Banner Portal
The brazilian city statute and its potential of implementing green infrastructures
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Urban resilience
Payment for environmental services
Municipal master plan
Environmental policy

How to Cite

Santos, M. R. R. dos, & Freiria, R. C. (2023). The brazilian city statute and its potential of implementing green infrastructures. Labor E Engenho, 17(00), e023003. https://doi.org/10.20396/labore.v17i00.8671511

Funding data

Abstract

The intense urbanization process, little directed by effective planning has been questioned, giving space to proposals involving new paradigms, such as the use of green infrastructures, and the search for the promotion of urban resilience. Brazil has in its legal framework, the City Statute, built before these new discourses gained current prominence. In this context, the present work seeks to discuss the possible relationships between urban policy instruments, under the organization and application guidelines established by the municipal master plan, in the promotion of sustainable and resilient cities, focusing on the design and implementation of green infrastructure projects. The research involved bibliographic and documental review, the latter from the perspective of content analysis of legislation related to the subject, in the search for identifying opportunities for the application of instruments already provided by Environmental Policies and the City Statute in favor of promoting these new paradigms. Despite the challenges involved, the discussion corroborates the fact that there are, in Brazil and in its legal framework, instruments to promote urban resilience and construction of sustainable cities, including the design of green infrastructures. However, the performance of local public authorities and strengthening governance are fundamental to the success of these opportunities.

https://doi.org/10.20396/labore.v17i00.8671511
PDF (Português (Brasil))

References

Aponte, W. I. G., & Rudolpho, L. S. (2020). La infraestructura verde como alternativa para un futuro urbano más sostenible: reflexiones para los procedimientos de licitación pública / green infrastructure as an alternative for a more sustainable urban future. Revista de Direito da Cidade, 12 (4), 198-224, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12957/rdc.2020.55689.

Benedict, M. A., & McMahon, E. T. (2002). Green infrastructure: smart conservation for the 21st Century. Washington: Sprawl Watch Clearinghouse.

Brasil (2000). Lei nº 9.985, de 18 de julho de 2000. Regulamenta o art. 225, § 1o, incisos I, II, III e VII da Constituição Federal, institui o Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza e dá outras providências. Brasília: DOU, 2000.

Brasil (2001). Lei nº10.247, de 10 de julho de 2001. Regulamenta os arts. 182 e 183 da Constituição Federal, estabelece diretrizes gerais da política urbana e dá outras providências. Brasília: DOU, 2001,

Brasil (2012). Lei nº 12.651, de 25 de maio de 2012. Dispõe sobre a proteção da vegetação nativa; altera as Leis nºs 6.938, de 31 de agosto de 1981, 9.393, de 19 de dezembro de 1996, e 11.428, de 22 de dezembro de 2006; revoga as Leis nºs 4.771, de 15 de setembro de 1965, e 7.754, de 14 de abril de 1989, e a Medida Provisória nº 2.166-67, de 24 de agosto de 2001; e dá outras providências. Brasília: DOU, 2012.

Brasil (2021). Lei nº14.119 de 13 de janeiro de 2021. Institui a Política Nacional de Pagamento por Serviços Ambientais e altera as Leis nºs 8.212 de 24 de julho de 1991, 8.629, de 25 de fevereiro de 1993, e 6.015, de 31 de dezembro de 1973, para adequá-las à nova política. Brasília: DOU 2021.

Coelho, N. R., Gomes, A. S., Cassano, C. R., & Prado, R. B. (2021). Panorama das iniciativas de pagamento por serviços ambientais hídricos no Brasil. Engenharia Sanitária e Ambiental, 26 (3). DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-415220190055

Cohen-Shacham, E., Walters, G., Janzen, C., & Maginnis, S. (2016). Nature-Based Solutions to address societal challenges. Gland: IUCN. DOI: https://doi.org/ 10.2305/IUCN.CH.2016.13.en

Constanza, R., D’arge, R., De Groot, R., Farber, S., Grasso, M., Hannon, B., Liburg, K., Naeem, S., O’neil, R. V., Paruelo, J., Raskin, R. G., Sutton, P., & Van Den Belt, M. (1997). The value of the world’s ecosystem services and natural capital. Nature, 397, 253-260.

