Banner Portal
The democratic power of higher education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Democracy
Democratic culture
Political knowledge
São Paulo

How to Cite

SILVA, Diego Moraes; KEMER, Thaise; MONT’ALVERNE, Camila. The democratic power of higher education: the association between schooling and adherence to democracy in the city of São Paulo. Opinião Pública, Campinas, SP, v. 29, n. 1, p. 102–132, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8673352. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

Education is often seen as a solution to democratic deficits, but its role in shaping political attitudes is still poorly understood. This article investigates the association between schooling and adherence to democracy in São Paulo. Departing from a representative sample of 2,417 interviews, our analysis of the São Paulo context is shown to be timely for the study, since the city performs well in educational assessments and has a relevant history of political engagement. Using hierarchical regression models, it was found that schooling is a significant predictor of adherence to democracy, with higher levels of schooling correlating to greater adherence. Our results differ from the findings of other studies that consider Brazil as a whole. We find that access to higher education is a key factor for the valorization of democracy.

PDF (Português (Brasil))

References

ACEMOGLU, D., et al. “From education to democracy?”. American Economic Review, vol. 95, n° 2, p. 44-49, 2005.

ALMEIDA, C. A. A cabeça do brasileiro. Rio de Janeiro: Editora Record, 2007.

ALMOND, G. A. The intellectual history of the civic culture concept. In: ALMOND, G. A.; VERBA, S. (Eds.). The civic culture revisited. Newbury Park, United States: SAGE Publications, p. 1-36, 1989.

ALMOND, G. A.; VERBA, S. The civic culture: political attitudes and democracy in five nations. 3ª ed. Newbury Park, United States: SAGE Publications, 1989.

BARRO, R. J. “Determinants of democracy”. Journal of Political Economy, vol. 107, n° 6, p. S158-S183, 1999.

BERINSKY, A. J.; LENZ, G. S. “Education and political participation: exploring the causal link”. Political Behavior, vol. 33, n° 3, p. 357-373, 2011.

BORBA, J.; RIBEIRO, E. A. “Adesão à democracia e educação escolar no Brasil (1989-2018): Considerações a partir das teorias da legitimidade política”. Educação & Sociedade, vol. 42, p. 1-22, 2021.

CANO, W. Raízes da concentração industrial em São Paulo. Campinas, Brasil: Editora UNICAMP, 2007.

CARNEVALE, A., et al. The role of education in taming authoritarian attitudes. Washington: Georgetown University Center on Education and the Workforce, 2020.

CASALECCHI, G.; BRAGA, M. S. “Existe uma cultura política 'paulistana'? Comparando surveys locais e nacionais”. Teoria & Pesquisa: Revista de Ciência Política, vol. 29, n° 2, p. 132-158, 2020.

CASTRO, J. A. “Evolução e desigualdade na educação brasileira”. Educação & Sociedade, vol. 30, n° 108, p. 673-697, 2009.

CHONG, A.; GRADSTEIN, M. “On education and democratic preferences”. Economics and Politics, vol. 27, n° 3, p. 362-388, 2015.

COLISTETE, R. P. “Contando o atraso educacional: despesas e matrículas na educação primária de São Paulo (1880-1920)”. Dados, vol. 62, n° 2, p. 1-37, 2019.

COMIN, Á., et al. (Eds.). Metamorfoses paulistanas: atlas geoeconômico da cidade. São Paulo, Brasil: Editora UNESP, 2012.

CONVERSE, P. Change in the American electorate. In: CAMPBELL, A.; CONVERSE, P. (Eds.). The human meaning of social change. New York, USA: Russell Sage Foundation, p. 263-338, 1972.

DELLI CARPINI, M.; KEETER, S. What Americans know about politics and why it matters. New Haven: Yale University Press, 1996.

DEWEY, J. Democracia e educação. São Paulo, Brasil: Editora Ática, 2008.

DIAS, A. L. Escolaridade e engajamento cívico e político dos brasileiros. [s.l.] UNESP, 2018.

ECKSTEIN, H. Case study and theory in political science. In: GOMM, R.; HAMMERSLEY, M.; FOSTER, P. (Eds.). Case study method. Thousand Oaks: SAGE Publications, p. 288, 2009.

