Banner Portal
The rebellion of women's cinema in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Women‟s cinema
Minor cinema
Lesbianism
Dictatorship

How to Cite

OLIVEIRA, Alcilene Cavalcante de. The rebellion of women’s cinema in Brazil: the challenges of maria do rosário nascimento e silva, in years of civilmilitary dictatorship. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 60, p. e206001, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664557. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article explores the fictional feature film "Marcados para viver" (1976), by Brazilian filmmaker Maria do Rosário Nascimento e Silva (1949-2010). This film is innovative, among other reasons, for starring a character whose sexual and gender identity is not fixed in the male/female binary logic. It is based on the perspective of Allison Butler, who considers women‟s cinema as "minor cinema", in which the condition of marginal, peripheral or minority allows the creative power to invent other spaces, consciousness and sensitivity. It is further complemented by Patricia White's work on "Lesbian Minor Cinema". The term "women's cinema", widely used in the 1970s, including in Brazil, to refer to films made by women, constitutes an eminently political designation, in feminist theory, to demarcate the field and certain subjects, not configuring any essentialist defense of the category "women". The article analyzes the first Brazilian fictional film made by a woman to bring a lesbian character to the screen, highlighting its reception in the Brazilian press and censorship at the time of its release.

PDF (Português (Brasil))

References

Bell hooks. Choosing the margin as a space of radical openness. Framework: The Journal of Cinema and Media, n. 36, 1989, pp.15- 23.

BESSA, Karla. “Como cheguei a ser o que sou”? Uma estética da torção em filmes das décadas de 60 e 70. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, 25(1), janeiro-abril/2017, pp.291-315.

BUTLER, Alison. Women's cinema: the contested screen. London, Wallflower press, 2002.

CAVALCANTE, Alcilene. Cineastas brasileiras (feministas) durante a ditadura civil-militar. In: HOLANDA, Karla; TEDESCO, Marina (Org.). Feminino e plural: mulheres no cinema brasileiro. Campinas, Papirus, 2017, pp.59-76.

CAVALCANTE, Alcilene; HOLANDA, Karla. Feminino Plural: história, gênero e cinema no Brasil dos anos 1970. In: BRAGANÇA, Maurício; TEDESCO. Marina. (Orgs.) Corpos em projeção: gênero e sexualidade no cinema latino-americano. Rio de Janeiro, 7 Letras, 2013, pp.134-152.

CAVALCANTE, Alcilene. A lesbianidade nas telas brasileiras da transição democrática: o protagonismo de Amor maldito, de Adélia Sampaio. Mato Grosso, Revista eletrônica Documento/monumento. vol. 18, n. 1, 2016, pp.142-155 [https://www.ufmt.br/ndihr/revista/revistasanteriores/revista-dm-18.pdf – acesso em 20 de dezembro de 2018].

COLLING, Ana. A resistência da mulher à Ditadura Militar no Brasil. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1997.

COWAN, Benjamin. Homossexualidade, ideologia e “subversão” no regime militar. In: GREEN, James; QUINALHA, Renan. Ditadura e homossexualidades: repressão, resistência e a busca da verdade. São Carlos, EDUFSCAR, 2014, pp.27-52.

DCDP/MJ/NA/DF. Pareceres de técnicos de censura, fevereiro de 1976.

ESTEVES, Flávia. Sob os sentidos do político: história, gênero e poder no cinema de Ana Carolina (Mar de rosas, Das tripas coração e Sonho de valsa, 1977-1986). Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em História da UFF, Niterói, 2007.

FERNANDES, Marisa. Lésbicas e a ditadura militar: uma luta contra a opressão e por liberdade. In: GREEN, James; QUINALHA, Renan. Ditadura e homossexualidades: repressão, resistência e a busca da verdade. São Carlos, EDUFSCAR, 2014, pp.125-148.

HEILBORN, Maria Luiza e SORJ, Bila. Estudos de gênero no Brasil, in: MICELI, Sérgio (Org.). O que ler na ciência social brasileira (1970- 1995), ANPOCS/CAPES. São Paulo, Editora Sumaré, 1999, pp.183- 221.

HOLANDA, Karla; TEDESCO, Marina (Org.) Feminino e plural: mulheres no cinema brasileiro. Campinas, Papirus, 2017.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde: 1960/70. Rio de Janeiro, Aeroplano, 2004.

______. Os estudos sobre a mulher e literatura no Brasil: uma primeira avaliação. In: COSTA, Albertina; BRUSCHINI (Org.) Uma questão de gênero. Rio de Janeiro/São Paulo, Rosa dos Tempos/Fundação Carlos Chagas, 1992.

______ (Org.). Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro, Bazar do tempo, 2019. JOHNSTON. Claire. Women‟s Cinema as Counter-Cinema. In: KAPLAN, Ann. Feminism and Film. New York, Oxford University Press, 2000, pp.22-33.

