Banner Portal
Women scientists? The representation of women in science in history textbooks in Portugal
Capa comemorativa dos 30 anos da Cad. pagu - Um mulher mergulhando e cauda de um peixe aparecendo

Keywords

Textbooks
Women scientists
History of science
Matilda effect

How to Cite

XXXX, Xxxxx. Women scientists? The representation of women in science in history textbooks in Portugal. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 67, p. xxxx, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8673809. Acesso em: 12 may. 2024.

Abstract

This article discusses how the contribution of women to the history of science is portrayed in high school textbooks in Portugal. An exhaustive analysis of history textbooks revealed that the role of women in science is neglected, except for Marie Curie, who is referred several times. Portrayals of science continue to ignore the contributions of women´s work and their persistence. The role of women as (co)-authors of scientific discoveries have been erased or neglected, and the “Matilda effect” persists. Women appear in images as assistants, bodies, or consumers of the benefits of science.

References

AMÂNCIO, Lígia. Assimetria simbólica. Breve história de um conceito. In: OLIVEIRA, João Manuel; AMÂNCIO, Lígia (ed.). Géneros e Sexualidades: Interseções e tangentes. Lisboa, Centro de Investigação e de Intervenção Social (CIS-IUL), 2017, pp.17-36.

AMÂNCIO, Lígia. Reflections on science as a gendered endeavour: changes and continuities. Social Science Information, 44(1), 2005, pp.65–83 [https://doi.org/10.1177/0539018405050444 - acesso em: 5 de maio de 2021].

ANCHIETA, Isabelle. Mulher: uma “classe desprivilegiada em alta conta”. Plural - Revista do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da USP, 18(2), 2011, pp.99-109.

BALBÉ, Alice; CAMANHO, Luís; TRINDADE, Elaine; CABECINHAS, Rosa. Representações visuais nos manuais escolares: uma proposta de análise. In: MARTINS, Moisés; BALBÉ, Alice; MACEDO, Isabel; MABASSO, Eliseu (ed.). Portugal e Moçambique - Travessias identitárias e imaginários do passado e do presente. Famalicão, Húmus, 2022, pp.129-151.

BELKHIR, Jean. Race, Sex, Class & “Intelligence” Scientific Racism, Sexism & Classism, Spring. Race, Sex & Class, 1(2), 1994, pp.53-83.

BRUCE, Donald M.; McWEBB, Christine. Rhetoric as a Science in the Prose Works of Christine de Pizan. Dalhousie French Studies, JSTOR, 80, 2007, pp.3-13 [http://www.jstor.org/stable/40838404 - acesso em: 3 de dezembro de 2021].

CABECINHAS, Rosa. Quem quer ser apagada? Memória coletiva e assimetria simbólica. In: OLIVEIRA, João Manuel; NOGUEIRA, Conceição (ed.). Lígia Amâncio: o género como ação sobre o mundo. Lisboa, CIS-IUL, 2018, pp.113-132.

CABECINHAS, Rosa; BALBÉ, Alice. Qui veut être inivisibilizée? Les femmes em tant qu'addendum dans les manuels scoilares de l'histoire em viguer dans l'enseignement portugais. Didactica Historica, 8, 2022, pp.77-83. https://doi.org/10.33055/DIDACTICAHISTORICA.2022.008.01.77

CABECINHAS, Rosa; LAISSE, Sara. "Quem quer ser apagada"? Imagens de mulheres em manuais de História no Ensino em contexto moçambicano. Vista (8), 2021, e021010. https://doi.org/10.21814/vista.3517

CABECINHAS, Rosa; LIMA, Marcus; CHAVES, António. Identidades nacionais e memória social: hegemonia e polémica nas representações da história. In: MIRANDA, Joana; JOÃO, Maria Isabel (ed). Identidades Nacionais em Debate. Oeiras, Celta Editora, 2006, pp.67-92.

CERQUEIRA, Carla; CABECINHAS, Rosa. A cobertura jornalística do dia Internacional das Mulheres na imprensa portuguesa: mudanças, persistências e reconfigurações. Novos Olhares, 4(1), 2015, pp.37-51. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2015.102209

COUTO, Anabela. O retrato da mulher durante o Estado Novo. Jornalismo Porto Net, Opinião, 2005 [https://www.jpn.up.pt/2005/04/26/o-retrato-da-mulher-durante-o-estado-novo/ - acesso em: 4 jun. 2021].

COOK, Alan. Ladies in the Scientific Revolution. Notes and Records of the Royal Society of London, JSTOR, 51 (1), 1997, pp.1-12.