FISCHER, B. B.; QUEIROZ, S.; VONORTAS, N. S. “On the location of knowledge-intensive entrepreneurship in developing countries: lessons from São Paulo, Brazil”. Entrepreneurship and Regional Development, vol. 30, n° 5-6, p. 612-638, 2018.

FRANCO, D. S. “A gestão de Paulo Freire à frente da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo (1989-1991) e suas consequências”. Pro-Posições, vol. 25, n° (3) 75, p. 103-121, 2014.

FUKS, M.; CASALECCHI, G. A.; DAVID, F. “Qualificando a adesão à democracia: quão democráticos são os democratas brasileiros?”. Revista Brasileira de Ciência Política, n° 19, p. 199-219, 2016.

FUKS, M.; CASALECCHI, G. A.; RIBEIRO, E. A. “Determinantes contextuais da coesão do sistema de crenças democrático: evidências a partir da América Latina”. Revista Brasileira de Ciência Política, n° 28, p. 7-32, 2019.

FURTADO, C. Desenvolvimento e subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2009.

GARRO-ROJAS, L. “Alfabetización mediática en América Latina. Revisión de literatura: temas y experiencias”. Revista Educación, vol. 44, p. 520-532, 2020.

GLAESER, E. L.; PONZETTO, G. A. M.; SHLEIFER, A. “Why does democracy need education?”. Journal of Economic Growth, vol. 12, n° 2, p. 77-99, 2007.

GONÇALVES, A.; MAEDA, M. IDH e a dinâmica intraurbana na cidade de São Paulo. In: MARGUTI, B.; COSTA, M. A.; PINTO, C. (Eds.). Territórios em números: insumos para políticas públicas a partir da análise do IDHM e do IVS de UDHs e regiões metropolitanas brasileiras. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada – IPEA, p. 171-191, 2017.

GOTTLIEB, J. “Greater expectations: a field experiment to improve accountability in mali”. American Journal of Political Science, vol. 60, n° 1, p. 143-157, 2016.

GREENE, W. Econometric analysis. 7ª ed. Boston: Prentice Hall, 2012.

GRIN, E. Estrutura e funcionamento do governo local na cidade-nação de São Paulo: um diálogo com o IDL. In: MORAES, D.; DANTAS, H. (Eds.). Índice de Democracia Local: estudos a partir da experiência de São Paulo. Curitiba: Instituto Sivis, 2021. p. 103-127.

HELENE, O. “Evolução da escolaridade esperada no Brasil ao longo do século XX”. Educação e Pesquisa, vol. 38, n° 1, p. 197-216, 2012.

HELLIWELL, J.; PUTNAM, R. “Education and social capital”. Eastern Economic Journal, vol. 33, n° 1, p. 1-19, 2007.

HILLYGUS, D. S. “The missing link: exploring the relationship between higher education and political engagement”. Political Behavior, vol. 27, n° 1, p. 25-47, 2005.

HOSKINS, B.; JANMAAT, J. G.; VILLALBA, E. “Learning citizenship through social participation outside and inside school: an international, multilevel study of young people’s learning of citizenship”. British Educational Research Journal, vol. 38, n° 3, p. 419-446, 2012.

INEP. Censo da educação superior 2017. Brasília: 2018.

INGLEHART, R.; WELZEL, C. Modernização, mudança cultural e democracia: a sequência do desenvolvimento humano. São Paulo: Editora Francis, 2009.

INSTITUTO SIVIS. Índice de Democracia Local – São Paulo. Curitiba: 2019.

KAM, C. D.; PALMER, C. L. “Reconsidering the effects of education on political participation”. Journal of Politics, vol. 70, n° 3, p. 612-631, 2008.

KOŁCZYŃSKA, M. “Democratic values, education, and political trust”. International Journal of Comparative Sociology, vol. 61, n° 1, p. 3-26, 2020.

LACERDA, F.; SIMONI, S. A relação entre status socioeconômico, religião, disposições atitudinais e participação política: evidências da cidade de São Paulo. In: MORAES, D.; DANTAS, H. (Eds.). Índice de Democracia Local: estudos a partir da experiência de São Paulo. Curitiba: Instituto Sivis, p. 128-148, 2021.