JOFFILY, Mariana. Os Nunca más no Cone Sul: gênero e repressão política. In: PEDRO, Joana; WOLFF, Cristina; VEIGA, Ana (Org.). Resistência, gênero e feminismos contra as ditaduras no Cone Sul. Florianópolis: Editora Mulheres, 2011, pp.213-232.

LAURETIS, Teresa de. Repensando el cine de mujeres. Teoría estética y feminista. Debate feminista, vol. 5, Ciudad de Mexico, 1992.

______. Diferencias: etapas de um caminho a través del feminismo. Cuadernos Inacabados, 35. Madrid, horas y Horas, 2000.

LESSA, Patrícia. Lesbianas em movimento: a criação de subjetividades – Brasil, 1979-2006. Tese de doutorado, Departamento de História da UNB, Brasília, 2007.

MARCELINO, Douglas Attila. Subversivos e pornográficos: censura de livros e diversões públicas nos anos 1970. Rio de Janeiro, Arquivo Nacional, 2011.

MERLINO, Tatiana; OJEDA, Igor. Direito à memória e à verdade: Luta, substantivo feminino. São Paulo, Editora Caros Amigos, 2010.

MILLÁN, Márgara. Derivas de un cinefemenino. México, UNAM-PUEG, 1999. MORENO, Antonio Nascimento. A personagem homossexual no cinema brasileiro. Dissertação de mestrado em artes, IA/UNICAMP, 1995.

MUNERATO, Elice; OLIVEIRA, Maria Helena Darcy. As musas da matinê. Rio de Janeiro, Edições Rioarte, 1982. NAVARRO SWAIN, Tânia. Lesbianismos, cartografia de uma interrogação revista Esboços, v. 23, n. 35, Florianópolis, 2016, pp.11- 24.

NOGUEIRA, Gilmaro; COLLING, Leandro. Homofobia, heterossexismo, heterossexualidade compulsório, heteronormatividade. In: COLLING, Ana Maria; TEDESCHI, Losandro (Org.) Dicionário Crítico de Gênero. Dourados, Ed. UFGD, 2015.

OCANHA, Rafael. As rondas policiais de combate à homossexualidade na cidade de São Paulo (1976-1982). In: GREEN, James; QUINALHA, Renan. Ditadura e homossexualidades: repressão, resistência e a busca da verdade. São Carlos, EDUFSCAR, 2014, pp.149-176.

PEDRO, Joana; WOLFF, Cristina (Org.). Gênero, feminismos e ditadura no Cone Sul. Florianópolis, Editora Mulheres, 2010.

RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: Feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas, Editora da Unicamp, 2013.

RICH, Adrienne. Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence. In: JACKSON, Stevi e SCOTT, Sue (ors.). Feminism and Sexuality, a Reader. New York, Columbia University Press, 1996.

RODRIGUES, Rita. De Denner a Chrisóstomo, a repressão invibilizada: as homossexualidades na ditadura. In: GREEN, James; QUINALHA, Renan. Ditadura e homossexualidades: repressão, resistência e a busca da verdade. São Carlos, EDUFSCAR, 2014, pp.201-244.

ROSA, Susel Oliveira da. Da coragem feminista à coragem lésbica. Labrys, estudos feministas, janeiro /junho, 2011, pp.11-15. _

_____. Mulheres, ditaduras e memórias: “Não imagine que precise ser triste para ser militante”. São Paulo, Intermeios, 2013.

RUBIN, Gayle; BUTLER, Judith. Tráfico sexual – entrevista. cadernos pagu (21) 2003, pp.157-209.

SETEMY, Adrianna. Entre a revolução dos costumes e a ditadura militar: as dores e as cores de um país em convulsão. São Paulo, Letra e Voz, 2019.

SOARES, Gilberta; COSTA, Jussara. Movimento lésbico e Movimento feminista no Brasil: recuperando encontros e desencontros. Labrys, estudos feministas, julho /dezembro 2011 - janeiro /junho 2012, pp.1- 41.

SOIHET, Rachel. Feminismos e cultura política: uma questão no Rio de Janeiro dos anos 1970-1980. In: ABREU, Marta; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (Org.) Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2007, pp.411-436.

______. Feminismos e antifeminismos: mulheres e suas lutas pela conquista da cidadania plena. Rio de Janeiro, 7 Letras, 2013.

TEGA, Danielle. Tempos de dizer, tempos de escutar: testemunhos de mulheres no Brasil e na Argentina. São Paulo, Intermeios, 2019.

VEIGA, Ana. Cineastas brasileiras em tempos de ditadura: cruzamentos, fugas, especificidades. Tese de doutorado, Programa de Pós- Graduação em História da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.

WHITE, Patricia. UnInvited: classical hollywood cinema and lesbian representability. Bloomington, Indiana University Press, 1999.

______. Lesbian minor cinema. Screen, 49 (4), 2008, pp.410-425. WITTIG, Monique. O pensamento straight. In: PEDROSA, Adriano; REBOUÇAS, André (Orgs.) Histórias da sexualidade: antologia. São Paulo, Masp, 2017, pp.54-60.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu

Downloads

Download data is not yet available.