovem nos lembra, constantemente, que a família e a escola são os ambientes definidores nesse processo. Mas isso não esclarece uma série de questões. Uma delas é a interação entre os diversos fatores que compõem esses contextos socializadores e os mecanismos por meio dos quais eles geram efeitos sobre o perfil político dos jovens. Essa dinâmica é o foco do presente artigo e o nosso principal argumento é que ela cria padrões distintos na influência desses ambientes sobre o perfil político do jovem, dependendo da dimensão considerada. Nossas análises são feitas a partir dos dados de um survey realizado em 2008 com jovens do ensino médio da cidade de Belo Horizonte.

 

Abstract:

The debate about the role of socialization in the acquisition of political knowledge, attitudes and participation of young people reminds us constantly that the family and school environments are the crucial factor in this process. But this does not answer a number of questions. One of them is the interaction between the various factors that comprise these environments and the specific mechanisms through which they generate effects on the political profile of young people. This dynamic is the focus of this article and our main argument is that it creates distinct patterns of influence of these environments, depending on the dimension considered. Our analyzes are based on data from a survey conducted in 2008 with high school students of the city of Belo Horizonte, Brazil.

Keywords: political socialization; political attitudes; political participation; political knowledge; youth

PDF

Referências

ALMOND, G.; VERBA, S. The civic culture: political attitudes and democracy in five nations. Newbury Park, Calif: Sage Publications, 1989 [1963].

ANDOLINA, M.; JENKINS, K.; ZUKIN, C.; KEETER, S. “Habits from Home, Lessons from School: Influences on Youth Civic Engagement”. Political Science and Politics, v. 36, n. 2, p.275-280, 2003.

BAQUERO, R.; BAQUERO, M. “Educando para a democracia: valores democráticos partilhados por jovens portoalegrenses”. Ciências Sociais em Perspectiva, v.6, n.11, p.139-153, 2007.

BURNS, N.; SCHLOZMAN, K.; VERBA, S. “The Public Consequences of Private Inequality: Family Life and Citizen”. American Political Science Review, v.91, p. 373-389, 1997.

CAMPBELL, D. Why we vote: how schools and communities shape our civic life. Princenton: Princenton University Press, 2006.

CASTRO, L. R. “Participação política e juventude: do mal-estar à responsabilização frente ao destino comum”. Revista de Sociologia e Política, v.16, n.30, p.253-268, 2008.

DELLI CARPINI, M. In Search of the Informed Citizen: What Americans Know About Politics and Why It Matters. In: THE TRANSFORMATION OF CIVIC LIFE, nov. 1999, Middle Tennessee State University, Murfreesboro and Nashville, Tennessee.

DELLI CARPINI, M.; KEETER, S. What Americans Know About Politics and Why It Matters. New Heaven: Yale University Press, 1996.

FINKEL, S. “Can democracy be taught?” Journal of Democracy, v. 14, n. 4, 2003.

FINKEL, S.; ERNST, H. “Civic Education in Post-Apartheid South Africa: Alternative Paths to the Development of Political Knowledge and Democratic Values”. Political Psychology, v. 26, n. 3, 2005.

FUKS, M. Efeitos diretos, indiretos e tardios: trajetória da transmissão intergeracional da participação política. In: 34º ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 25-29 out. 2010, Caxambu.

FUKS, M. e BATISTA, F. Informação e conceição: um estudo sobre a dimensão cognitiva da desigualdade política entre jovens de Belo Horizonte. In: 7º ENCONTRO DA ABCP, 04-07 ago. 2010, Recife.

FLORENTINO, R. “Democracia liberal: uma novidade já desbotada entre os jovens”. Opinião Pública, v.14, n.1, p. 205- 235, 2008.

GOLDTHORPE, J. Social Mobility and Class Structure in Modern Britain. Oxford: Oxfordshire, 1987.

HILLYGUS, S. “The missing link: Exploring the Relationship Between Higher Education and Political Engagement”. Political Behavior, v. 27, n. 1, 2005.

IBASE & POLIS. “Juventude brasileira e democracia: participação, esferas e políticas públicas – relatório final”. Rio de Janeiro, Ibase, 2005.