LIPSET, S. M. “Some social requisites of democracy: economic development and political legitimacy”. American Political Science Review, vol. 53, n° 1, p. 69-105, 1959.

LOPES, J.; BENTON, T.; CLEAVER, E. “Young people’s intended civic and political participation: does education matter?”. Journal of Youth Studies, vol. 12, n° 1, p. 1-20, 2009.

MARQUES, E. “Government, political actors and governance in urban policies in Brazil and São Paulo: concepts for a future research agenda”. Brazilian Political Science Review, vol. 7, n° 3, p. 8-35, 2013.

MARQUES, E. “Estrutura social e segregação em São Paulo: Transformações na Década de 2000”. Dados, vol. 57, n° 3, p. 675-710, 2014.

MARQUES, F. P. J.; MONT’ALVERNE, C. “How important is twitter to local elections in Brazil? A Case study of Fortaleza city council”. Brazilian Political Science Review, vol. 10, n° 3, p. 1-35, 2016.

MAYER, A. K. “Does education increase political participation?”. Journal of Politics, vol. 73, n° 3, p. 633-645, 2011.

MEC. Matrículas em cursos de graduação presenciais de nível superior município de São Paulo, 2017.

MIGUEL, L. F.; BIROLI, F. Feminismo e política. São Paulo: Boitempo, 2014.

MOISÉS, J. Á. “Cultura política, instituições e democracia: lições da experiência brasileira”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 23, n° 66, p. 11-41, 2008.

MOISÉS, J. Á.; CARNEIRO, G. P. “Democracia, desconfiança política e insatisfação com o regime: o caso do Brasil”. Opinião Pública, vol. 14, n° 1, p. 1-42, 2008.

MONT’ALVERNE, C.; MORAES, D.; KEMER, T. “Are politically engaged citizens more democratic? A glimpse from Brazil”. International Political Science Review, n° 0, OnlineFirst, p. 1-16, 2022.

MORAES, D.; DANTAS, H. (Eds.). Índice de Democracia Local: estudos a partir da experiência de São Paulo. Curitiba: Instituto Sivis, 2021.

MORAES SILVA, D. R. “Democracia local na cidade de São Paulo: participação e cultura política”. Teoria & Pesquisa: Revista de Ciência Política, vol. 29, n° 2, p. 1-12, 2020.

NASCENTE, R.; SILVA, V. “Formação democrática de diretores (as) de escola no município de São Paulo (2013-2016)”. Revista Educação em Questão, vol. 58, n° 57, p. 1-25, 2020.

NIE, N.; JUNN, J.; STEHLIK-BARRY, K. Education and democratic citizenship in America. Chicago: University of Chicago Press, 1996.

OLIVEIRA, L. F.; GUSSO, D. Trajetória e desafios da educação básica no Brasil. In: MONASTERIO, L.; NERI, M.; SOARES, S. (eds.). Brasil em desenvolvimento 2014: Estado, planejamento e políticas públicas. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada – IPEA, 2014.

OLIVEIRA, R. P.; ARAUJO, G. C. “Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação”. Revista Brasileira de Educação, n° 28, p. 5-23, 2005.

PATEMAN, C. Participação e teoria democrática. São Paulo, Brasil: Paz e Terra, 1992.

QUADROS, R., et al. “Força e fragilidade do sistema de inovação paulista”. São Paulo em Perspectiva, vol. 14, n° 3, p. 124-141, 2000.

SCHLEGEL, R. “The decreasing political rewards of education in Brazil”. Brazilian Political Science Review, vol. 4, n° 2, p. 78-103, 2010.

SCHLEGEL, R. A educação brasileira e seus retornos políticos decrescentes. In: MOISÉS, J. Á.; MENEGUELLO, R. (Eds.). A desconfiança política e os seus impactos na qualidade da democracia. São Paulo: Edusp, p. 142-162, 2013.

SCHLEGEL, R. “Impactos políticos da educação: da aposta no novo cidadão à eleição de Bolsonaro”. Educação & Sociedade, vol. 42, p. 1-21, 2021.

TORNEY-PURTA, J. “Patterns in the civic knowledge, engagement, and attitudes of European adolescents: the IEA civic education study”. European Journal of Education, vol. 37, n° 2, p. 129-141, 2002.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Opinião Pública

Downloads

Download data is not yet available.