Banner Portal
Using Comics as motivational tool for teaching Astronomy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Comics
Astronomy
Solar eclipse
Lunar eclipse

How to Cite

Ribeiro, M. H., & Argollo Ferrão, A. M. de. (2020). Using Comics as motivational tool for teaching Astronomy. Labor E Engenho, 14, e020012. https://doi.org/10.20396/labore.v14i0.8662154

Abstract

The Universe is something that has always caught the attention of mankind and has given rise to Astronomy, which is one of the oldest sciences in our history. However, teaching and learning this content comes up against some difficulties on the part of teachers' insecurity and differentiated material to work on this content. Thus, this study presents the results of a survey with students from elementary schools in the city of Coxim [state of Mato Grosso do Sul, Brazil] through the use of a Comic Book elaborated in the form of comic strips as a way of verifying its potential as a motivational tool for the teaching and learning processes about the subjects that involve the Universe and the Earth. To this end, evaluations were applied at the beginning and at the end of a teaching sequence designed to work on the topic in question. We evidenced that the use of Comics as a motivational tool presented positive results for teaching Astronomy, particularly with the students of the Elementary School.

 

https://doi.org/10.20396/labore.v14i0.8662154
PDF (Português (Brasil))

References

Amaral, P. (2008). O ensino de Astronomia nas séries finais do ensino fundamental: uma proposta de material didático de apoio ao professor. Dissertação. Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências. Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2008. 102f. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/2517/1/2008_PatriciaAmaral.pdf Acesso em: 15 nov. 2018.

Brasil. Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 18 jun. 2019.

Bonfleur, R. C., Scalabrin, M. H., Emílio, M., & Cardoso, L. M. (2007). Astrônomo júnior. Ponta Grossa [PR] : Universidade Estadual de Ponta Grossa.

Carvalho et al. (2009). Os quadrinhos nas aulas de ciências naturais: uma história que não está no gibi. Revista Educação em Questão, 35 (21), pp.120-145, maio/ago. 2009. Natal [RN] Brasil.

Palhares, M. C. (2008). História em Quadrinhos: Uma Ferramenta Pedagógica para o Ensino de História. Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE), 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2262-8.pdf Acesso em: 31 out. 2018.

Massuda, E. A. (2011). História em quadrinhos: estímulo e lições de cidadania no projeto de formação de Tweens do Johrei Center Barretos. Brasília [DF] : Universidade Aberta do Brasil, Universidade de Brasília. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/4456/1/2011_ElianaAkemiMasuda.pdf Acesso em: 30 out. 2018.

Milone et al. (2018). Introdução à Astronomia e Astrofísica. São José dos Campos [SP] : INPE. [Brasil. Ministério da Ciência e Tecnologia. INPE-7177-PUD/38].

Testoni, L. A. (2004). Um corpo que cai: As Histórias em Quadrinhos no Ensino de Física. 2004. 157 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo [SP] Brasil. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-28032014-113618/publico/LEONARDO_ANDRE_TESTONI.pdf Acesso em: 01 nov. 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Labor e Engenho

Downloads

Download data is not yet available.