Abstract
This article intends to formulate a reading hypothesis regarding the memorialistic “crônicas” written by Aldir Blanc for the newspaper O Pasquim in the 1970’s. The text will use Ricoeur’s reflexions to analyze how Blanc's metaphors in this textual body relate to the political issues of his time. After it, the choice of Vila Isabel as a scenario will be understood under the light of the epistemicide real estate policy operated by the Dictatorship in Rio de Janeiro. Finally, the two previous topics will be related in order to demonstrate that Blanc's metaphors resist epistemicide by transforming Vila Isabel's knowledge into a point of view from which the Dictatorship itself can be read.
References
ANJOS, Augusto dos. Eu & outra poesia. São Paulo: Círculo do Livro, s.d.
BARBOSA, Jorge Luiz. “Territorialidades da Cultura Popular na Cidade do Rio de Janeiro” in Progmatizes, Rio de Janeiro: Ano 4, n. 7 (set. 2014), pp. 130-140.
BATISTA, Cícero César Sotero. O lugar dos Galos de Briga: Aldir Blanc e a década de 1970. Rio de Janeiro: UFRJ/ Faculdade de Letras, 2010.
BLANC, Aldir. Rua dos artistas e transversais [crônicas]. Rio de Janeiro: Agir, 2006.
BLANC, Aldir. “Aos 70 anos, Aldir Blanc responde a perguntas de Elza Soares, Bethânia e outros artistas”. O Globo, 28/08/2016
BLANC, Aldir. Vila Isabel, inventário da infância (Aldir 70). Rio de Janeiro: Mórula Editorial. Edição do Kindle. 2017.
BLOOM, Harold. A angústia da influência. Rio de Janeiro: Imago, 2002.
BLUMENBERG, Hans. Teoria da não-conceitualidade. Belo Horizonte, Editora UFMG: 2013
CALICCHIO, Vera. “Atos Institucionais” (verbete). in CPDOC, Dicionário Histórico-biográfico brasileiro. consultado online a partir do site https://cpdoc.fgv.br/acervo/dhbb/faq
CAMPOS, Pedro Henrique Pedreira. “A cidade do Rio de Janeiro nos anos 1960 e 1970: setorização social em processo – Notas de pesquisa” in Revista do Arquivo Geral da Cidade Do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n.4, p.81-96, 2010
CAMPOS, Pedro Henrique Pedreira. A ditadura dos empreiteiros: as empresas nacionais de construção pesada, suas formas associativas e o Estado ditatorial brasileiro, 1964-1985. Tese (tese em história) - UFF. Rio de Janeiro, 2012.
CARNEIRO, Paulo Luiz. “Morte do operário Manuel Fiel no DOI-Codi, em 1976, precipita abertura política”. O globo, 13/01/2016
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não ser como fundamento do ser. Tese (tese de doutorado em educação) - USP. São Paulo, 2005.
MOREIRA, Regina da Luz; SOUSA, Luís Otávio de. “Peixoto, Ernani do Amaral” (verbete) in CPDOC, Dicionário Histórico-biográfico brasileiro. consultado online a partir do site https://cpdoc.fgv.br/acervo/dhbb/faq
NETO, Lira. Uma história do samba - as origens. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2017
OLIVEIRA, Thays de Souza. As vilas operárias da antiga Fábrica Confiança Industrial (Vila Isabel, Rio de Janeiro): mudanças e permanências. Monografia (monografia de conclusão de curso em geografia) - UFFRJ. Seropédica, 2016.
RICOEUR, Paul. A Metáfora Viva. São Paulo: edições Loyola, 2015.
SANTOS, Boaventura de Souza. “Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências” in Revista crítica de ciências sociais, 63, Outubro 2002, p. 237-280
SIMAS, Luiz Antônio. Pedrinhas miudinhas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2013.
SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Fogo no mato - A ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2018.
SILVA, Alberto Moby Ribeiro da. Sinal Fechado: a música popular brasileira sob censura. Rio de Janeiro: Apicuri, 2008.
TOMAZI, Micheline Mattedi. “O contexto das manifestações populares na copa das confederações: entre o dizer e o silenciar” in RBLA, Belo Horizonte, v. 14, n. 1, p. 225-244, 2014
VASCONCELLOS, Gilberto. Música Popular: de olho na fresta. Rio de Janeiro: Graal, 1977.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 RUA