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DIALECTICAL RHETORIC: RESPONSE TO ABEL LASSALLE CASANAVE
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Palavras-chave

Dialectic. Rhetoric. Hermeneutics. Algebraic mode of thought

Como Citar

CHATEAUBRIAND, Oswaldo. DIALECTICAL RHETORIC: RESPONSE TO ABEL LASSALLE CASANAVE. Manuscrito: Revista Internacional de Filosofia, Campinas, SP, v. 31, n. 1, p. 19–24, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/manuscrito/article/view/8642071. Acesso em: 3 nov. 2024.

Resumo

Abel Lasalle Casanave’s comments on the rhetorical and dialectical aspects of the discussion of proof in chapters 19 to 21. I center most of my response on two issues raised in his concluding questions; the first being the hermeneutic aspect of the development of mathematics and of mathematical knowledge, and the second “the symbolic conception of mathematics” and the “algebraic mode of thought”.

 

Resumo:

As considerações de Abel Lasalle Casanave dizem respeito aos aspectos retóricos e dialéticos da discussão da noção de prova nos capítulos 19 à 21, e minha réplica está centrada em duas questões levantadas em suas observações finais. A primeira refere-se ao aspecto hermenêutico do desenvolvimento da matemática e do conhecimento matemático; e a segunda à “concepção simbólica da matemática” e ao “modo algébrico de pensar”.

Palavras chave: Dialética. Retórica. Hermenêutica. Modo algébrico de pensar.

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Referências

BENACERRAF, P., PUTNAM, H. (eds.). Philosophy of Mathematics: Selected Readings. Englewood-Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1964. Second edition, Cambridge: Cambridge University Press, 1983.

BOREL, E. Leçons sur la Théorie des Fonctions. Paris: Gauthier-Villars, 1914.

GÖDEL, K. “Russell’s Mathematical Logic”. In P. A. Schilpp (ed.). The Philosophy of Bertrand Russell, pp. 126-153. Evanston and Chicago: Northwestern University Press, 1944. Reprinted in Benacerraf and Putnam.

LASALLE CASANAVE, A. “La Concepción de Demostración de Oswaldo Chateaubriand”. Manuscrito, 22(2), pp. 95-107, 1999.

MOORE, G. Zermelo’s Axiom of Choice: Its Origins, Development, and Influence. New York: Springer, 1982.

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