Banner Portal
From on “good example” to another:
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Cinema
Consumption
Women
Belle époque
Rio de Janeiro

How to Cite

LAPERA, Pedro Vinicius Asterito. From on “good example” to another: : cinematographic consumption and women‟s presence in urban space during Rio de Janeiro‟s belle époque. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 60, p. e206011, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664589. Acesso em: 21 jul. 2024.

Abstract

his article discusses the relation between cinematographic consumption and the presence of women in the urban space of Rio de Janeiro in the early twentieth century. In an extremely hierarchical environment, we verify the ways in which the act of going to the movies was inserted in the field of possibilities for the circulation of women in urban space. We analyzed the strategies of male domination found in policies to establish order and support the family during the “First Republic”, as well as the tactics adopted by women to resist these strategies and demonstrate dissatisfaction with the roles attributed to genders in the period.

PDF (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, Vicente de Paula. A Bela época do cinema brasileiro. São Paulo: Perspectiva, 1985.

AZEVEDO, Celia Maria Marinho de. Onda negra, medo branco: o negro no imaginário das elites século XIX. São Paulo: Annablume, 2004.

BERGER, Peter & LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1996.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e a subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CANDIDO, Antônio. Dialética da malandragem. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, n. 8, São Paulo, USP, 1970, p.67-89.

CARVALHO, José Murilo de. Os bestializados: o Rio de Janeiro e a república que não foi. São Paulo: Cia. das Letras, 1987.

CAULFIELD, Sueann. Em defesa da honra: moralidade, modernidade e nação no Rio de Janeiro. Campinas: Editora da Unicamp, 2000.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1990.

CHALHOUB, Sidney. Cidade Febril: cortiços e epidemias na corte imperial. São Paulo: Cia. das Letras, 1996.

CHALHOUB, Sidney. Trabalho, lar e botequim: o cotidiano dos trabalhadores no Rio de Janeiro da belle époque. Campinas: Editora da Unicamp, 2012.

COMAROFF, John; COMAROFF, Jean. Ethnography and historical imagination. Oxford, Boulder: Westview Press, 1992.

CUNHA, Olívia Maria Gomes da. Intenção e gesto: pessoa, cor e a produção cotidiana da (in)diferença no Rio de Janeiro (1927-1942). Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2002.

DOUGLAS, Mary & ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2004.

DOUGLAS, Mary. Pureza e perigo. São Paulo: Perspectiva, 1976.

ENNE, Ana Lucia Silva. O sensacionalismo como processo cultural. Revista ECO-PÓS, v.10, n.2, julho-dezembro 2007, pp. 70-84. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/eco_pos/article/view/1018 - acesso em 14 maio 2018.

EL FAR, Alessandra. Páginas de sensação: literatura popular e pornográfica no Rio de Janeiro (1870-1924). São Paulo: Cia. das Letras, 2004.

GAY, Peter. O século de Schnitzler: a formação da cultura da classe média (1815-1914). São Paulo: Cia. das Letras, 2002.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Cia. das Letras, 2007.

GOFFMAN, Erwin. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. São Paulo: LTC, 1988.

GOMES, Tiago de Melo. Um espelho no palco: identidades sociais e massificação da cultura no teatro de revista dos anos 1920. Campinas: Editora da Unicamp, 2004.

HANSEN, Miriam. Babel & Babylon: spectatorship in American Silent Film. Cambrigde e Londres: Harvard University Press, 1991.

KUSHNIR, Beatriz. Baile de máscaras: mulheres judias e prostituição – as polacas e suas associações de ajuda mútua. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

LAPERA, Pedro Vinicius Asterito. Ideário racial na “Belle Époque” tropical: o caso do cinematographo. Revista do Arquivo da Cidade do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Arquivo da Cidade do Rio de Janeiro, n. 6, 2012, p.145-158. Disponível em: http://wpro.rio.rj.gov.br/revistaagcrj/wp-content/uploads/2016/11/e06_a16.pdf - acesso em 15 maio 2018.

LAPERA, Pedro Vinicius Asterito; SOUZA, Bruno Thebaldi de. Cinematógrafo e espetáculos de massa através do acervo da Biblioteca Nacional: algumas notas metodológicas. In: BRAGA, José Luiz; LOPES, Maria Immacolata Vassalo de; MARTINO, Luiz Claudio. Pesquisa empírica em Comunicação. São Paulo: Paulus, 2010, p. 381-401.

MULVEY, Laura. Prazer visual e cinema narrativo. In: XAVIER, Ismail (Org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983, p. 437-454

NEEDELL, Jeffrey. Belle Époque Tropical: sociedade e cultura de elite no Rio de Janeiro na virada do século. São Paulo: Cia. das Letras, 1993.

PERROT, Michelle. Práticas da memória feminina. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.9, n.18, ago-set. 1989, p. 9-18. Disponível em https://www.anpuh.org/arquivo/download?ID_ARQUIVO=3846 - acesso em 13 out. 2020.

RAGO, Margareth. Do cabaré ao lar: a utopia da cidade disciplinar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

SCHETTINI, Cristiana. Que tenhas teu corpo: uma história social da prostituição no Rio de Janeiro das primeiras décadas republicanas. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2006.

SEVCENKO, Nicolau. Literatura como missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Brasiliense, 1983.

SEVCENKO, Nicolau. A Revolta da Vacina: mentes insanas em corpos rebeldes. São Paulo: Brasiliense, 1984.

SOIHET, Rachel. Mulheres pobres e violência no Brasil urbano. In: DEL PRIORE, Mary (org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013, p. 362-400.

VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

VERDERY, Catherine. Para onde vão a “nação” e o “nacionalismo”? In: BALAKRISHNAN, Gopal (Org.). Um mapa da questão nacional. Rio de Janeiro: Contraponto, 2000, p. 311-334.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu

Downloads

Download data is not yet available.