Banner Portal
An ethnography of value circuits in mobility
Imagem capa: "Retirantes" de Cândido Portinari (1944)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Rural
Urban
Mobility
Value circuits
Economic practices

How to Cite

JOB, Maria Carmencita da Felicidade. An ethnography of value circuits in mobility: the imprecise calculation and the hybridity of influences between urban and rural. Ideias, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e023014, 2023. DOI: 10.20396/ideias.v14i00.8671634. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ideias/article/view/8671634. Acesso em: 15 may. 2024.

Abstract

This article analyzes mobility value circuits along with economic practices of the Looping Rural project, accommodation located in Vale das Princesas (Rio de Janeiro) which offers agroecological experiences. Starting from ethnography and scenes that trace the hybridity of influences between urban and rural, I analyze relationships permeated by local production and management and alternative economic practices, configured as a political proposal. The result shows that living in urban-rural mobility benefits the trade of products and services, and also provides alternative payment circuits aimed at creating personality.

https://doi.org/10.20396/ideias.v14i00.8671634
PDF (Português (Brasil))

References

ACOSTA, Alberto. O Bem Viver: uma oportunidade para imaginar outros mundo. Tradução de Tadeu Breda. São Paulo: Autonomia Literária, Elefante, 2016.

BECKER, Howard. Outsiders: estudos de sociologia do desvio. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BOURDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2011.

CARNEIRO, Maria José. Ruralidades: novas identidades em construção. Estudos Sociedade e Agricultura, n. 11, outubro, 1998. p. 53-75.

CASTELLS, M. Outra Economia é possível: cultura e economia em tempos e crise organização Manuel Castells. 1. ed, Rio de Janeiro, Zahar (2019).

CAMPBELL, Colin (2001). "O enigma do consumismo moderno” e “O hedonismo tradicional e o moderno”. In: A Ética Romântica e o Espírito do Consumismo Moderno. Rio de Janeiro, Rocco, 2001, p. 57-113.

GAMA, Fabiene. Etnografias, auto- representações, discursos e imagens: somando representações. In: GONÇALVES, Marco Antônio; HEAD, Scott. (org.). Devires Imagéticos: Representações/Apresentações de Si e do Outro. Rio de Janeiro: 7letras, 2009.

HANNERS, ULF. Explorando a cidade: em busca de uma antropologia urbana. Tradução Vera Joscelyne, Petrópolis RJ: Vozes, 2015.

HART, Keith. The Persuasive Power of Money” In: S. Gudeman (ed). Persusasion in Economic Life. Londres, Berghahn Books, no prelo, 2019, 27 p.

JOB, Maria Carmencita. Estudo Etnográfico das experiências de três mulheres brasileiras que transformaram seus estilos de vida. Dissertação de Mestrado em Ciências Sociais - PUC-RS. Porto Alegre, 2021. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/10222.

KAYSER, Bernard. La renaissance rurale: sociologie des campagnes du monde occidental. Paris: Armand Colin, 1990.

MATHEWS, Gordon. Cultura Global e Identidade Individual. Bauro: EDUSC, 2002.

MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: EBU Editora, 2017.

MILLER, D. Consumo como cultura material. In: Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 13, n. 28, jul/dez, p. 33-63. 2007.

SIMMEL, Georg. Psicologia dinheiro e outros ensaios. Tradução de Arthur Morão. Lisboa: Texto e Grafia, 2009.

VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Zahar, 1994.

WEBER, Florence. Trabalho fora do trabalho: uma etnografia das percepções. Rio de Janeiro: Geramond, 2009.

ZELIZER, Viviana. A negociação de intimidade. Tradução: Daniela Barbosa Henriques. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ideias

Downloads

Download data is not yet available.