Banner Portal
PSOL versus PSOL
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Social media
Party
PSOL
Left
Facebook

How to Cite

SANTOS JUNIOR, Marcelo Alves dos; ALBUQUERQUE, Afonso de. PSOL versus PSOL: factions, parties and digital media . Opinião Pública, Campinas, SP, v. 26, n. 1, p. 98–126, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8659538. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paper investigates the challenges posed by social media to the directive head of the parties to define the majority discourse. The hypothesis is that in a context of party fragmentation, social media offer opportunities for internal currents to vocalize dissatisfactions and to publicly negotiate their agendas publicly, which generates external noise and hinders consensus. The case study focuses on the coalition negotiations among PSOL factions, PT, PCdoB and Rede for the 2016 Rio de Janeiro City Hall election. This study has collected public data by querying the Facebook Graph API, searching fan pages of leaders, directories, factions and local representations. The sample is composed of 189 pages, from which 54 are connected to PSOL organization and 10 factions. The findings indicate the structural distance between the communicative subsystems organized around PSOL and PT / PCdoB, with separate clusters on Facebook and a strong public discussion about the composition of the electoral alliance.

PDF (Português (Brasil))

References

ACKLAND, R.; GIBSON, R. “Hyperlinks and networked communication: a comparative study of political parties online”. International Journal of Social Research Methodology, vol. 16, nº 3, p. 231-244, 2013.

ALBUQUERQUE, A. “Protecting democracy or conspiring against it? Media and politics in Latin America: a glimpse from Brazil”. Journalism, vol. 20, nº 7, p. 906-923, 2019.

ALBUQUERQUE, A.; MARTINS, A. F. “Apontamentos para um modelo de análise dos partidos na web”. In: 19º Encontro Anual da Compós, Rio de Janeiro, 2010.

ALBUQUERQUE, A.; STEIBEL, F. B.; CARNEIRO, C. M. Z. “A outra face do horário gratuito: partidos políticos e eleições proporcionais na televisão”. Dados, vol. 51, nº 2, p. 459-487, 2008.

AMARAL, O. M. “As transformações na organização interna do Partido dos Trabalhadores entre 1995 e 2009”. Tese de doutorado em ciência política. Unicamp, Campinas, 2010.

ANSTEAD, N.; CHADWICK, A. Parties, election campaigning, and the internet toward a comparative institutional approach. In: CHADWICK, A.; HOWARD, P. (orgs.). The Routledge handbook of internet politics. London: Routledge, 2008.

BARBERÁ, P. “Birds of the same feather tweet together: bayesian ideal point estimation using Twitter data”. Political Analysis, vol. 23, nº 1, p. 76-91, 2015.

BENNETT, W. L.; SEGERBERG, A. “The logic of connective action: digital media and the personalization of contentious politics”. Information, Communication & Society, vol. 15, nº 5, p. 739-768, 2012.

BLANCHARD, G. “O uso da internet a serviço da comunicação do partido”. Líbero, vol. 18, p. 9-17, 2016.

BLONDEL, V. D., et al. “Fast unfolding of communities in large networks”. Journal of Statistical Mechanics: Theory and Experiment, vol. 10, 2008.

BRAGA, S.; FRANÇA, A.; NICOLÁS, M. A. “Os partidos políticos brasileiros e a internet”. Revista de Sociologia e Política, vol. 17, nº 34, p. 183-208, 2009.

BRAGA, S.; ROCHA, L. C.; CARLOMAGNO, M. C. “A internet e os partidos políticos brasileiros”. Cadernos Adenauer, vol. 16, nº 3, p. 47-74, 2015.

CERON, A. “Intra-party politics in 140 characters”. Party Politics, vol. 23, nº 1, p. 7-17, 2017.

CERVI, E. U. “O uso do HGPE como recurso partidário em eleições proporcionais no Brasil: um instrumento de análise de conteúdo”. Opinião Pública, vol. 17, nº 1, p. 106-136, 2011.

COLEMAN, S. “New mediation and direct representation: reconceptualizing representation in the digital age”. New Media & Society, vol. 7, nº 2, p. 177-198, 2005.

DIAS, M. R. “Projeção da imagem partidária nas estratégias de campanha na televisão: uma análise do HGPE 2002”. Dados, vol. 48, nº 1, p. 149-187, 2005.

DIAS, M. R. “Nas brumas do HGPE: a imagem partidária nas campanhas presidenciais brasileiras (1989 a 2010)”. Opinião Pública, vol. 19, nº 1, p. 198-219, 2013.

DOS SANTOS, R.; TRAVAGIN, L. “As eleições para prefeito no Rio de Janeiro: uma análise sobre partidos, coligações e a política subnacional”. Teoria & Pesquisa, vol. 24, nº 2, p. 121-143, 2015.

