Banner Portal
And ain’t i a woman? Intersectional Issues in Luedji Luna’s work and the music scene in Salvador
Capa comemorativa dos 30 anos da Cad. pagu - Um mulher mergulhando e cauda de um peixe aparecendo
PDF (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

Keywords

Music scenes
Interseccionality
Gendered racism

How to Cite

GUMES, Nadja Vladi; GARSON, Marcelo; ARGÔLO, Marcelo. And ain’t i a woman? Intersectional Issues in Luedji Luna’s work and the music scene in Salvador. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 67, p. e236704, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8673797. Acesso em: 20 may. 2024.

Abstract

In this article we present the case study of the visual album of the singer and composer Luedji Luna, Bom Mesmo é Estar Debaixo d'Água (2020) with the objective of evaluating the contribution of black feminist women to the current music scene in Salvador. As part of the Black Atlantic diasporic music network, this scene, which has been renewing itself since 2009, is what we call the Afro-Latin scene. Mobilizing notions such as intersectionality, gendered racism and music scenes, this work seeks to think about the concept of music scene from a dialogue with race and gender issues in a decolonial perspective, which allows us to understand the visibilities and invisibilities of urban cultural phenomena and contemporaries in black and Latino cities like Salvador.

PDF (Português (Brasil))
XML (Português (Brasil))

References

AMARAL, Adriana; SOUZA, Rosana Vieira; MONTEIRO, Camila. De westeros no #vemprarua à shippagem do beijo gay na TV brasileira. Ativismo de fãs: conceitos, resistências e práticas na cultura digital. Galáxia, n. 29, jun. 2015, pp.141-154 [http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542015120250 - acesso em: 18 nov. 2021].

ARGÔLO, Marcelo. A Minha Pele de Ébano: música pop e ativismo negro em Salvador. Dissertação (Mestrado em Comunicação), Centro de Artes, Humanidades e Letras, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cachoeira, 2021.

AZEVEDO, Donminique. Um corpo no mundo: Entrevista Luedji Luna. Correio Nagô. 20 jan. 2017 [https://www.ceert.org.br/noticias/genero-mulher/15163/um-corpo-no-mundo-entrevista-luedji-luna - acesso em: 21 mar. 2022].

BHABBA, Homi. O Local da Cultura. Belo Horizonte, Editora UFMG, 1998.

CARRERA, Fernanda. Roleta interseccional: proposta metodológica para análises em Comunicação. E-Compós, 7 out. 2020 [https://doi.org/10.30962/ec.2198 - acesso em: 03 ago. 2022].

CASEMAJOR, Nathalie; STRAW, Will. The Visuality of Scenes: urban cultures and visual scenescapes. Imaginations, 7:2, Montreal, 2017, pp.4-37 [https://willstraw.files.wordpress.com/2017/09/issue_7_2_ldscp_01_intro_casemajor-straw.pdf – acesso em: 09 abr. 2023].

CESAR, Rafael Nascimento. A Fragata Negra: Tradução e vingança em Nina Simone. MANA, v. 24, Rio de Janeiro, 2018, pp.39-70.

CESAR, Rafael Nascimento; QUEIROZ, Vitor; FERREIRA, Carolina Branco de Castro. Elza Soares: Dos Alfinetes À Carne Negra. Revista Educação e Ciências Sociais, v. 3, 2020, pp.59-79.

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo, Boitempo, 2021.

DE LAURETIS, Teresa. Technologies of Gender: Essays on Theory, Film, and Fiction. Indiana, Indiana University Press, 1987.

FERNANDES, Laura. Luedji Luna: 'É importante falar do amor na perspectiva da mulher preta'. Correio 24 Horas. 14 out. 2020 [https://www.correio24horas.com.br/noticia/nid/luedji-luna-e-importante-falar-do-amor-na-perspectiva-da-mulher-preta/ - acesso em: 24 ago. 2022].

GADEA, Carlos. A. Negritude e Pós-africanidade: crítica das relações raciais contemporâneas. Porto Alegre, Sulina, 2013.

GILROY, Paul. Sounds Authentic: Black Music, Ethnicity, and the Challenge of a “Changing” Same. Black Music Research Journal, v. 11, n. 2, outono, 1991, pp.111-136.

GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural da Amefricanidade. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (org.). Pensamento Feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro, Bazar do Tempo, 2019, pp.341-352.

HAESBAERT, Rogério. Viver no Limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2014.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro, Apicuri, 2016.

HALL, Stuart. Identidade Cultural e Diáspora. Revista do Patrimônio. Histórico e Artístico Nacional, n.24, 1996, pp.68-75.

HALL, Stuart. The Whites of Their Eyes: Racist Ideologies and the Media. In: BRIDGES, G; BRUNT, R. (org.). Silver Linings: Some Strategies for the Eighties. Londres, Lawrence and Wishart, 1981, pp.28-52.

HARISSON, Cara. The Visual Album as a Hybrid Art-Form: A Case Study of Tradicional, Personal and Allusive Narratives in Beyoncé. 2014. Dissertação (Mestrado em Cultura Visual), Lund University, Lund, Suécia, 2014.

HERSCHMANN, Micael. Cenas, circuitos e territorialidades sônico-musicais. In: JANOTTI JR., Jeder; SÁ, Simone Pereira de (org.). Cenas Musicais. Guararema, SP, Anadarco. 2013, pp.41-56.

