Banner Portal
Study about the enunciative space of the green school research project
pdf (Português (Brasil))

Keywords

Green school research project
Environmental education
Sustainable development
Event semantics

How to Cite

BERIULA, Rhafaela Rico Bertolino; KLAUCK, Andressa Fabrina; OLIVEIRA, Tânia Pitombo de. Study about the enunciative space of the green school research project: entrevista com os idealizadores do projeto pesquisa escola verde. RUA, Campinas, SP, v. 27, n. 1, p. 149–168, 2021. DOI: 10.20396/rua.v27iI.8665221. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8665221. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

This paper discusses about the enunciative event 'Green School Research Project', developed in the urban space of the Sinop city, northern region of Mato Grosso State – Brazil, in the theoretical and methodological perspective of the Event Semantics. It aims to present the naming, reference and designation of the formulation of the project name, as well as the enunciative functioning of Environmental Education and sustainable development in the researched object, through interviews with the project's creators. The result of this work shows that there was a rewriting of the project that allowed new designations and, the operation of certain words written in the project appear as substitutable terms for the word 'green', which leads to consider the enunciation spaces and the memorable.

https://doi.org/10.20396/rua.v27iI.8665221
pdf (Português (Brasil))

References

ÁRVORE. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2019, s. p. Disponível em: https://www.dicio.com.br/indole/. Acesso em: 19 maio 2019.

DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7 Graus, 2019. p. Disponível em: https://www.dicio.com.br/indole/. Acesso em: 19 maio 2019.

GUIMARÃES, Eduardo. A marca do nome. Rua, Campinas, n. 9., p. 19-31, 2003. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/325237/1/ppec_8640746.pdf. Acesso em: 15 maio 2019.

GUIMARÃES, Eduardo. Cidade. In: ORLANDI, Eni Puccinelli; NUNES, José Horta. (coord.). Enciclopédia discursiva da cidade – ENDICI. Campinas: Laboratório de Estudos Urbano (NUDECRI/UNICAMP), 2013, s. p. Disponível em: https://www.labeurb.unicamp.br/endici/index.php?r=verbete%2Fview&id=45. Acesso em: 20 maio 2019.

GUIMARÃES, Eduardo. Domínio semântico de determinação. In: GUIMARÃES, Eduardo; MOLLICA, Maria Cecília. (Org.). Palavra: forma e sentido. Campinas: Pontes Editores, 2007. p. 77-96.

GUIMARÃES, Eduardo. Espaço de enunciação, cena enunciativa, designação. Fragmentum, Rio Grande do Sul, n. 40., p. 49-68, jan./mar., 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/fragmentum/article/view/17264. Acesso em: 20 maio 2019.

GUIMARÃES, Eduardo. Linguagem e conhecimento: produção e circulação da Ciência. Rua, Campinas, n. 15, v. 2, p. 5-14, nov., 2009. Disponível em: https://www.labeurb.unicamp.br/rua/anteriores/pages/home/capaArtigo.rua?id=75. Acesso em: 20 maio 2019.

GUIMARÃES, Eduardo. Os limites do sentido: um estudo histórico e enunciativo da linguagem. 2. ed. Campinas: Pontes, 2002a.

GUIMARÃES, Eduardo. Semântica do acontecimento: um estudo enunciativo da designação. Campinas: Editora Pontes, 2002b.

GUIMARÃES, Eduardo. Semântica e Pragmática. In: GUIMARÃES, Eduardo, ZOPPI-FONTANA. (Org.). A Palavra e a frase: introdução às ciências da linguagem. Campinas: Pontes Editores, 2010. p. 113-146.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Educação Ambiental como compromisso social: o desafio da superação das desigualdades. In: LOUREIRO, Carlos F. Bernardo, LAYRARGUES, Philippe Pomier, CASTRO, Ronaldo Souza de. (Org.). Repensar a educação ambiental: um olhar crítico. São Paulo: Cortez, 2009. p. 11-31.

OLIVEIRA, Sheila Elias de. Cidadania: história e política de uma palavra. Campinas: Pontes Editores, RG Editores, 2006.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso em análise: sujeito, sentido, ideologia. 3. ed. Campinas: Pontes Editores, 2017.

PELICIONE, Maria Cecília Focesi; PHILIPPI-JUNIOR, Arlindo. Bases políticas, conceituais, filosóficas e ideológicas da Educação Ambinetal. In: PELICIONE, Maria Cecília Focesi; PHILIPPI-JUNIOR, Arlindo. (Org.). Educação ambiental e sustentabilidade. Barueri: Editora Manole, 2005. p. 3-14.

RODRIGUES, Vera Regina. Muda o mundo, Raimundo!: educação ambiental no ensino básico do Brasil. Brasília: Fundo Mundial para a Natureza; WWF, 1996.

SILVA NETO, Pompílio Paulo Azevedo. Projeto Pesquisa Escola Verde. [Entrevista cedida para Andressa Fabrina Klauck e Rhafaela Rico Bertolino Beriula]. 20 mar. 2019, Sinop, MT, 2019. Gravação digital (16 m 13 s).

TRUGILLO, Edneuza Alves. Projeto Pesquisa Escola Verde. [Entrevista cedida para Andressa Fabrina Klauck e Rhafaela Rico Bertolino Beriula]. 28 mar. 2019, Sinop, MT, 2019. Gravação digital (42 m 59 s).

VERDE. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2019, s. p. Disponível em: https://www.dicio.com.br/indole/. Acesso em: 19 maio 2019.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO – UNEMAT. Estrutura Do Projeto De Pesquisa Escola Verde: Estudo Sobre Política E Formação em Educação Ambiental. Sinop: Diretoria de Gestão de Pesquisa; Unemat, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Rhafaela Rico Bertolino Beriula, Andressa Fabrina Klauck, Tânia Pitombo de Oliveira

Downloads

Download data is not yet available.