Banner Portal
The subversive writing of "n. d. a."
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mark
Derrida
Grotesque realism
Bakhtin

How to Cite

GONÇALVES, João Batista Costa; AMARAL, Marcos Roberto dos Santos. The subversive writing of "n. d. a.": a stray and grotesque body. RUA, Campinas, SP, v. 25, n. 1, 2019. DOI: 10.20396/rua.v25i1.8655547. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8655547. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The writing understood according to structural drift which disseminates meanings through the displacement of relations between scriptural sources and marks constitutes a problematization of logocentric conceptions of the act of writing and its readability, which are based, above all, on notions of representation, identity, authorship and canonical textual arrangement. In this sense, we will problematize, in this article, how the writing of "n. d. a "by Arnaldo Antunes, is structured by relations of meaning that dispense with imperatives of creation that trace a productive source and a stable sense through the appearance of images of grotesque realism (BAKHTIN, 1987). For this, we are based on Derrida (1972), specifically, when he treats the issue of the writing like mark in drift and the relation of that question with the one of the signature; and Bakhtin (1987), when it deals with the material and corporal principle of the popular comic culture. Finally, we intend to indicate that the deconstructive scriptural relations characteristic of the poems in the book "n. d. a” are woven by the decentering of discoursive production practice based on reduced relations of meaning to the identification of authorial intention and on the organization of referential discoursive forms and objective ones.

https://doi.org/10.20396/rua.v25i1.8655547
PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, J. F. B. Arnaldo Antunes: o corpo da palavra. Dissertação. (Mestrado em Letras Vernáculas, Literatura Brasileira). 2009. 111f. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.

AMARAL, M. R. S. Análise dialógica dos signos ideológicos verbo-visuais em poemas da obra “n. d. a.”, de Arnaldo Antunes. 2017. 217 f. Dissertação (Mestrado acadêmico em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2017.

ANTUNES, A. N. d. a. São Paulo. Iluminuras. 2010.

BAKHTIN, M. A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec; Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1978.

BAKHTIN, M, VOLOCHÍNOV. V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2014.

BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 1987.

DERRIDA, J. Assinatura acontecimento contexto. In: Margens da Filosofia. Papirus Editora, Campinas, São Paulo, 1972.

SILVA, E. R. G.; SILVA, S. S. A memória devoradora no poema de Arnaldo Antunes. In: IV SEMINÁRIO NACIONAL LITERATURA E CULTURA, 4. 2012. São Cristóvão, SEAnais eletrônicos...São Cristóvão, SE: GELIC/Universidade Federal de Sergipe, v. 4. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/view/30554739/a-memoria-devoradora-na-poema-de-arnaldo-antunes/8. Acesso em: 10 maio 2017.

SILVA, M. G. V. Elementos da cibercultura e suportes performanciais em 2 ou + corpus no mesmo espaço, da Arnaldo Antunes. 2014. 122f. Dissertação. (Mestrado em Letras). Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2014.

O periódico RUA utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.