Banner Portal
Trajectories of Brazilian international students in Portugal
Imagem capa: "Retirantes" de Cândido Portinari (1944)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Migratory trajectories
Young people and the pandemic
New routes
International students
Covid-19
Brazilians in Portugal

How to Cite

LYRIO, Bianca. Trajectories of Brazilian international students in Portugal: reconfiguring projects through new fields of possibilities. Ideias, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e023008, 2023. DOI: 10.20396/ideias.v14i00.8671251. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ideias/article/view/8671251. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

This work seeks to understand how the projects of young Brazilian students who have entered or recently left Portuguese universities are changing after a few years living in Portugal. We based on the concepts of project and field of possibilities by Brazilian anthropologist Gilberto Velho and conducted in-depth interviews to understand their trajectories. We conclude that while some young people were able to project more concrete ideas for their futures, most find it difficult to delineate a more solid plan for their lives, which was further aggravated in the context of the Covid-19 pandemic.

https://doi.org/10.20396/ideias.v14i00.8671251
PDF (Português (Brasil))

References

BORBA, C.; D'ANGELO, I. Ainda mais vulneráveis: um estudo comparado da questão do Covid-19 e dos trabalhadores migrantes e informais no Brasil e em Portugal. Revista Espaço Acadêmico - n. 222 - mai./jun. 2020.

CAIRNS, D.; FRANÇA, T.; CALVO, D. M.; DE AZEVEDO, L. An immobility turn? the covid-19 pandemic, mobility capital and international students in Portugal. Mobilities, v. 16, n. 6, 874-887, 2021.

DIREÇÃO GERAL DE ESTATÍSTICAS DA EDUCAÇÃO E CIÊNCIA. RAIDES19: Resultados 1.º Semestre - Inscritos 2019/20. https://www.dgeec.mec.pt/np4/EstatVagasInsc/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=1235&fileName=DGEEC_DSEE_DEES_2020_Destaque_RAIDES19_I.pdf. Acesso em: 30 set. 2022.

EUROSTAT. Annual inflation up to 9.1% in the euro area. (2022). https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/14698150/2-16092022-AP-EN.pdf/741bf6b2-1643-6ff0-34e7-31522ce1e252. Acesso em: 30 set. 2022.

FARBENBLUM, B., & BERG, L. “We might not be citizens but we are still people”: Australia’s disregard for the human rights of international students during COVID-19. Australian Journal of Human Rights, v. 26, n. 3, 486-506, 2020.

FARIA, M. Cooperação no âmbito do ensino superior: ser estudante angolano em universidades portuguesas. Pro-Posições, Campinas, v. 20, n. 1 (58), p. 45-63, jan./abr. 2009.

FIRANG, D. The impact of COVID-19 pandemic on international students in Canada. International Social Work, v. 63, n. 6, 820-824, 2020.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2004.

IORIO, J.; FERREIRA, S. Fluxos migratórios de brasileiros em Portugal: o retorno e a “nova vaga dos em vias de qualificação”. Leopoldianum, ANO 39, n. 107/108/109, 31-48, 2013.

IORIO, J. C.; SILVA, A. V.; FONSECA, M. L. The impact of Covid-19 on international students in higher education in Portugal: a preliminary analysis. Finisterra, v. 55, n. 115, 153-161, 2020.

KING, R.; RAGHURAM, P. International student migration: mapping the field and new research agendas. Population, Space and Place,

v. 19, n. 2, 127-137, 2013.

KING, R. Theorising new European youth mobilities. Population, Space and Place, v.24, n.1, 1-12, 2018.

LYRIO, B. Estudo e trabalho nos percursos de jovens brasileiros em Portugal: compreendendo suas trajetórias a partir dos conceitos de projeto e campo de possibilidades. Revista Movimentos Sociais e Dinâmicas Espaciais, Recife, v. 11, 1-20, 2022.

LYRIO, B.; LÂNES, P. Campo de possibilidades e projeto: motivos que levaram estudantes brasileiros a Portugal. Conhecer: Debate entre o Público e o Privado, v. 12, n. 28, p. 116-136, 2022.

MALET CALVO, D. Understanding international students beyond studentification: A new class of transnational urban consumers. The example of Erasmus students in Lisbon (Portugal). Urban Studies, v. 55, n. 10, 2142-2158, 2018.

MALET CALVO, D.; CAIRNS, D.; FRANÇA, T.; DE AZEVEDO, L. F. ‘There was no freedom to leave’: Global south international students in Portugal during the COVID-19 pandemic. Policy Futures in Education, 2021.

MENDONÇA, R. F.; DOMINGUES, L. B. Protestos contemporâneos e a crise da democracia. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 37, 2022.

OBSERVATÓRIO DAS MIGRAÇÕES. Estudantes Estrangeiros no Ensino Superior PT. https://www.om.acm.gov.pt/-/6--1. Acesso em: 30 set. 2022.

PAIS, J. M. Jovens, trabalho e futuro: dilemas e desafios. In: (Org). ROCHA, G. P. N.; GONÇALVES, R. L.; MEDEIROS, P. D. de. Juventude(s): Novas Realidades, Novos Olhares. Edições Húmus, Lda., 2016.

PEREIRA, H.; STENGEL, M. Projetos de vida na Pós-Modernidade: possibilidades e limites aos jovens. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 21, n. 3, p. 582-598, dez. 2015.

PINHEIRO-MACHADO, R; SCALCO, L. M. From hope to hate: The rise of conservative subjectivity in Brazil. HAU: Journal of Ethnographic Theory, v. 10, n. 1, 21-31, 2020.

TUAN, Y. Topofilia: um Estudo da Percepção, Atitudes e Valores do Meio Ambiente. São Paulo, DIFEL, 1980.

VELHO, G. A Utopia Urbana: um estudo de antropologia social. Rio de Janeiro, ZAHAR, 1989.

VELHO, G. Projeto e Metamorfose: Antropologia das Sociedades Complexas. Rio de Janeiro, ZAHAR, 1994.

VELHO, G. Cultura de Classe Média: reflexões sobre a Noção de Projeto. In: VELHO, G. Individualismo e Cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. 7.ed., Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.

WILKEN, L.; GINNERSKOV DAHLBERG, M. Between international student mobility and work migration: experiences of students from EU’s newer member states in Denmark, Journal of Ethnic and Migration Studies, v. 43, n. 8, 1347-1361, 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ideias

Downloads

Download data is not yet available.