Banner Portal
Real estate speeches and urban image reinforcement in Jundiaí neighborhood, Anápolis, GO
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Urban image
Real estate advertising
Jundiaí neighborhood
Anápolis

How to Cite

CABRAL, Ana Laura Lopes; VALVA, Milena d’Ayala. Real estate speeches and urban image reinforcement in Jundiaí neighborhood, Anápolis, GO. RUA, Campinas, SP, v. 26, n. 1, 2020. DOI: 10.20396/rua.v26i1.8659981. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8659981. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

The article proposes debating urban space and its relation with the urban image, having as research subject the Jundiaí neighborhood, in Anápolis (GO), prioritizing an interdisciplinary theoretical approach. The neighborhood in question has received increasing real estate investments since the consequent appreciation of the implementation of Ipiranga environmental park, and there is an attempt to establish new habits. The concept of city marketing is used, considering that cities are treated as commodities in the scenario of the production and reproduction of space in capitalism. To achieve the objectives, it’s necessary to approach the discourses used by the advertising of neighborhood real estate developments, as well as the main tools used to convey them, reaching their target audience.

https://doi.org/10.20396/rua.v26i1.8659981
PDF (Português (Brasil))

References

ANÁPOLIS GLOBAL. Anápolis é feliz cidade, 2017. Disponível em: http://anapolisglobal.com.br/anapolis-e-feliz-cidade/. Acesso em: 01. 07. 2019.

ARANTES NETO, A. A. Paisagens paulistanas: transformações do espaço público. Campinas: Editora da Unicamp; São Paulo: Imprensa Oficial, 2000. 190p.

CALVINO, I. As cidades invisíveis. Tradução de Diogo Mainardi. São Paulo: Companhia das Letras, 1990. 152 p.

DAOU, A. M. Sobre os avessos da história e dos espaços urbanos no Brasil. In: ANDRADE, R. de.; TERRA, C. (Org.). Avesso da paisagem: percepção artístico-urbana e dimensão socioespacial. Rio de Janeiro: Rio Book’s, 2012. p. 157-166.

DUARTE, F. Cidade, modos de usar: um ensaio sobre Curitiba. In: FERRARA, L. da.; DUARTE, F.; CAETANO, K. E. (Org.). Curitiba: do modelo à modelagem. São Paulo: Annablume; Curitiba: Champagnat, 2007. p. 171-234.

EMISA INCORPORADORA. Belvedere du Parc, 2019a. Disponível em: https://construtoraemisa.com.br/empreendimentos/belvedere-du-parc/. Acesso em: 02. 07. 2019.

EMISA INCORPORADORA. Mirantes do Vale, 2019b. Disponível em: https://construtoraemisa.com.br/empreendimentos/mirantes-do-vale/. Acesso em: 03. 07. 2019.

FARIA, J. R. V. de. Discursos e impactos em grandes projetos urbanos: estudo de caso sobre a Cidade Administrativa Presidente Tancredo Neves. In: OLIVEIRA, F. L.; CARDOSO, A. L.; COSTA, H. S. M; VAINER, C. B. (Org.). Grandes Projetos Metropolitanos: Rio de Janeiro e Belo Horizonte. 1ed. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2012. p. 216-231.

FERRARA, L. D’A. Leitura sem palavras. São Paulo: Ática, 1997. 72p.

G1 GLOBO. Pesquisa do IPEA aponta o Centro-Oeste como a região mais positiva com relação ao amanhã, 2013. Disponível em: https://g1.globo.com/globo-reporter/notiia/2013/11/pesquisa-do-ipea-aponta-o-centro-oeste-como-regiao-mais-positiva-com-relacao-ao-amanha.html. Acesso em: 04. 07. 2019.

G1 GLOBO/GO. Já pensou em morar na cidade mais feliz do Centro-Oeste? Conheça Anápolis. Por Faculdade Metropolitana de Anápolis – FAMA, 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/go/goias/especial-publicitario/faculdade-metropolitana-de-anapolis-fama/noticia/2019/01/28/ja-pensou-em-morar-na-cidade-mais-feliz-do-centro-oeste-conheca-anapolis.ghtml. Acesso em: 04. 07. 2019.

IMOVEL WEB, Imobiliária. Apartamento, Setor Jundiai (4 Quartos, 5 Banheiros, 4 Vagas). Casa Opus Ipiranga, 2019. Disponível em: https://www.imovelweb.com.br/propriedades/apartamento-setor-jundiai-4-quartos-5-banheiros. Acesso em: 05. 07. 2019.

JACQUES, P. B. Notas sobre espaço público e imagens da cidade. Arquitextos (São Paulo), 2009. Disponível em: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/10.110/41. Acesso em: jul. 2019.

LEFEBVRE, H. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo: Editora Ática, 1991. 216p.

OLIVEIRA, B. O direito da cidade e o avesso da arte. In: ANDRADE, R. de.; TERRA, C. (Org.). Avesso da paisagem: percepção artístico-urbana e dimensão socioespacial. Rio de Janeiro: Rio Book’s, 2012. p. 201-228.

OPUS IC, Incorporadora. Casa Opus Ipiranga, 2019a. Disponível em: http://opusic.com.br/imovel/casa-opus-ipiranga/. Acesso em: 06. 07. 2019.

OPUS IC, Incorporadora. Forma Opus Jundiaí, 2019b. Disponível em: http://opusic.com.br/imovel/forma-opus-jundiai/. Acesso em: 07. 07. 2019.

OSTERMANN, E. A. Imagem urbana: Percepção e Devaneio. In: MACHADO, D. B. P.; VASCONCELLOS, E. M. de. (Orgs.). Cidade e Imaginação. Rio de Janeiro: UFRJ/FAU/PROURB, 1996. p. 157-164.

PALLASMAA, J. Os olhos da pele: a arquitetura e os sentidos. Porto Alegre: Bookman, 2011. 76p.

PEREIRA, C. S. S. Comércio e serviços: a centralidade urbana na cidade média de Juazeiro do Norte/CE. In: IV Colóquio Internacional sobre o comércio e cidade: uma relação de origem. Uberlândia, 2013, p. 1-19.

PITANGUY, Y. Cidade, projetos e cotidiano. In: MACHADO, D. B. P.; VASCONCELLOS, E. M. de. (Org.). Cidade e Imaginação. Rio de Janeiro: UFRJ/FAU/PROURB, 1996. p. 126-129.

PORTAL 6. Cartão postal de Anápolis, parque Ipiranga está sendo revitalizado, 2017. Disponível em: https://portal6.com.br/2017/12/22/cartao-postal-de-anapolis-parque-ipiranga-esta-sendo-revitalizado/. Acesso em: 08. 07. 2019.

PREMIERE, Imóveis. Bairros em Anápolis: um guia com as características dos principais setores da cidade, 2019. Disponível em: http://www.premiereimoveis.imb.br/blog/bairros-em-anapolis-caracteristicas-dos-principais-setores-da-cidade. Acesso em: 09. 07. 2019.

RIBEIRO, A. C. T. Territórios da sociedade: por uma cartografia da ação. In: SILVA, C. A. da (Org.). Território e ação social: sentidos da apropriação urbana. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011. p. 16-30.

RIBEIRO, A. C. T. Homes lentos, opacidades e rugosidades. REDOBRA. Salvador, PRONEM/UFBA, n. 9, 2012. p. 58-71.

SÁNCHEZ, F. O city marketing de Curitiba: Cultura e comunicação na construção da imagem urbana. In: OLIVEIRA, L. de.; RIO, V. del. Percepção ambiental: a experiência brasileira. São Paulo: Studio Nobel, 1999. 2 ed. p. 83-96.

SÁNCHEZ, F. A reinvenção das cidades na virada de século: agentes, estratégias e escalas de ação política. Revista Sociol. Polít., Curitiba, 2001. v.16. p. 31-49.

SBTC. São Francisco Business Tower. Euro Construções, 2019. Disponível em: https://nocoracaodojundiai.com.br/. Acesso em: 10. 07. 2019.

SEGAUD, M. Antropologia do espaço: habitar, fundar, distribuir, transformar. São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2016. 312 p.

SOUZA, C. F. de. Entre a cidade do desejo e a cidade do possível: um plano de melhoramentos para Porto Alegre em 1914. In: MACHADO, D. B. P.; VASCONCELLOS, E. M. de. (Org.). Cidade e Imaginação. Rio de Janeiro: UFRJ/FAU/PROURB, 1996. p. 208-222.

SOUZA, M. L. de. A cidade, a palavra e o poder: práticas, imaginários e discursos heterônomos e autônomos na produção do espaço urbano. In: CARLOS, A. F. A.; SOUZA, M. L. de; SPOSITO, M. E. B. (Org.). A produção do espaço urbano: agentes e processos, escalas e desafios. São Paulo: Contexto, 2013. p.147-166.

SPOSITO, M. E. B. Multi(poli)centralidade urbana. In: SPOSITO, E. S.; SANT'ANNA NETO, J. L. (Org.). Uma Geografia em Movimento. São Paulo: Expressão Popular, 2010. p. 199-228.

STEINBERGER, M. B. Discursos geopolíticos da mídia: jornalismo e imaginário internacional na América Latina. São Paulo: EDUC; Fapesp; Cortez, 2005. 312p.

VAINER, C. Pátria, empresa e mercadoria: notas sobre a estratégia discursiva do Planejamento Estratégico Urbano. In: ARANTES, O.; VAINER, C.; e MARICATO, E. A cidade do pensamento único. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 75-104.

VILLAÇA, F. Espaço intra-urbano no Brasil. São Paulo: FAPESP, 2001. 392p.

O periódico RUA utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.