Banner Portal
Cultural vocation and identity of the people from Cataguases
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Cataguases
Identity
Cultural vocation
Art
City

How to Cite

CRUZ, Inácio Manoel Neves Frade da. Cultural vocation and identity of the people from Cataguases: Cultural vocation and identity of the people from Cataguases. RUA, Campinas, SP, v. 30, n. 1, p. 141–162, 2024. DOI: 10.20396/rua.v30i1.8677000. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8677000. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article addresses the construction of a unique history (Adichie) regarding the city of Cataguases/MG, in which art operates as the main means for reinventing local traditions. The contents that legitimize the idea of cultural vocation are insistently exhumed from a magical past, established by Humberto Mauro and poets from Verde magazine, contributing to keeping the nonconformity in power relations between makers, spectators and art sponsors unchanged. The study was prepared based on consultation of the municipal public collection, in addition to the analysis of texts about the local artistic-cultural apparatus. The objective of this work is to reflect on the condemnation to oblivion of all production that does not comply with the myth of cultural vocation, that is, that which, in the judgment of its cultural elite, escapes an intellectually refined design of culture and art, appropriate to the local archetype. Guided by a theoretical-methodological perspective positioned in counterpoint to coloniality (Seligmann-Silva, 2022a and 2022b; Segato, 2018 and 2021; Rufino, 2021), I propose inverting the gaze towards the other shore, in a space where popular artists with local and national projection are, however, not included in the inventory of the city that presents itself as the Cradle of Brazilian Cinema or even as an open-air Museum

https://doi.org/10.20396/rua.v30i1.8677000
PDF (Português (Brasil))

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ALENCASTRO, Luiz Felipe de. Vida privada e ordem privada no império. In: NOVAIS, Fernando A (Coord.). História da vida privada no Brasil: Império. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. p. 11-93.

ALONSO, Paulo Henrique (Coord.). Memória e patrimônio cultural de Cataguases. Vol. 4. Cataguases, [s/n], 2012.

ALONSO, Paulo Henrique (Coord.). Guia da arquitetura modernista de Cataguases. Cataguases: Instituto Cidade de Cataguases, 2012.

ARAÚJO, Roberto Assumpção de. Cataguazes. Audaces d'Architecture et d'Art. L'Architecture d'Aujourd'hui, Bou-logne, année 23, n. 42-43, p. 82-89, août, 1952.

BATISTA, José Luiz (Org.). Revelando minha cidade: informe cultural. Cataguases: Secretaria Municipal de Cultura e Turismo, 2010.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu, 2023.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e pensamento afro-diaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP, 2008.

BRANCO, Joaquim. Uma província com o selo da poesia: a trajetória do grupo literário “Totem”, de Cataguases, e o experimentalismo poético – décadas de 1960 e 70. 2006. 219 f. Tese (doutorado em Letras). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

CATAGUASES. Diário Oficial dos Poderes Municipais [1906-1980]

COELHO, Teixeira. Dicionário crítico de política cultural: cultura e imaginário. São Paulo: Iluminuras, 1997.

ENTREVISTA com José Júlio. In: ALONSO, Paulo Henrique (Coord.). Memória e patrimônio cultural de Cataguases. Vol. 4. Cataguases: Instituto Cidade de Cataguases/ICC, 2012.

EVOLUÇÃO. Folha hebdomadária. [1914-1916]

FRANKLIM, Margareth Cordeiro. Cutubas: clube de negros, território de bambas. Belo Horizonte: Utópika Editora, 2014.

FUNDAÇÃO CULTURAL ORMEO JUNQUEIRA BOTELHO. Os 100 do século em Cataguases. Cataguases: Fundação Cultural Ormeo Junqueira Botelho, 2000.

GARCIA, Carmem Silvia. Patápio Silva: flautista virtuose, pioneiro da belle époque brasileira. 2006. 167 p. Dissertação (mestrado em Musicologia). Programa de Pós- graduação em Musicologia da Escola de Comunicações e Arte, USP, São Paulo, 2006.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2011.

GOMES, Paulo Emílio Salles. Humberto Mauro, Cataguases, Cinearte. São Paulo: Perspectiva, 1974.

GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro. Rio de Janeiro, Nº. 92/93 (jan./jun.). 1988b, p. 69-82

LUZ, Marco Aurélio. Cultura negra e ideologia do recalque. Salvador: EDUFBA; Rio de Janeiro: Pallas, 2011.

MARQUES, Ivan. Cenas de um modernismo de província: Drummond e outros rapazes de Belo Horizonte. São Paulo: Editora 34, 2011.

MAURO, André Felippe. Humberto Mauro: o pai do cinema brasileiro. Rio de Janeiro: IMF Editora, 1997.

MESSIAS. Delicadamente Nobre. Direção: Cecília Lang. 2008. 1 Curta-metragem (20min:52seg).

MESSIAS DOS SANTOS. Dicionário Cravo Albin da Música Popular Brasileira. https://dicionariompb.com.br/artista/messias-dos-santos/ (acesso em 27/07/2022).

OLIVEIRA, Marcos Vinícius Ferreira de. A ruína e a máscara: as contradições de uma modernização conservadora em Inferno Provisório, de Luiz Ruffato. 2011. 211 f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2011.

OLIVEIRA, Maurício de Lima. Patápio Silva, o sopro da arte. Trajetória de um flautista mulato no início do século XX. 2007. 164 p. Dissertação (mestrado em História). Programa de Pós-graduação em História, UFSC, Florianópolis, 2007.

PATÁPIO SILVA. Dicionário Cravo Albin da Música Popular Brasileira. https://dicionariompb.com.br/artista/patapio-silva/ (acesso em 27/07/2022).

RUFINO, Luiz. Vence-demanda: educação e descolonização. Rio de Janeiro: Mórula, 2021.

SEGATO, Rita. Contra-pedagogías de la crueldad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros, 2018.

SEGATO, Rita. Crítica da colonialidade em oito ensaios: e uma antropologia por demanda. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Virada testemunhal e decolonial do saber histórico. Campinas: Unicamp, 2022a.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Rosana Paulino: a arte como resistência aos apagamentos da violência colonial. CRISOL, Centre de Recherches Ibériques et Ibéro-américaines de l'Université Paris Nanterre, No 21 (2022): Construire les mémoires politiques: discours et pratiques esthétiques de résistance en Amérique latine. CRISOL, v. 21, p. 1-10, 2022b.

SILVA, Daniel Della Sávia. Oriental: A importância do timbre na obra de Patápio Silva. 2008. 70 p. Dissertação (mestrado em Música). Programa de Pós-graduação da Escola de Música, UFMG, Belo Horizonte, 2008.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? 2. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

THE CLOWNS RASTELLI. Europe by night. 197-. 1 Video (03min43seg).

WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir (re)existir y (re)vivir. Tomo 1. Quito: Ediciones Abya Yala, 2013.

WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir (re)existir y (re)vivir. Tomo 2. Quito: Ediciones Abya Yala, 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 RUA

Downloads

Download data is not yet available.