Banner Portal
Magazine style feminism
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Feminism
Fashion magazine
Intersectionalities
Journalism theories
Social media

How to Cite

BORGES, Juliano; COPPI, Milena. Magazine style feminism: a study of the elle Brasil. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 58, p. e205810, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664343. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The paper analyzes two editions of the Elle Brasil magazine that focused on feminist themes in 2015. Intended for female fashion consumers, feminism was incorporated to the magazine, in apparent contradiction with the conventional contents and values affirmed by its editorial line. This was not a novelty, but an experience of continuity that echoes the history of the Brazilian women's press. We call this 'magazine style feminism', which is now influenced by social media. To understand the ambiguities and political potential of this dichotomy, we used constructional approaches, based on an analysis of the magazine as an trendsetter.

PDF (Português (Brasil))

References

BANDEIRA, Ana Paula Bornhausen da Silva. Jornalismo feminino e jornalismo feminista: aproximações e distanciamentos. Vozes e Diálogos, Itajaí, v.14, n.2, julho-dezembro, 2015.

BUITONI, Dulcília Schroeder. Imprensa feminina. São Paulo: Ática, 1986.

BUITONI, Dulcília Schroeder. Revistas femininas: ainda somos as mesmas, como nossas mães. Revista Communicare – Dossiê Feminismo, v.14, n.1, 1º semestre, 2014.

BRAH, Avtar. Diferença, diversidade, diferenciação. Cadernos pagu, São Paulo, v.26, janeiro-junho, 2006. CAHILL, Ann J. Overcoming objectification. New York, Routledge, 2012.

DUARTE, Constância Lima. Imprensa feminina e feminista no Brasil: século XIX – Dicionário ilustrado. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva.São Paulo: Elefante, 2017.

GOLDMAN, Robert; HEATH, Deborah; SMITH, Sharon L. Commodity Feminism. Critical Studies in Mass Communication.Londres: Routledge (8), 1991.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade.Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.

KARHWAI, Issaaf. Influenciadores digitais: o Eu como mercadoria. In: SAAD, Elizabeth; SILVEIRA, Stefanie Carlan da (Org). Tendências em Comunicação Digital. São Paulo: ECA-USP, 2016.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru: Edusc, 2001.

LIMA, Samanta Petersen da Rocha; SAID, Gustavo Fortes. Revistas para mulheres e os modelos identitários femininos em uma sociedade em midiatização. In: Seminário Internacional De Pesquisas Em Midiatização E Processos Sociais. 2, 2018, São Leopoldo. Anais... São Leopoldo, Unisinos, 2018.

MORIN, Edgar. As estrelas: mito e sedução no cinema. Rio de Janeiro: José Olympio, 1989. MORIN, Edgar. Cultura de Massa no século XX: neurose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

OROZCO, Guilhermo G. Comunicação social e mudança tecnológica: um cenário de múltiplos desordenamentos. In: MORAES, Dênis de (Org.). A Sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.

PENA, Felipe. Teoria do jornalismo. São Paulo: Contexto, 2013.

PISCITELLI, Adriana. Interseccionalidades, categorias de articulação e experiências de migrantes brasileiras. Sociedade e Cultura, v.11, n.2, jul/dez., 2008.

REED, David. 'Rise and shine!': the birth of the glossy magazine. The British Library Journal, v. 24, n. 2, 1998.

ROWLAND, Robyn; KLEIN, Renate. Radical feminism: History, politics, action. In: BELL, Diane;KLEIN, Renate (ed.) Radically Speaking. Melbourne: Spinifex, 1996, pp.9-36.

SCALZO, Marília. Jornalismo de revista. São Paulo: Contexto, 2014.

SILVA, Ana Beatriz Rangel Pessanha da. Comunicação e Gênero: as narrativas dos movimentos feministas contemporâneos. 2017, 98 f. Dissertação de Mestrado, Comunicação Social, UFRJ, 2017.

SILVA, Ana Beatriz Rangel Pessanha da. Da revista feminina à revista feminista: entre o correio sentimental e a militância terapêutica. Entremeios, v.13(1), 2016.

SWAIN, Tania Navarro. Feminismo e recortes do tempo presente: mulheres em revistas ‘femininas’. São Paulo em Perspectiva, 15(3), 2001.

TOMAZETTI, Tainan Pauli. O feminismo na era digital e a (re)configuração de um contexto comunicativo para políticas de gênero. Razón y Palabra. México: Editorial Razón y Palabra, n. 90, 2015.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do Jornalismo. Porque as notícias são como são. Florianópolis: Insular, 2005. TUCHMAN, Guye. La producción de la noticia: estudio sobre la construcción de la realidade. Barcelona: Bosch, 1993.

WOLF, Mauro. Teorias da comunicação de massa. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 2005.

WOLF, Naomi. O mito da beleza. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu

Downloads

Download data is not yet available.