Banner Portal
The taboo of sex education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Sexual education
Gender identity
Psicogenesis
Child development
Prejudices

How to Cite

GARBARINO, Mariana Inés. The taboo of sex education: genesis and perpetuation of prejudice in childhood. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 63, p. e216316, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8668815. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

For two decades, “sexual orientation” was a transversal theme in the Brazilian school curriculum. Nevertheless, despite the proliferation of research on this topic, there are few studies that map the current role of social contexts (family, school, media, etc.) to consider the psychogenesis of sexual knowledge. In this light, this article discusses the conditions of the production of sexist prejudices at the interface between socio-cultural aspects and conceptual operators of the psychology of child development. Having found that the analysis of parents and teachers’ representations is predominant in the literature, we chose to listen to the children themselves. The study sought to determine whether representations about gender identity that were detected in empirical studies from the 1960s and 1980s in the United States and France are also observed in the current Brazilian context. To do so, 80 children, from 4 to 9 years old were interviewed apropos their ideas concerning sexual and gender difference. The results allowed partially observing some traits identified in the studies examined, and a movement can be inferred that represents a progression from gender stereotypes to the consideration of sexual anatomy. In comparison to the role of the family as a sex educator, the school was little mentioned as a transmitter of knowledge, which demonstrates the need to investigate the impacts of the circulation of the said and unsaid about sexuality in this institution. The conclusion emphasizes the fruitfulness of the dialectical analysis of social and cognitive aspects of development in the study of sexual prejudices in childhood.

PDF (Português (Brasil))

References

ALTMANN, Helena. Educação sexual em uma escola: da reprodução à prevenção. Cadernos de Pesquisa v.39, n.136, 2009, pp.175-200.

ALTMANN, Helena. Orientação sexual nos parâmetros curriculares nacionais. Revista Estudos Feministas 9 (2), 2001, pp.575-585.

AULAGNIER, Piera. La violencia de la interpretación. Buenos Aires, Amorrortu, 1977.

BALIEIRO, Fernando de Figueiredo. “Não se meta com meus filhos”: a construção do pânico moral da criança sob ameaça. cadernos pagu (53), Campinas, SP, Núcleo de Estudos de Gênero-Pagu/Unicamp, 2018, .e185306. https://dx.doi.org/10.1590/18094449201800530006. Acesso em: 12 Maio 2019.

BROUGÈRE, Gilles. Les expériences ludiques des filles et des garçons. In: LEMEL, Yannick; ROUDET, Bernard (Org.). Filles et Garçons Jusqu’a l’adolescence, Paris, L’Harmattan, 1999, pp.199-222.

CADETE, Vandernúbia Gomes; FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíde; SILVA, Dayse Bivar. Os sentidos e os significados produzidos pela escola em relação à família homoparental: um estudo de caso. Interação em Psicologia 16 (1), 2012, pp.101-112. https://dx.doi.org/10.5380/psi.v16i1.13947. Acesso em: 2 mar 2019.

CAMARGO, Ana Maria Faccioli; RIBEIRO, Claudia. Sexualidade(s) e Infância(s). A sexualidade como um tema transversal. São Paulo, Moderna, 1999.

CASTRO, Thiago Gomes de; ABS, Daniel; SARRIERA, Jorge Castellá. Análise de conteúdo em pesquisas de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão 31(4), 2011, pp.814-825.

CECHIN, Michelle Brugnera Cruz; SILVA, Thaise da. Assim falava Barbie: uma boneca para todos e para ninguém. Fractal: Revista de Psicologia 24(3), Dec. 2012, pp.623-638. https://dx.doi.org/10.1590/S1984-02922012000300012. Acesso em: 23 de outubro, 2021.

DELVAL, J. Aspectos de la construcción del conocimiento sobre la sociedad. Educar, Curitiba n. 30, 2007, pp.45-64. https://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/7146. Acesso em: 3 nov. 2018.

DELVAL, J. El desarrollo humano. Madrid, Siglo XXI de España, 1994.

FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação Sexual: como ensinar no espaço da escola. In: FIGUEIRÓ, M.N.D. (Org.). Educação sexual: múltiplos temas, compromisso comum. Londrina, UEL, 2009, pp.141-172.

FOUCAULT, Michael. Historia da sexualidade, A vontade de saber (V. 1). RJ, Graal, 2010 [1988].

