Abstract
From the notion of expographic text (MARGARITO, 2015) we developed an analysis of texts that museums and exhibitions produce about art. In the specific case of our analysis, we have extended the notion of expographic text to texts that present artists and works from an exhibition. We seek to show the textualization of art in the game between memory and forgetfulness that bases the reader effects produced by them in the constitution of an individual who appreciates art, and which is constituted by relations of meanings from the contradictory ways of reading. We conclude by the metaphorization of subjects and senses, by the discourse of art.
References
BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: Zouk. 2012.
CORREIA, H. H. S. 2013 “Nietzsche, criador de metáforas, aforismos, ensaios, narrative e poesia”, in Letrônica, 6 (2), revistas eletrônicas, PUCRS. 2013.
COURTINE, J.J. “La tocque de Clementis” in In Le Discours psychanalityque, Paris. 1982.
DE SAUSSURE, F. Cours de Linguistique Générale, Paris: Payot. 1929.
GURGEL, T.M. Exposição e texto na arte contemporânea, dissertação de mestrado, USP. 2013
MARGARITO, M. “Je suis dans le discours donc j´existe. L´objet d´art dans les textes d´accompagnement d´une exposition”, in Entremeios – revista de estudos do discurso, Pouso Alegre: Univás. 2015.
MARQUES, J. G. “Discurso dos museus: perspectivas transdiciplinares”. Conferência proferida no Museu de Arte Pré-Histórica e do Sagrado no Vale do Tejo. 2012.
NIEZSCHE, F. Assim falava Zaratustra, São Paulo: Martin Claret. 1999.
NORA, P. Les lieux de mémoire, Paris: Gallimard. 19984
ORLANDI, E. P. Discurso e Leitura, São Paulo: Cortez. 1998.
ORLANDI, E. P. “Divulgação científica e efeito leitor: uma política social urbana”, in Produção e Circulação do Conhecimento, E. Guimarães (Org.), Campinas: Pontes. 2001a
ORLANDI, E. P. Cidade dos Sentidos, Campinas: Pontes. 2001b
ORLANDI, E. P. “Era uma vez corpos e lendas: versões, transformações, memória”, in Instituição, relatos e lendas: narratividade e individuação dos sujeitos, E. Orlandi (org), Pouso Alegre: RG, Univás. 2017
ORLANDI, E. P. “Volatilidade da Interpretação” in ABRALIN em Cena, 2020.
PÊCHEUX, M. “Ler o arquivo hoje” in Gestos de Leitura, Eni P. Orlandi (Org.), Campinas: Ed. Unicamp. 1994.
PÊCHEUX, M. Les Vérités de la Palice, Paris: Maspero. 1975
PÊCHEUX, M. Discurso: estrutura ou acontecimento. Trad. Eni P. Orlandi, Campinas: Pontes. 1990
RIBEIRO, T.; P.C. de Oliveira (2006) “Divulgação artístico-científica: a comunicação da pesquisa em arte como objeto da divulgação científica”, in Intercom, XXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, UNB. 2006.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 RUA