ICHILOV, O. “Civic Knowledge of High School Students in Israel: Personal and Contextual Determinants”. Political Psychology, v. 28, n. 4, 2007.

JENNINGS, K. Participation as Viewed through the Lens of the Political Socialization Project. In: CONFERENCE ON POLITICAL PARTICIPATION: BUILDING A RESEARCH AGENDA, 2000, Center for the Study of Democratic Politics, Princeton University.

JENNINGS, K.; MARKUS, G. “Partisan Orientations over long haul: results from the three-wave political socialization panel study”. The American Political Science Review, v. 78, 1984.

JENNINGS, K.; STOKER, L.; BOWERS, J. Politics across generations: family transmission reexamined. In: AMERICAN POLITICAL SCIENCE ASSOCIATION CONVENTION. Atlanta: American Political Science Association, 1999.

NAZZARI, R. K. Juventude Brasileira: Capital Social, Cultura e Socialização Política. Cascavel: Edunioeste, 2006.

NIE, N.; JUNN, J.; STEHLIK-BARRY, K. Education and democratic citizenship in America. Chicago: University of Chicago Press, 1996.

NIEMI, R.; CHAPMAN, C. “The Civic Development of 9th- Through 12th-Grade Students in the United States: 1996”.

Statistical Analysis Report. National Center for Education Statistics, U.S. Department of Education, 1998.

SCHLOZMAN, K.; VERBA, S.; BRADY, H. Civic participation and the equality problem. In: SKOCPOL, T.; FIORINA, M. (orgs.). Civic engagement in American democracy. Washington D.C: The Brookings Institution Press, 1999.

SCHMIDT, J. P. Juventude e Política no Brasil: a socialização dos jovens brasileiros na virada do milênio. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2001.

SEARING, D.; WRIGHT, G.; RABINOWITZ, G. “The Primacy Principle: Attitude Change and Political Socialization”. British Journal of Political Science, v. 6, n. 1, p. 83-113, 1976.

SEARS, D.; FUNK, C.” Evidence of the Long-Term Persistence of Adults Political Predispositions”. The Journal of Politics, v. 61, n. 1, p.1-28, 1999.

SEARS, D.; VALENTINO, N. “Politics Matters: Political Events as Catalysts for Preadult Socialization”. The American Political Science Review, v. 91, n. 1, p. 45-65, 1997.

SLOMCZYNSKI, K.; SHABAD, G. “Can Support for Democracy and the Market Be Learned in School? A Natural Experiment in Post-Communist Poland”. Political Psychology, v. 19. n. 4, 1998.

VENTURI, G.; ABRAMO, H. “Juventude, política e cultura”. Revista Teoria em Debate, v. 45, p. 28-33, jul.-ago.-set. 2000.

VERBA, S.; BURNS, N.; SCHLOZMAN, K. “Unequal at the Starting Line: Creating Participatory Inequalities across Generations and among Groups”. The American Sociologist, v. 34, p. 45-690, 2003.

VERBA, S.; SCHLOZMAN, K.; BRADY, H. Voice and Equality: Civic voluntarism in American politics. Cambridge, Mass, London: Harvard University Press, 1995.

VERBA, S.; SCHLOZMAN, K.; BURNS, N. Family Ties: Understanding the Intergenerational Transmission of Participation. In: ZUCKERMAN, A. (org.). The Social Logic of Politics. Philadelphia: Temple University Press, 2005.

WESTHOLM, A.; NIEMI, R. “Political Institutions and Political Socialization: A Cross-National Study”. Comparative Politics, v. 25, n. 1, p. 25-41, 1992.

WRIGHT, E. Classes. London: Verso, 1985.

ZALLER, J. (org.). The Nature and Origins of Mass Opinion. Cambrige: Cambrige University Press, 1992.

ZUKIN, C.; KEETER, S.; ANDOLINA, M.; JENKINS, K.; DELLI CARPINI, M. A New engagement? Political, Civic Life, and the Changing American Citizen. Oxford: Oxford University Press, 2006.

A Opinião Pública utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.