Cymbalista, R. (2007). Instrumentos de Planejamento e Gestão da Política Urbana: um bom momento para avaliação. In: L. M. de M. Bueno & R. Cymbalista. Planos Diretores Municipais: Novos Conceitos de Planejamento Territorial. Annablume.

European Commission (2014). Building a green infrastructure for Europe. Publications Office. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2779/54125

European Commission (2015). Towards an EU Research and Innovation policy agenda for Nature-Based Solutions & Re-Naturing Cities. Publications Office. DOI: https://data.europa.eu/doi/10.2777/479582

United States Environmental Protection Agency (2008). Managing wet weather with green infrastructure. Municipal Handbook. Green Streets.

Freiria, R. C. (2020). Judicialização das Políticas Públicas Ambientais: Aspectos Teóricos e Estudo de Casos Paradigmáticos. Direito Sociais e Política Públicas, 8 (2), 272-305. Bebedouro, SP.

Ghofrani, Z., Sposito, V., & Faggian, R. (2017). A comprehensive review of blue-green infrastructure concepts. International Journal of Environment and Sustainability, 6 (1), 15-36.

Herzog, C. P., & Rosa, L. Z. (2010). Infraestrutura Verde: Sustentabilidade e resiliência para a paisagem urbana. Revista LABVERDE, 1, 92-115. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-2275.v0i1p92-115

Herzog, C. P. (2016). A multifunctional green infrastructure design to protect and improve native biodiversity in Rio de Janeiro. Landscape and Ecological Engineering, 12, 141-150. DOI: https://doi.org/10.1007/s11355-013-0233-8

Instituto Pólis (2002). Estatuto da Cidade: Guia para implementação pelos municípios e cidadãos. Brasília: Instituto Pólis.

Langemeyer, J., & Baró, F. (2021). Nature-based solutions as nodes of green-blue infrastructure networks: A cross-scale, co-creation approach. Nature-based Solutions, v. 1. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nbsj.2021.100006

Ministério das Cidades, Rolnik, R., Schaberg, B., & Pinheiro, O. M. (Coords.) (2005). Plano Diretor Participativo. Brasília: Ministério das Cidades.

Muradian, R., Corbera, E., Pascual, U., Kosoy, N., & May, P. H. (2010). Reconciling theory and practice: an alternative conceptual framework for understanding payments for environmental services. Ecological Economics, 69 (6), 1202-1208. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2009.11.006

Sánchez, F. G., & Govindarajulu, D. (2023). Integrating blue-green infrastructure in urban planning for climate adaptation: Lessons from Chennai and Kochi, India. Land Use Policy, v. 124. DOI: https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2022.106455

Sant’Anna, C. G. (2020). A infraestrutura verde e a sua contribuição para o desenho da paisagem da cidade (Tese de Doutorado em Arquitetura e Urbanismo). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.

Seehusen, S. E., & Prem, I. (2011). Por que Pagamentos por Serviços Ambientais? In: F. B. Guedes & S. E. Seehusen (Eds.). Pagamento por Serviços Ambientais na Mata Atlântica: Lições aprendidas e desafios. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, pp. 15-53.

Tucci, C. E. M. (2003). Drenagem urbana. Ciência e Cultura, 55 (4), 36-37.

Tucci, C. E. M. (2005). Gestão de Águas Pluviais Urbanas. Ministério das Cidades – Global Water Partnership – World Bank – Unesco.

Vasconcellos, A. (2015). Infraestrutura verde aplicada ao planejamento da ocupação urbana. Curitiba: Appris.

Wunder, S. (2005). Payments for environmental services: some nuts and bolts. Occasional Paper nº 42. Jakarta: CIFOR.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Mariana Rodrigues Ribeiro dos Santos, Rafael Costa Freiria

Downloads

Download data is not yet available.