Banner Portal
Environmental Education and the smallholding: a perspective on sustainable agriculture for peasant women
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Environmental Education. Woman of the Field. Sustainability. Quality of life.

How to Cite

Dias, M. A. de O., & Dias, A. A. S. (2018). Environmental Education and the smallholding: a perspective on sustainable agriculture for peasant women. Labor E Engenho, 12(2), 217–229. https://doi.org/10.20396/labore.v12i2.8652756

Abstract

This article presents a brief reflection about education taking into account rural women in a context of sustainable development, we bring some considerations about Brazilian education, rural education and environmental education, aiming to absorb a critical awareness of the peasant women. rights as a citizen
and her duties as an agent of production, instilling in this woman a concern for an economically viable and ecologically sustainable production that allows her to live in the countryside and in the countryside in harmony with biodiversity. Violence is the greatest challenge faced by women in rural activities. The
problem of environmental degradation [irst affects children, who will be born today, who will inherit the land in the future, and their future is in our hands. Women produce 60 to 80 percent of food in most developing countries and account for half of world food production. However, only recently has their key
role as producers and food suppliers and their vital contribution to household food security been given the attention they deserve.

https://doi.org/10.20396/labore.v12i2.8652756
PDF (Português (Brasil))

References

Agência Brasil. Recuperado de: www.agênciabrasil.ebc.com.br

Alves, R.. A (2001). A escola que sempre sonhei sem imaginar que pudesse existir. Campinas: Papirus.

Brandão, C. R. (1995) O que é Educação. 33 ed. São Paulo: Brasiliense.

Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil 1988. Recuperado de:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm

Brasil (1996). Lei nº 9394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://

www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm

Brasil (1998). Lei nº 9605/1998. Lei dos Crimes Ambientais. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9605.htm

Brasil (1999). Lei nº 9795/1999. Lei da Política Nacional de Educação Ambiental. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm

Carvalho, I.C.M. (2004) Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez.

Dias, G. F.(1998). Educação Ambiental: princípios e práticas (5a ed.). São Paulo: Gaia.

Dias, G. F. (2004). Fundamentos de Educação Ambiental (3a ed., rev. e atual). Taguatinga [DF]: Universa.

Fiorillo, C. A.P. (2014). Curso de Direito Ambiental Brasileiro (14a ed.). São Paulo: Saraiva.

Freire, P. (2007). Pedagogia da autonomia (5a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Greenme. N. de S. (n.d.) A Nicinha, líder do MAB assassinada. Recuperado de:https://www.greenme.com.br./viver/costume-e-sociedade/3625-nilce-de-souza-a-nicinha-lider-domab-

assassinada

Jacob, P. (2009). Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. In: I.V. Koch & L.C. Travaglia (2009). A Coerência Textual. São Paulo: Contexto.

Leite, S.C. (1996) Urbanização do processo escolar rural. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil.

Machado, P. A. L. (2018). Direito Ambiental Brasileiro (26a ed.). São Paulo: Malheiros.

MMA. (2006). Desenvolvimento sustentável. Recuperado de: http://www.mma.gov.br.

Morin. E. (2005) Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez.

Reigota, M.(2002). A Floresta e a Escola: por uma educação ambiental pós-moderna (3a. ed.). São Paulo: Cortez.

Santos A. S. R. (1999). Base legal da Educação Ambiental no Brasil: programa Ambiental: a Última Arca de Noé.

Secco, M. F. F. V. (2007) O Conceito de Bacia HidrográHica como Instrumento de Educação Ambiental — uma

experiência na Escola Bosque de Belém/PA. Museu Paraense Emílio Goeldi. Recuperado de: http://educar.sc.usp.br/biologia/principal.html

A Labor e Engenho utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.