Banner Portal
Origins of the Crucified Christ in Portugal: Bom Jesus de Matosinhos
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Sculpture
Religious art
Cultural heritage.

How to Cite

Valle, M. A. A. do. (2008). Origins of the Crucified Christ in Portugal: Bom Jesus de Matosinhos. Labor E Engenho, 2(1), 62–75. https://doi.org/10.20396/lobore.v2i1.239

Abstract

In an ancient monastery of Benedictine nuns, located in the village of Bouças it was venerated, since immemorial ages, past or contemporary of the Portuguese Nationality formation, an artistic image of Christ crucified, which is attributed supernatural gifts, therefore, becoming the object of ardent devotion which only grew over time until present days.

https://doi.org/10.20396/lobore.v2i1.239
PDF (Português (Brasil))

References

BURY, John. Arquitetura e Arte no Brasil Colonial. São Paulo, Editora Nobel, 1991.

FALCÃO, Edgard de Cerqueira. A Basílica Senhor Bom Jesus de Congonhas do Campo in Brasiliensia Documenta, Vol. III, 1962.

LEVY, Hannah. Modelos Europeus na Pintura Colonial. in Pintura e Escultura I, MEC – Inst. Do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional – USP – FAU, São Paulo, 1978.

NEVES, Joel. Idéias Filosóficas no Barroco Mineiro. Belo Horizonte, Editora Itatiaia – EDUSP, 1986.

OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro de. Aleijadinho: Passos e Profetas. Ed. Itatiaia, Belo Horizonte e Ed. Da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1984.

TOLEDO, Benedito Lima de. Congonhas do Campo in Do Século XVI ao início do século XIX: maneirismo, barroco e rococó in História Geral da Arte no Brasil,

ZANINI, Water, org. Instituto Walter Moreira Salles, São Paulo, Vol. I.

VASCONCELOS, Marilei Moreira. Aleijadinho: iconografia maçônica. São Paulo, Editora RADHU, 1988.

ZANINI, Walter (org). História Geral da Arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walter Moreira Salles, s/d.

A Labor e Engenho utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.