GARBARINO, Mariana Inés. Crenças sobre a origem dos bebês em crianças de 4 a 9 anos: uma abordagem a partir da psicogênese piagetiana e da psicanálise freudiana. Dissertação (Mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) – USP, São Paulo, 2012.

GUIMARÃES, Isaura. Educação sexual na escola: mito e realidade. Campinas, Mercado de Letras, 1995.

HIRATA, Helena. Nova divisão sexual do trabalho? São Paulo, Boitempo, 2002.

JAGSTAIDT, V. A sexualidade e a criança. São Paulo, Ed. Manole Ltda, 1987.

KOHLBERG, Lawrence. A cognitive developmental analysis of children’s sex role concepts and attitudes. In: Maccoby, E. (Org.). The development of sex differences. Stanford, Stanford University Press, 1966, pp.82-173.

LA-TAILLE, Yves. Vergonha a ferida moral. Petrópolis, Editora Vozes, 2002.

LE MANER, Gaid Idrissi. L´identité sexuée. Paris, Dunod, 1997.

MADUREIRA, Ana Flávia do Amaral; BRANCO, Ângela Uchoa. Gênero, sexualidade e diversidade na escola a partir da perspectiva de professores/as. Temas em Psicologia 23(3), 2015, pp.577-591. https://dx.doi.org/10.9788/TP2015.3-05. Acesso em: 3 ago. 2019.

MOIZES, Julieta Seixas; BUENO, Sonia Maria Villela. Compreensão sobre sexualidade e sexo nas escolas segundo professores do ensino fundamental. Revista da Escola de Enfermagem da USP 44(1), 2010, pp.205-212. https://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342010000100029. Acesso em: 11 ago. 2019.

MORENO, Monserrat. Como se ensina a ser menina: o sexismo na escola. São Paulo, Moderna, 1999.

NUNES, Cesar; SILVA, Edna. A educação sexual da criança. Campinas, Autores Associados, 2000.

PARISOTTO, Luciana et alii. Diferenças de gênero no desenvolvimento sexual: integração dos paradigmas biológico, psicanalítico e evolucionista. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul 25 (Suppl. 1), 2003, pp.75-87. https://dx.doi.org/10.1590/S0101-81082003000400009. Acesso em: 11 ago. 2019.

PIAGET, Jean. A representação do mundo na criança. São Paulo, Ideias&Letras, 2005 [1926].

PIAGET, Jean. O Juízo moral na criança. São Paulo, Ed. Summus, 1994 [1932].

PIAGET, Jean. Seis estudios de psicología. Barcelona, Editora Seix Barral, 1975 [1964].

REIS, Kellen Cristina Florentino; MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi. Estereótipos sexuais e a educação sexista no discurso de mães. In: VALLE, T. G. M. (org.). Aprendizagem e desenvolvimento humano: avaliações e intervenções. São Paulo, Cultura Acadêmica, 2009, pp.137-154.

SILVEIRA, Rosa Maria Hessel; KAERCHER, Gládis E. da Silva. Dois papais, duas mamães: novas famílias na literatura infantil. Educação & Realidade 38(4), 2013, pp.1191-1206. https://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000400010. Acesso em: 9 mar 2019.

SOLER, Colette. A hipótese lacaniana. Revista Percurso 29(2), 2002, pp.5-13. https://revistapercurso.uol.com.br/index.php?apg=artigo_view&ida=788&ori=autor&letra=S. Acesso em: 9 ago. 2019.

TISSERON, Serge. L'enfant et les écrans: un avis de l'Académie des Sciences. Le Carnet PSY v. 169, n. 2, 2013, pp.1-1.

TOKARNIA, Mariana. Mais de um terço de alunos LGBT sofreram agressão física na escola, diz pesquisa. Agência Brasil, 22 de novembro de 2016. https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao. Acesso em: 9 nov. 2018.

TURIEL, Elliot. The development of children’s orientations toward moral, social and personal orders: more than a sequence in development. Human Development 51, 2008, pp.21-39.

VENANCIO, Ana Teresa Acatauassú; BELMONTE, Pilar Rodriguez. O debate legislativo carioca sobre a “mudança da homossexualidade”: ciência, política e religião. Sexualidad, Salud y Sociedad (26), Rio de Janeiro, 2017, pp.103-125. https://dx.doi.org/10.1590/1984-6487.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Mariana Inés Garbarino

Downloads

Download data is not yet available.