Banner Portal
How bizarre was our cinema
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Sady baby
Pornochanchada
Transgression
Brazilian cinema
Explicit sex

How to Cite

JESUS, Diego Santos Vieira de. How bizarre was our cinema: the conservative transgression of sady baby. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 60, p. e206010, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664588. Acesso em: 26 sep. 2024.

Abstract

The purpose of this study is to examine how film productions by actor and director Sady Baby constructed representations about heterosexual men, women, homosexual men and transvestites. The central argument is that, although the appeal to the bizarre and the grotesque represented resistance to the domestication and normalization of bodies, this director’s movies reproduced disparaging values towards women, homosexual men and transvestites, while reiterating standards of dominant virility of heterosexual male characters.

PDF (Português (Brasil))

References

Abreu, Nuno Cesar. O olhar pornô: A representação do obsceno no cinema e no vídeo. Campinas, Mercado das Letras, 1996.

Abreu, Nuno Cesar. Pornochanchada. In: Ramos, Fernão; Miranda, Luiz Felipe (Org.). Enciclopédia do cinema brasileiro. São Paulo, Editora SENAC, 2000.

Abreu, Nuno Cesar. Boca do Lixo: cinema e classes populares. Campinas, Editora da UNICAMP, 2006.

Amaral, Muriel. As representações da perversão e o estereótipo no filme “Macho, Fêmea e Cia. – A vida erótica de Caim e Abel”. In: Bertolli Filho, Claudio; Amaral, Muriel E.P. (Org.) Pornochanchando: em nome da moral, do deboche e do prazer. São Paulo, Cultura Acadêmica, 2016, pp.121-138.

Bertolli Filho, Claudio. Um confronto esquecido: pornochanchada X moral e civismo. In: Bertolli Filho, Claudio; Amaral, Muriel E.P. (org.). Pornochanchando: em nome da moral, do deboche e do prazer. São Paulo, Cultura Acadêmica, 2016, pp.15-39.

Bertolli Filho, Claudio; Amaral, Muriel E.P. Apresentação: Pornochanchada como discurso do desejo. In: Bertolli Filho, Claudio; Amaral, Muriel E.P. (org.). Pornochanchando: em nome da moral, do deboche e do prazer. São Paulo, Cultura Acadêmica, 2016, pp.7-10.

Bertolli Filho, Claudio; Talamoni, Ana Carolina Biscalquini. O ‘Sacana Coça-Saco Tropical’ e o Homo brasilis: O discurso fundador do Brasil segundo um ‘professor’ alemão em Bonitas e Gostosas. In: Marques, José Carlos (ed.). A Copa das Copas? Reflexões sobre o Mundial de Futebol de 2014 no Brasil. São Paulo, Edições Ludens, 2015, pp.311-333.

Bourdieu, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2003. [ Links ]

Carneiro, Gabriel. Meninas Virgens e P... (Troca de Óleo). Zingu!, 2007 [http://revistazingu.blogspot.com.br/2007/10/dsb-meninasvirgenseptrocadeoleo.html – acesso em: 23 nov. 2017].

Carrasco, Vinicius; Oliveira, Bruno Jareta de. Pornochanchada, paródia e representações sociais – Análise fílmica de “Bacalhau”, “Nos tempos da vaselina” e “Um pistoleiro chamado Papaco”. In: Bertolli Filho, Claudio; Amaral, Muriel E.P. (org.). Pornochanchando: em nome da moral, do deboche e do prazer. São Paulo, Cultura Acadêmica, 2016, pp.195-220.

Cruz, Lívia Maria Pinto da Rocha do Amaral. (Nem) tudo puta e viado: uma análise dos estereótipos presentes no cinema erótico brasileiro (1969-1982). Dissertação (Mestrado em Multimeios), Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016a.

Cruz, Lívia Maria Pinto da Rocha do Amaral. O Sexploitation tupiniquim: as Pornochanchadas brasileiras. Argus-a, vol. V, n°. 21, 2016b, s.p.

Freitas, Marcel de Almeida. Entre estereótipos, transgressões e lugares comuns: notas sobre a pornochanchada no cinema brasileiro. Intexto, Porto Alegre, n° 10, 2004, pp.65-91.

Gerace, Rodrigo. Cinema Explícito: representações cinematográficas do sexo. São Paulo, Perspectiva, Edições Sesc São Paulo, 2015.

Gorfinkel, Elena. “Indecent Desires”: Sexploitation Cinema, 1960s Film Culture and the Adult Film Audience. Tese (Doutorado), New York University, Nova Iorque, 2008.

Gorfinkel, Elena. The Body’s Failed Labor: Performance Work in Sexploitation Cinema. Framework: The Journal of Cinema and Media, vol. 53, n° 1, 2012, pp.79-98.

Green, James N. Além do Carnaval: a homossexualidade masculina no Brasil do século XX. São Paulo, Editora UNESP, 2000.

