Banner Portal
The urban graphic artifact “sinpapeles”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mnemonic symbol
Sinpapeles
Urban graphic artifact

How to Cite

NAKAGAWA, Regiane Miranda de Oliveira; NAKAGAWA, Fábio Sadao. The urban graphic artifact “sinpapeles”: The constitution of a sphere of recognition through the memory of precarious conditions. RUA, Campinas, SP, v. 30, n. 1, p. 69–91, 2024. DOI: 10.20396/rua.v30i1.8677011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8677011. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to discuss how “sinpapeles” graffiti functions as a cultural text and mnemonic symbol, as defined by cultural semiotician Iuri Lotman. This urban graphic artifact was made as a form of protest on various urban facilities in the central regions of the cities of Barcelona in 1998 and Madrid in 1999, and refers to the condition of immigrants living in an irregular situation. Through the correlation between different codes and languages, including verbal writing and gesture, this symbol acquires a paradoxical articulation that allows it to operate as a signature and name of anonymous people, as well as an ephemeral record. In this way, a sphere of recognition is constructed for those who live in a condition of clandestinity, in the same way that the semiotic space of the city is redefined.

https://doi.org/10.20396/rua.v30i1.8677011
PDF (Português (Brasil))

References

AUGÉ, Marc. Por uma antropologia da mobilidade. Maceió: Editora Unesp e Editoria UFAL, 2010.

BERNAL, Mauricio. Un artista llamado 'Sinpapeles'. El Periodico, Barcelona, 26 jun. 2018. Disponível em: < https://www.elperiodico.com/es/barcelona/20180626/barceloneando-sinpapeles-extranjero-anonimo-llena-centro-ciudad-pintada-reivindicativa-6905170>

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas. Notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, Judith. Discurso de ódio. Uma política do performativo. São Paulo: Unesp, 2021.

BUTLER, Judith. Quadros de guerra. Quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. São Paulo: Contraponto, 1997.

DELGADO, Manuel. El espacio público como ideología. Barcelona: Madrid, 2015.

FARIAS, Priscila; BRAGA, Marcos. O que é memória gráfica. In: FARIAS, Priscila; BRAGA, Marcos. São Paulo: Blucher, 2018.

FERRARA, Lucrécia D’Alessio. Os significados urbanos. São Paulo: Edusp, 2000.

FLUSSER, Vilém. Los gestos. Fenomenologia y comunicación. Barcelona: Editorial Herder, 1994.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

KREPP, Anita. Sem nome e com documento. O pichador de Barcelona é brasileiro. Revista Piauí, São Paulo, edição 147, dez. 2018. Disponível em: < https://piaui.folha.uol.com.br/materia/sem-nome-e-com-documento/>.

LA FELGUERA EDITORES. EL grafitero del que todos hablan. Los Valientes Duermen Solos. Agente Provocador, Espanha, 28 fev. 2020. Disponível em: < https://www.agenteprovocador.es/publicaciones?author=5e0a16b8f5409c52127dbdc7>.

LASSALA, Gustavo. Pichação não é pichação: uma introdução à análise de expressões gráficas urbanas. São Paulo: Altamira Editorial, 2017.

LOTMAN, Iuri M. A estrutura do texto artístico. Lisboa: Editorial Estampa, 1978.

LOTMAN, Iuri M. Cultura y explosión. Barcelona: Gedisa Editorial, 1999.

LOTMAN, Iuri M. La semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Ediciones Catedra, 1996.

LOTMAN, Iuri M. La semiosfera II. Semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y del espacio. Madrid: Ediciones Catedra, 1998.

LOTMAN, Iuri M. La semiosfera III. Semiótica de las artes y de la cultura. Madrid: Ediciones Catedra, 2000.

LOTMAN, Iuri M. Símbolos de Petersburgo y problemas de semiótica urbana. Revista de Occidente, Madrid, n. 156, p. 05-22, 1994.

LOTMAN, Iuri M.; USPENSKI, Boris A. Mito, nombre y cultura. In: LOTMAN, Iuri M. La semiosfera III. Semiótica de las artes y de la cultura. Madrid: Ediciones Catedra, 2000.

LOTMAN, Iuri M. Sobre o problema da tipologia da cultura. In: SCHNAIDERMAN, Boris. Semiótica russa. São Paulo: Perspectiva, 1979.

LOZANO, Jorge. El discurso histórico. Madrid: Sequitur, 2015.

MAKARYCHEV, Andrey; YATSYK, Alexandra. Lotman’s cultural semiotics and the political. London: Rowman & Littlefield International, 2017.

NAKAGAWA, Regiane M. O.; NAKAGAWA, Fábio Sadao. As culturas binárias e ternárias: da intolerância à tradução semiótica. Estudos Semióticos, v. 18, n. 3, p. 201-217, 2022.

PÁL PELBART, Peter. Vida capital. Ensaios de biopolítica. São Paulo: Iluminuras, 2003.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1990.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica e filosofia. São Paulo: Cultrix, 1975.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento. São Paulo: Ed. 34, 1996.

RANCIÈRE, Jacques. Nas margens do político. Lisboa: KKYM, 2014.

RUIZ, Lara Gómez. ‘Sinpapeles’, el graffiti que remueve conciencias en Barcelona. La Vanguardia, Barcelona, 01 jul. 2018. Disponível em: https://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20180702/45484723094/sinpapeles-graffiti-barcelona.html >.

SANTAELLA, Lúcia. Matrizes da linguagem e pensamento. Sonora, visual, verbal. São Paulo: Iluminuras, 2001.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço. Técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2004.

SENNETT, Richard. Construir y habitar. Ética para la ciudad. Barcelona: Editorial Anagrama, 2019.

SILVA, Armando. Imaginários, estranhamentos urbanos. São Paulo: Sesc, 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 RUA

Downloads

Download data is not yet available.