Banner Portal
Between experiences and differences in digital media:
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Differences
Digital media
#Seráqueéracismo
Queer theory
Hashtag

How to Cite

BABONI, Renata. Between experiences and differences in digital media: : modes of using #seráqueéracismo. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 58, p. e205814, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664368. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This study investigated the relationship between modes of use and identification processes related to #seráqueéracismo on Twitter. It examined how social differences were articulated in the discursivities about "experiences of racism", by analyzing contents published on digital media. Semi-structured interviews were conducted with influencers and producers of intensely shared narratives, using the analytical foci of "experiences" and "differences", based on Queer Theory. In these negotiations about differences, the hashtag - a communication mode about itself - was intensely used to both demonstrate the controversial practice of perceiving a specific dominant racist norm, in some narratives, or to generate a discussion about a lack of recognition and inferior treatment of certain "experiences about racisms" reported in other narratives. In this interplay of ambivalences of experiences, normalizations of differences were at times reproduced through demarcations of positions and stereotyping of subjects and subjectivities, and at other times were contested. The reports of "the racism of others" was also very frequent, directly linked to a desire for social and subjective recognition that guide these usage modes (which, in many cases, was denied to black people, who were conferred to victimization and accountability for the existence of the "racist experiences " reported).

PDF (Português (Brasil))

References

ADELMAN, Miriam; FRANCO, César Bueno; PIRES, Andressa Fontana. Ruralidades atravessadas: jovens do meio campeiro e narrativas sobre o Eu e o(s) Outro(s) nas redes sociais. cadernos pagu, n. 44, Núcleo de Estudos de Gênero-Pagu/Unicamp, Campinas-SP, 2015, pp. 141- 170.

BELELI, Iara. Amores online. In: PELÚCIO, Larissa; SOUZA, Luís A. F.; MAGALHÃES, Bóris R.; SABATINE, Thiago T. (Orgs.). Olhares plurais para o cotidiano: gênero, sexualidade e mídia. Marília-SP, Oficina Universitária/Cultura Acadêmica, 2012.

BELELI, Iara. Gênero na mídia. In: MISKOLCI, Richard (Org.). Marcas da diferença no ensino escolar. São Carlos-SP, EdUFSCar, 2014.

BELELI, Iara. Marcas da diferença na propaganda brasileira. Tese (Doutorado em Ciências Sociais). Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

BELELI, Iara. O imperativo das imagens: construção de afinidades nas mídias digitais. cadernos pagu, n. 44, Núcleo de Estudos de GêneroPagu/Unicamp, Campinas-SP, 2015, pp. 91-114.

BRAH, Avtar. Diferença, Diversidade, Diferenciação. cadernos pagu, n. 26, Núcleo de Estudos de Gênero-Pagu/Unicamp, Campinas-SP, 2006, pp. 329-376.

BUTLER, Judith. Regulações de gênero. cadernos pagu, n. 42, Núcleo de Estudos de Gênero-Pagu/Unicamp, Campinas-SP, jan./jun., 2014, pp. 249-274.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Juiz de Fora-MG, Ed. UFJF, 2005. HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro, DP&A, 2005.

HALL, Stuart. Estudos Culturais: Dois Paradigmas. In: Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2009.

MISKOLCI, Richard. A Teoria Queer e a Sociologia: o desafio de uma analítica da normalização. Sociologias, n. 21, PPGS-UFRGS, Porto Alegre-RS, 2009.

MISKOLCI, Richard. Novas conexões: notas teórico-metodológicas para pesquisas sobre o uso de mídias digitais. Cronos, Revista da Pós Graduação em Ciências Sociais, vol. 12, n. 2, UFRN, Natal, jul./dez., 2011, pp. 9-22.

MISKOLCI, Richard. O desejo da nação: masculinidade e branquitude no Brasil de fins do XIX. São Paulo, Annablume, 2012.

MOUTINHO, Laura. Diferenças e desigualdades negociadas: raça, sexualidade e gênero em produções acadêmicas recentes. cadernos pagu, n. 42, Núcleo de Estudos de Gênero-Pagu/Unicamp, Campinas-SP, 2014, pp. 201-248.

RECUERO, Raquel; ZAGO, Gabriela. Em busca das “redes que importam”: redes sociais e capital social no Twitter. Anais da Compós 2009. Belo Horizonte – MG, 2009.

SANTAELLA, L.; LEMOS, R. Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter. São Paulo, Paulus Editora, 2010.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Nem preto nem branco, muito pelo contrário. São Paulo, Enigma, 2012.

SCOTT, Joan Wallach. A Invisibilidade da Experiência. Projeto História, n. 16, PUC, São Paulo, fev., 1998, pp. 297-325.

SCOTT, Joan Wallach. Fantasy echo: história e a construção da identidade. Labrys, estudos feministas, n. 1-2, jul./dez., 2002.

SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. vol. 20, n. 2, jul./dez., 1995.

SILVA, Cidinha. As lições da campanha #SeráQueÉRacismo a um país que não se assume racista. Portal DCM, 2015. Disponível em: https://www.diariodocentrodomundo.com.br/as-licoes-da-campanhaseraqueeracismo-a-um-pais-que-nao-se-assume-racista-por-cidinha-da-silva/ Acesso em: 02 ago. 2016.

VAN DIJCK, J. La cultura de la conectividade: una historia crítica de las redes sociales. 1 ed. Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores, 2016.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu

Downloads

Download data is not yet available.