Banner Portal
Sayings and practices of teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gender
Basic education
Pedagogical training

How to Cite

LIMA, Rarielle Rodrigues; MAIA, Marília Milhomem Moscoso; SOUSA, Sandra Maria Nascimento. Sayings and practices of teaching: gender discussions in a public school in Pio XII, Maranhão. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 63, p. e216315, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8668812. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article reflects on understandings about gender / sexuality expressed by teachers at a public school in the municipality of Pio XII, Maranhão. It analyses material constructed in 2015 in a field notebook and through conversational circles, which considered pedagogical training on the subject . Theoretical contributions from Judith Butler (2015), Michel Foucault (2004; 2005) and Jacques Derrida (2004; 2015) are used to discuss and problematize understandings about the category gender/sexuality presented during the pedagogical training, in a post- structuralist perspective.

PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMOVAY, Miriam. Violências nas escolas. Brasília, UNESCO Brasil, 2002.

ALTMANN, Helena. Orientação sexual nos parâmetros curriculares nacionais. Revista Estudos Feministas, v. 9, n. 2, 2001, p. 575-585. http://www.scielo.br/pdf/ref/v9n2/8641.pdf. Acesso em: 20 ago. 2015.

BUTLER, Judith P. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2015.

DERRIDA, Jacques. A Escritura e A Diferença. A Estrutura, o Signo e o Jogo no Discurso das Ciências Humanas. In: DERRIDA, Jacques. A Escritura e A Diferença. São Paulo, Perspectiva, 2005, pp.229-252. Coleção Debates: Filosofia.

DERRIDA, Jacques; Roudinesco, Elizabeth. De que amanhã... Diálogo. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 2004, Tomos 1,2,3,8 e 9, pp. 9-62; 166-234.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: a vontade de saber. 2 ed. São Paulo, paz e terra, 2015.

FOUCAULT, Michel. A ordem do Discurso. Aula Inaugural no Collège de France, 2 de dezembro de 1970. 11ed. São Paulo, Ed. Loyola, 2004. Tradução: Laura Fraga de A. Sampaio.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 42 ed. Petrópolis: Vozes, 2014. Tradução: Raquel Ramalhete.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro, Rocco, 1994, pp.206-242.

LAURETIS, Teresa. Technologies of gender: essays on theory, film and fiction. Bloomington, Indiana University Press, 1987.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 9ed. Petrópolis, RJ, Vozes, 2007.

LOURO, Guacira Lopes. Epistemologia feminista e teorização social: desafios, subversões e alianças. In: ADELMAN, Miriam; SILVESTRIN, Celsi Brönstrup (Org.). Curitiba, UFPR, 2002, pp.11-22. Coletânea Gênero Plural.

MAIA, Marília Milhomem Moscoso. Vivências e lutas cotidianas de quem pesquisa e estuda gênero: apontamentos críticos e reflexivos no campo da pesquisa e das Ciências. Revista Humanidades e Inovação, v. 7, n. 3, 2020. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1482. Acesso em: 18 set 2020.

MAIORIA Oprimida. Direção de Eleonore Pourriat. Paris: Shandow Films, 2010. (10 min.), son., color. Legendado https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=bHJqNpJ8xAQ. Acesso em: 10 fev. 2015.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Revista Educação e Realidade, v. 20, n. 2, Porto Alegre, 1995, pp.71-99.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte, editora UFMG, 2010. Tradução Sandra Regina Goulart, Marcos Pereira Feitosa e André Pereira Feitosa.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Rarielle Rodrigues Lima

Downloads

Download data is not yet available.