The sweet Cosmas and Damian
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Cosmas and Damian
Ibeji
Universal Church of Kingdom‟s God
Brazilian religious field

How to Cite

Dias, J. C. T. (2015). The sweet Cosmas and Damian: between Afro-Catholic syncretism and evangelical refusal. