Banner Portal
The smell and some disgusts
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Significant materiality
Smell
Cinema
Discourse

How to Cite

ANJOS, Liliane Souza dos. The smell and some disgusts: material imbrications between the works parasite and the metamorphosis. RUA, Campinas, SP, v. 26, n. 2, p. 711–727, 2020. DOI: 10.20396/rua.v26i2.8662005. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8662005. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

The following discussion places the analytical-discursive status of smell at the center of the debate. This issue is concentrated in the movie Parasite, the one chosen for the analysis in this article. I try to demonstrate that, using the procedures of materialist Discourse Analysis, it is possible to listen to the function of smell in its material imbrication with the body, the space, the language and the gesture. In this process, there is also a dialogue with the literary work by Franz Kafka, The Metamorphosis. This becomes very productive, as the dialogue brings to the discussion symbolic relations, which are able of capturing subjects in ruptures, absences and humiliations.

https://doi.org/10.20396/rua.v26i2.8662005
PDF (Português (Brasil))

References

CARONE, M. O parasita da família: sobre a metamorfose de Kafka. Literatura e Sociedade, v. 12, n. 10, p. 237-243, 2007.

CORBIN, A. Saberes e odores: o olfato e o imaginário social nos séculos XVIII e XIX. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

HAROCHE, C. A condição sensível: formas e maneiras de sentir no Ocidente. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2008.

KAFKA, F. A metamorfose. Tradução de Lourival Holt Albuquerque. São Paulo: Abril, 2010.

LAGAZZI, S. Delimitações, inversões, deslocamentos em torno do Anexo 3. In: LAGAZZI, S.; ROMUALDO, E.C.; TASSO, I. (Orgs.). Estudos do Texto e do Discurso. O discurso em contrapontos: Foucault, Maingueneau, Pêcheux. São Carlos: Pedro & João, 2013. p. 311-332.

LAGAZZI, S. Entre o amarelo e o azul. Línguas e Instrumentos Linguísticos, n. 44, p. 290-316, jul/dez., 2019.

LAGAZZI, S. O recorte significante na memória. In: O Discurso na Contemporaneidade. Materialidades e Fronteiras. INDURSKY, F.; FERREIRA, M. C. L.; MITTMANN, S. (Orgs.). São Carlos: Claraluz, 2009, p. 67-78.

LAGAZZI, S. Trajetos do sujeito na composição fílmica. In: FLORES, G.; GALLO, S.; LAGAZZI, S.; NECKEL, N.; ZOPPI FONTANA, M. (Orgs.). Análise de Discurso em Rede: Cultura e Mídia. v. 3. Campinas: Pontes, 2017, p. 23-39.

ORLANDI, E. Dircurso e Texto: formulação e circulação dos sentidos. 3. ed. Campinas: Pontes, 2008.

ORLANDI, E. Discurso em análise: sujeito, sentido e ideologia. 2. ed. São Paulo: Pontes, 2012.

PARASITA. Direção: Bong Joon-ho. Coreia do Sul: Pandora Filmes Distribuidora, 2019. Online. Disponível em: https://www.telecineplay.com.br/. Acesso em: 03 mar. 2020.

PÊCHEUX, M. Delimitações, Inversões, Deslocamentos. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 19, p. 7-24, jul./dez., 1990.

PÊCHEUX, M. Ler o arquivo hoje. In: ORLANDI, E. (Org.). Gestos de leitura: da história no discurso. 4. ed. Campinas: Editora Unicamp, 2014, p. 57-67.

RODRÍGUEZ-ALCALÁ, C. Da Evidência do Espaço à evidência da percepção sensível: uma abordagem discursiva. In: ADORNO, G.; MODESTO, R.; FERRAÇA, M.; BENAYON, F.; ANJOS, L.; OSTHUES, R. (Orgs.). O Discurso nas fronteiras do social: uma homenagem à Suzy Lagazzi. v. 1. Campinas: Pontes Editores, 2019, p. 133-144.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 RUA

Downloads

Download data is not yet available.