Abstract
Community institutions of higher education (ICES) are civil society organizations. The law defining them, established in 2013, states that these institutions are equivalent to public Higher Education Institutions (HEIs) in terms of access to funding calls and public resource transfers. However, in practical terms, these legal advancements have not had significant effects. In a context of academic capitalism, Brazilian higher education has become a profitable business, with a concentration of enrollments in a few commercial HEIs that offer low-cost courses, predominantly through distance education. This creates a competitive scenario within the private sector, contributing to the crisis of the community segment, which seeks to reposition itself. The article tests the hypothesis that this repositioning is characterized by a mimetic isomorphism movement of ICES towards the for-profit private segment (FPP). The results of research using microdata from the Higher Education Census of 2015, 2019, and 2022 are presented, comparing ICES with FPP and public institutions. Although the analysis has limitations due to the available information, it was possible to find the referred mimicry, with emphasis on indicators such as the decline in on-site enrollments and the investment in distance education, as well as the significant participation of hourly-paid professors in the composition of the faculty. However, coercive isomorphism was also observed, where institutions similarly adapt to state evaluation and regulation processes, particularly in indicators related to the qualification and partial and full-time employment of the faculty
References
BIELSCHOWSKY, Carlos E. Tendências de precarização do ensino superior privado no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 36, n. 1, p. 241-271, 2020. Disponível em: seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/99946. Acesso em: 23 jun. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional – LDB. Poder Executivo, Brasília, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em: 2 jun. 2024.
BRASIL. Decreto Presidencial nº 2.306, de 19 de agosto de 1997. Regulamenta, para o Sistema Federal de Ensino, as disposições contidas no art. 10 da MP nº 1.477-39, de 8 de agosto de 1997, e nos arts. 16, 19, 20, 45, 46 e § 1º, 52, parágrafo único, 54 e 88 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências. Poder Executivo, Brasília, 1997.
BRASIL. Lei nº 12.881, de 12 de novembro de 2013. Dispõe sobre a definição, qualificação, prerrogativas e finalidades das ICES. Brasília, 2013. Disponível em:
https://www.planalto. gov.br/ccivil03/ato2011-2014/2013/lei/l12881.htm . Acesso em: 2 jun. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 863, de 3 de outubro de 2014. Brasília, 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download &alias=16487-portaria-863-2014-1&category_slug=outubro-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 2 jun. 2024.
BRASIL, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação - presencial e a distância. Diretoria de Avaliação da Educação Superior. Brasília, ago. 2015. Disponível em: download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2015/instrumento_cursos_graduacao_publicacao_agosto_2015.pdf. Acesso em: 26 jul. 2024.
BRASIL, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Instrumento de avaliação institucional externa presencial e a distância - recredenciamento, transformação de organização acadêmica. Diretoria de Avaliação da Educação Superior. Brasília, out. 2017a. Disponível em: download.inep.gov.br/educacao_superior /avaliacao _institucional/instrumentos/2017/IES_recredenciamento.pdf. Acesso em: 26 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 21, de 21 de dezembro de 2017. Brasília, 2017b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download &alias=66461-pn-n21-2016-aditamento-atos-autorizativos-cursos-graduacao-ofertados-ies-pdf&category_slug=junho-2017-pdf&Itemid=3019 . Acesso em: 2 jun. 2024.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Microdados do Censo da Educação Superior. Atualizado em 10 out. 2023a. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 18 fev. 2024.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2022: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2023b.
BRASIL. Ministério da Educação. Sistema e-MEC. Relatório da Consulta Avançada. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec/nova. Acesso em: 12 mar. 2024a.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Indicadores de Qualidade da Educação Superior, 2022 (IDD, CPC e IGC). Diretoria de Avaliação da Educação Superior. Brasília. 2 de abr. 2024b. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/indicadores/resultados/2022/apresentacao_IDD_CPC_IGC_2022.pdf. Acesso em: 22 mai. 2024.
BRUNNER, José Joaquín; LABRAÑA, Julio; RODRÍGUEZ-PONCE, Emilio; GANGA, Francisco. Variedades de capitalismo académico: un marco conceptual de análisis. Archivos Analíticos de Políticas Educativas v. 29, n. 35, 2021. Disponível em: doi.org/10.14507/epaa.29.6245. Acesso em: 23 jun. 2024.
CHAVES, Vera Lúcia Jacob; REIS, Luiz Fernando; GUIMARÃES, André Rodrigues. Dívida pública e financiamento da educação superior no Brasil. Acta Scientiarum. Education, v. 40, n. 1, 2018. Disponível em: doi.org/10.4025/actascieduc.v40i1.37668. Acesso em: 23 jun. 2024.