Gubernikoff, Giselle. A imagem: representação da mulher no cinema. Conexão – Comunicação e Cultura, vol. 8, n°. 15, 2009, pp.65-77.

Kaplan, Elizabeth Ann. A mulher e o cinema: os dois lados da câmera. Rio de Janeiro, Rocco, 1995.

Klanovicz, Luciana Rosar Fornazari; Corrêa, Willian Bruno. Gênero, censura e pornochanchada no cinema brasileiro. In: Bertolli Filho, Claudio; Amaral, Muriel E.P. (org.). Pornochanchando: em nome da moral, do deboche e do prazer. São Paulo, Cultura Acadêmica, 2016, pp.63-81.

Lamas, Caio. A censura à pornochanchada: o caso de “Anjo Loiro”. In: Bertolli FIlho, Claudio; Amaral, Muriel E.P. (org.). Pornochanchando: em nome da moral, do deboche e do prazer. São Paulo, Cultura Acadêmica, 2016, pp.41-61

Leite Jr., Jorge. Das maravilhas e prodígios sexuais: pornografia bizarra como entretenimento. São Paulo, Annablume, 2006.

Lopes, Marcelo. A breve história da pornochanchada. Sintoma de Cultura, 11 out. 2012 [http://sintomadecultura.com.br/coluna-01/cinema-e-audiovisual-coluna-01/a-breve-historia-da-pornochanchada/ – acesso em: 13 nov. 2017].

Lucena, Matias Rech de. Entrevista: Sady Baby. Vice, 6 mar. 2013 [https://www.vice.com/pt_br/article/8q4q7a/entrevista-sady-baby – acesso em: 23 nov. 2017].

Mendes, Gio. Emoções sexuais de um jegue. Zingu!, 2007 [http://revistazingu.blogspot.com.br/2007/10/dsb-emocoessexuaisdeumjegue.html – acesso em: 23 nov. 2017].

Moreno, Antonio. A personagem homossexual no cinema brasileiro. Rio de Janeiro, Editora da UFF; Funarte, 2001.

Mulvey, Laura. Visual Pleasure and Narrative Cinema. In: Braudy, Leo; Cohen, Marshall (ed.). Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Nova Iorque, Oxford UP, 1999, pp.833-44.

Padovani, Gustavo. “Garotas da van”: fragmentos da pornochanchada na cultura participativa. In: Bertolli Filho, Claudio; Amaral, Muriel E.P. (org.). Pornochanchando: em nome da moral, do deboche e do prazer. São Paulo, Cultura Acadêmica, 2016, pp.275-291.

Pelúcio, Larrisa. As maravilhas do sexo que ri de si mesmo. cadernos pagu (29), Campinas-SP, Núcleo de Estudos de Gênero-Pagu/Unicamp, 2007, pp.481-488.

Pires, Annelize. A representação da travesti na pornochanchada: “Novas sacanagens do Viciado em C”. In: Bertolli Filho, Claudio; Amaral, Muriel E.P. (org.). Pornochanchando: em nome da moral, do deboche e do prazer. São Paulo, Cultura Acadêmica, 2016, pp.259-271.

Rossini, Renan Siqueira. Pornochanchada: um sintoma brasileiro. In: Bertoli Filho, Claudio; Amaral, Muriel E.P. (org.). Pornochanchando: em nome da moral, do deboche e do prazer. São Paulo, Cultura Acadêmica, 2016, pp.83-100.

Roveri, Fernando. No calor do buraco. Zingu!, 2007 [http://revistazingu.blogspot.com.br/2007/10/dsb-nocalordoburaco.html – acesso em: 23 nov. 2017].

Sales Filho, Valter Vicente. Pornochanchada: doce sabor da transgressão. Comunicação & Educação, vol. 2, n°. 3, 1995, pp.67-70.

Seligman, Flávia. Um certo ar de sensualidade: o caso da pornochanchada no cinema brasileiro. Sessões do Imaginário, n°. 9, 2003, pp.38-40.

Simões, Inimá. Sexo à brasileira. Alceu, vol. 8, n°. 15, 2007, pp.185-195.

Sternheim, Alfredo. Cinema da Boca: dicionário de diretores. São Paulo, Imprensa Oficial, 2005.

Trevisan, João Silvério. Devassos no paraíso: a homossexualidade no Brasil, da colônia à atualidade. Rio de Janeiro, Record, 2000.

Vergara, Silvia. Métodos de pesquisa em Administração. São Paulo, Atlas, 2012.

Watson, Paul. There’s no accounting for taste: Exploitation cinema and the limits of film theory. In: Cartmell, Deborah; Hunter, I. Q.; Kaye, Heide; Whelehan, Imelda (ed.) Trash Aesthetics: Popular culture and its audience. Londres, Pluto Press, 1997, pp.66-87.

Williams, Linda. Pornography, porno, porn: thoughts on a weedy field. Porn Studies, vol. 1, n°. 1-2, 2014, pp.24-40.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu

Downloads

Download data is not yet available.