DUVERGER, M. Os partidos políticos. Rio de Janeiro: Zahar, 1970.

ENLI, G. S.; SKOGERBØ, E. “Personalized campaigns in party-centred politics: Twitter and Facebook as arenas for political communication”. Information, Communication & Society, vol. 16, nº 5, p. 757-774, 2013.

GIBSON, R. K.; ROMMELE, A. “Political parties and professionalized campaigning”. The Harvard International Journal of Press/Politics, vol. 6, nº 3, p. 1-43, 2001.

GIBSON, R. K.; WARD, S. A. “Proposed methodology for studying the function and effectiveness of party and candidate websites”. Social Science Computer Review, vol. 18, nº 3, p. 301-319, 2000.

GIBSON, R. K.; WARD, S. A. “Parties in the digital age — A review article”. Representation, vol. 45, nº 1, p. 87-100, 2009.

HSU, C. L.; PARK, H. W. “Sociology of hyperlink networks of Web 1.0, Web 2.0, and Twitter: a case study of South Korea”. Social Science Computer Review, vol. 29, nº 3, p. 354-368, 2011.

HUNTER, W. The transformation of the Workers' Party in Brazil. 1989-2009. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

JACKSON, N. A.; LILLEKER, D. G. “Building an architecture of participation? Political parties and Web 2.0 in Britain”. Journal of Information Technology & Politics, vol. 6, nº 3-4, p. 232-250, 2009.

LEAL, O. R. F. PT e o dilema da representação política. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2005.

LILLEKER, D. G.; PACK, M.; JACKSON, N. “Political parties and Web 2.0: the liberal democrat perspective”. Politics, vol. 30, nº 2, pp. 105-112, 2010.

MAOR, M. “Intra-party determinants of coalition bargaining”. Journal of Theoretical Politics, vol. 7, nº 1, p. 65-91, 1995.

MARGOLIS, M.; RESNICK, D.; TU, C. “Campaigning on the internet: parties and candidates on the world wide web in the 1996 primary season”. Harvard International Journal of Press/Politics, vol. 2, nº 1, p. 59-78, 1997.

MICHELS, R. A lei de ferro da oligarquia. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1954.

MORAIS, M. “A estrutura organizacional do Partido Socialismo e Liberdade (PSOL)”. Anais do III Seminário de Pesquisa da Fapesp, São Paulo, 2014.

MOSCO, V. The digital sublime: myth, power and cyberspace. Cambridge, MA: MIT Press, 2004.

NORRIS, P. “Preaching to the converted? Pluralism, participation and party websites”. Party Politics, vol. 9, nº 1, p. 21-45, 2003.

PANEBIANCO, A. Modelos de partido: organização e poder nos partidos políticos. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

POLK, J.; KOLLN, A. K. “The lives of the party: contemporary approaches to the study of intraparty politics in Europe”. Party Politics, vol. 23, nº 1, p. 3-6, 2017.

RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

ROCHA, L. C. “Os partidos na rede: ação política virtual das instituições partidárias brasileiras”. Dissertação de mestrado em ciência política. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.

ROMMELE, A. “Political parties, party communication and new information and communication technologies”. Party Politics, vol. 9, nº 1, p. 7-20, 2003.

ROSE, R. “Parties, factions and tendencies in Britain”. Political Studies, vol. 12, nº 1, p. 33-46, 1964.

SANTOS, F.; GUARNIERI, F. “From protest to parliamentary coup: an overview of Brazil’s recent history”. Journal of Latin American Cultural Studies, vol. 25, nº 4, p. 485-494, 2016.

STROMMER-GALLEY, J. “Online interaction and why candidates avoid it”. Journal of Communication, vol. 50, nº 4, p. 111-132, 2000.

STROMMER-GALLEY, J. Presidential campaigning in the internet age. Oxford: Oxford University Press, 2014.

SCHMITT, R.; CARNEIRO, L.; KUSCHNIR, K. “Estratégias de campanha no horário gratuito de propaganda eleitoral em eleições proporcionais”. Dados, vol. 42, nº 2, p. 277-301, 1999.

SEARA, B. “PSOL versus PSOL”. Jornal Extra, p. 8, 2016.

VACCARI, C. “Research note: Italian parties' websites in the 2006 elections”. European Journal of Communication, vol. 23, nº 1, 69-77, 2008.

WOLINETZ, S. B. Beyond the catch-all party: approaches to the study of parties and party organization in contemporary democracies. In: GUNTHER, R.; MONTEIRO, J. R.; LINZ, J. (orgs.). Political parties: old concepts and new challenges. New York: Oxford University Press, p. 136-165, 2002.

A Opinião Pública utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.