National curriculum guidelines for Religious Education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Religious studies
Study of religions at school
National guidelines

How to Cite

Costa, M. O. da. (2015). National curriculum guidelines for Religious Education: a proposal based on the Science of Religion. Ciencias Sociales Y Religión, 17(23), 51–59. https://doi.org/10.22456/1982-2650.54884

Abstract

The Religious Education is the unique school discipline that does not have an official PCN by MEC. Aiming to fill this gap is that we present here our RE national curricular parameter proposal. We use a clear scientific reference, the Scientific Study of Religion / Religious Studies, which serves as a parameter for didactic transpositions to RE. We present a brief explanation and then we present the curricular structure to the ER in the form of a systematic framework. We propose that this is a national framework for this discipline and can will serve as a model for a future official PCN. Because beyond content also we showed object of study objective and methodology for this area.

https://doi.org/10.22456/1982-2650.54884
PDF (Português (Brasil))

References

ÁVILA, Antonio. Para conhecer a psicologia da religião. Tradução Maria José Rosado Nunes e Thiago Ghambi. São Paulo: Edições Loyola, 2007.

COSTA, Matheus Oliva da. A Busca por um Lugar do Ensino Religioso na Escola Pública Através da Interdisciplinaridade. REVISTA RELEGENS THRÉSKEIA, v. 2, 2013, pp. 12-32.

DINIZ, Debora; LIONÇO, Tatiana; CARRIÃO, Vanessa. Laicidade e ensino religioso no Brasil. Brasília: UNESCO: Letras Livres: EdUnB, 2010.

GRESCHAT, Hans-Jürgen. O que é a ciência da religião?. Tradução Frank Usarski. São Paulo: Paulinas, 2005.

GIUMBELLI, Emerson. A religião nos limites da simples educação: notas sobre livros didáticos e orientações curriculares no ensino religioso. Revista de Antropologia. v. 53, n. 1, 2010, pp. 39-78.

HOCK, Klaus. Introdução à Ciência da Religião. Tradução Monika Ottermann. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. Ciência da Religião aplicada ao ensino religioso. Em PASSOS, João Décio e USARSKI, Frank (Orgs.). Compêndio de Ciência da Religião. São Paulo: Paulus, 2013, pp. 603-614.

PASSOS, João Décio. Ensino Religioso: construção de uma proposta. São Paulo, SP: Paulinas, 2007.

PIRES, Flávia Ferreira. O que as crianças pequenas pensam sobre religião?. Em Religare - Revista de Ciências das Religiões, ano 2, n. 4, 2008, pp. 47-60.

SENA, Luzia (Org.). Ensino Religioso e formação docente: ciências da religião e ensino religioso em diálogo. São Paulo: Paulinas, 2006.

SOARES, Afonso M. L. Religião & educação; da ciência da religião ao ensino religioso. São Paulo: Paulinas, 2010.

SOARES, Afonso M. L. Introdução à Parte V: Ciência da Religião Aplicada. Em PASSOS, João Décio e USARSKI, Frank (Orgs.). Compêndio de Ciência da Religião. São Paulo: Paulus, 2013, pp. 573-576.

USARSKI, Frank. Os Enganos sobre o Sagrado – Uma Síntese da Crítica ao Ramo "Clássico" da Fenomenologia da Religião e seus Conceitos-Chave. REVER, São Paulo, n. 4, 2004, pp. p. 73-95.

USARSKI, Frank. História da Ciência da Religião. Em PASSOS, João Décio e USARSKI, Frank (Orgs.). Compêndio de Ciência da Religião. São Paulo: Paulus, 2013a, pp. 51-62.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Matheus Oliva da Costa

Downloads

Download data is not yet available.