EDITORIAL. Rosalind Franklin was so much more than the ‘Wronged Heroine’ of DNA. Nature 583 (7817), 2020, 492 [https://doi.org/10.1038/D41586-020-02144-4 - acesso em: 01 dez. 2021].

ELSEVIER. Gender in the Portugal Research Arena: A Case Study in European Leadership Report. Analytical Services. Elsevier B.V., 2021.

GARGAM, Adeline. Savoirs mondains, savoirs savants: les femmes et leurs cabinets de curiosités au siècle des Lumières. Genre & Histoire (5). [https://doi.org/10.4000/genrehistoire.899]

GELBART, Nina Rattner. Mathematician and Philosopher: The “Celebrated Mlle Ferrand” (1700–1752), Minerva's French Sisters: Women of Science in Enlightenment France. Yale Scholarship Online, 2021, pp.16-57 [https://doi.org/10.12987/yale/9780300252569.003.0003 - acesso em: 29 jul. 2022].

GONÇALVES, Vanessa Oliveira et alii. A invisibilidade das mulheres na história da ciência: estudo de caso dos livros didáticos do sexto ao nono ano. Brazilian Journal of Development 5(9), 2019, pp.15463-15485.

FRANKLIN, Rosalind E.; GOSLING, R. G. Molecular Configuration in Sodium Thymonucleate. Nature, 171 (4356), 1953, pp.740–41 [https://doi.org/10.1038/171740a0].

HAYES, Patricia. Introduction: Visual Genders. In: Visual genders, visual histories (Gender & Histories). Oxford, Blackwell Publishing Ltd. 2005, pp.519-537.

HOLMES, Richard. In Retrospect: On the Connexion of the Physical Sciences. Nature 514 (7523), 2014, pp.432-33 [https://doi.org/10.1038/514432a].

LIU, James H. et alii. Social representation of events in world history across 12 cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 36, 2005, pp.171-191.

MILLER, Leslie Adrienne. Madame Du coudray's Woman Machine, 1756. Prairie Schooner, JSTOR, 79 (2) 2005, pp.27-28 [http://www.jstor.org/stable/40637960].

» http://www.jstor.org/stable/40637960

PORDATA, Base de dados de Portugal Contemporâneo (n.d.). Taxa de analfabetismo segundo os Censos: total e por sexo [https://www.pordata.pt/Portugal/Taxa+de+analfabetismo+segundo+os+Censos+total+e+por+sexo-2517 - acesso em: 21 jun. 2021].

RÊGO, Maira do Céu Cunha. Políticas de igualdade de género na União Europeia e em Portugal: influências e incoerências. EX Aequo, (25), 2012, pp.29-44.

ROSS, Sydney. Scientist: The story of a word. Annals of Science, 18:2, 1962, pp.65-85 [https://doi.org/10.1080/00033796200202722].

ROSSITER, Margaret. The Matthiew Matilda Effect in Science. Social Studies of Science, v.23, SAGE Publications, 1993, pp.325-341.

SANTOS, Maria Helena. Desigualdades de género em profissões qualificadas e resistências à mudança - Um percurso de investigação. In: OLIVEIRA, João Manuel; AMÂNCIO, Lígia (ed.). Géneros e Sexualidades: Interseções e tangentes. Lisboa, Centro de Investigação e de Intervenção Social (CIS-IUL), 2017, pp.55-74.

SCHIEBINGER, Londa. The history and philosophy of women in science: A review essay. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 12, 1987, pp.305-332.

SILVA, Lauana Araújo. Mulheres negras e suas representações nas coleções de livros didáticos de Biologia aprovados pelo PNLD – 2015. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, 2018 [http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.916].

UNESCO. Women in Science, n. 55, UNESCO Institute for Statistics (UIS), 2019.

VERNET, Jean-Pierra; BUTERA, Fabrizio. Women, women’s rights and feminist movements. Social Science Information, 44, 2005, pp.175-188.

WHEWELL, William. On the Connexion of the Physical Sciences. By Mrs. Somerville. Quarterly Review LI (CI), 1984, pp.54-68.

WOOTTO, David. A invenção da ciência. Nova história da revolução científica. Lisboa, Temas & Debates - Círculo de Leitores. Tradução: Pedro Rosado, 2017.

ZINSSER, Judith. Translating Newton’s ‘Principia’: The Marquise Du Châtelet’s Revisions and Additions for a French Audience. Notes and Records of the Royal Society of London. JSTOR, 55 (2), 2001, pp.227-45 [http://www.jstor.org/stable/532097 - acesso em: 10 dez. 2021].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Cadernos Pagu

Downloads

Download data is not yet available.