IQANI, Mehita; RESENDE Fernando. Theorizing Media in and Across the Global South: Narrative as territory, culture as flow. In: IQANI, Mehita.; RESENDE Fernando (org.). Media and the Global South: narrative territorialities and cross-cultural currents. Nova Iorque, Routledge., v. 1, 2019, pp.05-17.

JANOTTI JR., Jeder. Gêneros musicais em ambientações digitais. Belo Horizonte, PPGCOM/UFMG, 2020.

JANOTTI JR., Jeder.; PIRES, Victor. Entre os afetos e os mercados culturais: as cenas musicais como formas de mediatização dos consumos musicais. In: JANOTTI JR., J.et al. (org.). Dez anos a mil: mídia e música popular massiva em tempos de internet. Porto Alegre, Simplíssimo, 2011, pp.08-22.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro, Cobogó, 2019.

LIMA, Ari. Uma crítica cultural sobre o pagode baiano: música que se ouve, se dança e se observa. Salvador, Pinaúna, 2016.

LUGONES, Maria. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas, Florianópolis, n. 22, v.3, setembro-dezembro/2014. pp. 935-952.

MOTA, Fabricio. Guerreir@s do Terceiro Mundo: identidades negras na música Reggae da Bahia (anos 80/90). Dissertação (Mestrado em Estudos Étnicos e Africanos), Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, 2008.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. 4. ed. Belo Horizonte, Autêntica Editora, 2019.

PHILIPS, Dom. Brazil is a racist country, statistically’: Luedji Luna, the bold voice of Bahia. The Guardian. 7 dez. 2020 [https://www.theguardian.com/music/2020/dec/07/brazil-is-a-racist-country-statistically-luedji-luna-the-bold-voice-of-bahia – acesso em: 22 ago. 2022].

QUEIROZ, Tobias. Cena Musical Decolonial: uma proposição. Mediação, v. 22, n.29, Belo Horizonte, jul./dez. 2019 [http://revista.fumec.br/index.php/mediacao/article/view/7332/pdf - acesso em: 20 out. 2022].

QUEIROZ, Vitor; CESAR, Rafael Nascimento. Puxando a fumaça e soltando pro ar. Consagração e silêncio em Pixinguinha e Dorival Caymmi. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 36, 2021, pp.1-18.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo, Editora 34, 2005.

REGEV, Moti. Pop-rock music: aesthetic cosmopolitanism in late modernity. Cambridge, Polity Press, 2013.

RIOS, Flavia. Antirracismo, movimentos sociais e Estado (1985-2016). In: LAVALLE, A.G.; CARLOS, E.; DOWBOR, M.; SZWAKO, J. (org.). Movimentos sociais e institucionalização: políticas sociais, raça e gênero no Brasil pós-transição. Rio de Janeiro, EDUERJ, 2018, pp.255-283 [https://doi.org/10.7476/9788575114797.0008 - acesso em: 18 nov. 2022].

RISÉRIO. Antônio. Carnaval Ijexá. Salvador, Corrupio, 1981.

SÁ, Simone Pereira de (org). Cultura Pop. Salvador, EDUFBA; Brasília, Compós, 2015.

SÁ, Simone Pereira de. Will Straw: cenas musicais, sensibilidades, afetos e a cidade. In: GOMES, I. M. M.; JANOTTI JR., J. Comunicação e Estudos Culturais. Salvador, Edufba, 2011, pp.147-161.

SÁ, Simone Pereira de; DALLA VECCHIA, Leonam, In: SÁ, Simone Pereira de. AMARAL, Adriana; JANOTTI, Jeder. Territórios Afetivos da Imagem e do Som. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2020.

SANTOS, Boaventura de Souza. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In: SANTOS, Boaventura de Souza; MENEZES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra, Edições Almedina, 2009, pp. 23-71.

SERRA, Amanda. Luedji Luna sobre não exibir o filho na internet: “Ele não é o filho do Bruno Gagliasso”. Yahoo! Vida e Estilo. 4 jan. 2021. [https://esportes.yahoo.com/noticias/luedji-luna-cantora-maternidade134248088.html - acesso em: 24 ago. 2022].

SOARES, Thiago. Percursos para estudos sobre música pop. In: SÁ, Simone Pereira de et al. (org). Cultura Pop. Salvador, EDUFBA; Brasília, Compós, 2015, pp.19-34.

SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. Petrópolis, Vozes, 2017.

STRAW, Will. Cena Visíveis e Invisíveis. In: AMARAL, Adriana et al. Mapeando cenas da música pop: cidades, mediações e arquivos - Volume I. Paraíba, Marca de Fantasia, 2017.

STRAW, Will. Some things a scene might be. Postface. Cultural Studies, v. 29, n. 3, 2014, pp.476-485.

STRAW, Will. Scenes and Sensibilities. E-Compós, v. 6, n. 11, Brasília, 2006 [http://www.ecompos.org.br/e-compos/article/view/83 - acesso em: 15 out. 2022].

STRAW, Will. Systems of Articulation, Logics of change: Scenes and Communities in Popular Music. Cultural Studies, v. 5, n. 3, oct. 1991, pp.361-375.

TAYLOR, Diana. O Arquivo e o Repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2013.

THORNTON, Sara. Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge, Polity, 1995.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Cadernos Pagu

Downloads

Download data is not yet available.