DIMAGGIO, Paul Joseph; POWELL, Walter W. A gaiola de ferro revisitada: isomorfismo institucional e racionalidade coletiva nos campos organizacionais. Revista de Administração de Empresas, v. 45, n. 2, p. 74-89, 2005. Disponível em https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37123/35894. Acesso em: 16 mar. 2024.
FANELLI, Ana. Inclusión social en la Educación superior argentina: Indicadores y políticas en torno al acceso y a la graduación. Educ. [online], v.7, n.2, p.124-151, 2014.
FIOREZE, Cristina. A gestão das IES privadas sem fins lucrativos diante dos tensionamentos da mercantilização da educação superior e o caso das universidades comunitárias regionais: a caminho do hibridismo?. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 101, n. 257, p. 79-98, jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4356 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/SxvDq896PYNNLd5xZqBfcmD/# . Acesso em: 8 nov. 2024.
FERRÃO, Pedro Henrique Figueiredo. Elementos de Influência na promoção da educação superior no Instagram. Monografia (Curso de Publicidade e Propaganda). Passo Fundo: IHCEC, Universidade de Passo Fundo, 2024.
FRANTZ, Walter. Universidade Comunitária: uma iniciativa pública não-estatal em construção. In: SILVA, Enio Waldir; FRANTZ, Walter. O papel da extensão e a questão das comunitárias. Ijuí: Unijuí, 2002. p. 15-102.
FRITSCH, Rosangela; JACOBUS, Artur Eugênio; VITELLI, Ricardo Ferreira. Diversificação, mercantilização e desempenho da educação superior brasileira. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 25, n. 1, p. 89-12, jan. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772020000100006 . Acesso em: 12 jun. 2024.
FURTADO, Rafael. Evolução da efetividade dos princípios constitucionais da educação superior no Brasil (1988-2022): Análise Comparada dos Tipos Institucionais e a Trajetória Regulatória do Setor. 2024. 336 f. Tese (Doutorado em Direito). Faculdade de Direito, Universidade de Brasília, Brasília, 2024.
MANCEBO, Denise; SILVA JÚNIOR, João R.; SCHUGURENSKY, Daniel. A educação superior no Brasil diante da mundialização do capital. Educação em Revista, v. 32, n. 4, p. 205-225, 2016. Disponível em: doi.org/10.1590/0102-4698162033. Acesso em: 23 jun. 2024.
MCMANUS, Concepta et al. Considerations for continued expansion of the Brazilian post-graduate system. Frontiers In Education, v. 8, p. 01-16, 2023.
PIRES, André. A Covid-19 e a Educação Superior no Brasil: usos diferenciados das tecnologias de comunicação virtual e o enfrentamento das desigualdades educacionais. Educación. Lima, v. 30, p. 1-23, 2021
RHOADES, Gary; SLAUGHTER, Sheila. O capitalismo acadêmico na nova economia: escolhas e desafios. In: PARASKEVA, João M. (org.). Capitalismo Acadêmico. Mangualde, Portugal: Edições Pedago, 2009.
RISTOFF, Dilvo. Revisitando o Sinaes: Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior. Florianópolis, Editora Insular, 2024
SAMPAIO, Helena. Diversidade e diferenciação no ensino superior no Brasil: conceitos para discussão. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 29, n. 84, p. 43-55, 2014. Disponível em:
https://doi.org/10.1590/S0102-69092014000100003 . Acesso em: 3 mai. 2024.
SAMPAIO, Helena. O ensino superior no Brasil: o setor privado. São Paulo: FAPESP, 2000.
SCHMIDT, João Pedro. Mercantilização da educação superior: o campo dos negócios e o papel das IES públicas e comunitárias. Textual/Sinpro, Porto Alegre, v. 2, n.20, p. 22-28, 2014.
SCHMIDT, João Pedro. O Comunitário em tempos de público não estatal. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 15, n. 1, p. 9-40, mar. 2010. Disponível em:
https://doi.org/10.1590/S1414-40772010000100002. Acesso em: 12 jun. 2024.
SCUDELER, Marcelo Augusto; TASSONI, Elvira Cristina. A educação a distância como estratégia de captação de alunos após a redução| da oferta do Fies. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 28, p. 1-22, 2023.
SCUDELER, Marcelo Augusto; PIRES, André; TASSONI, Elvira Cristina. Reitor, espécie em extinção? RTPS - Revista Trabalho, Política E Sociedade, v.8, n. 13, 2023.
SLAUGHTER, Sheila; RHOADES, Gary. Academic capitalism and the new economy: markets, state and higher education. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2004.
VANUCCHI, Aldo. A universidade comunitária: o que é, como se faz? São Paulo: Loyola, 2013.
VARGAS, Hustana; ZUCCARELLI, Carolina; HONORATO, Gabriela. Século XXI e desigualdades nas condições de trabalho docente na educação superior. Revista Diálogo Educacional, v. 21, p. 874-900, 2021.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 ETD - Educação Temática Digital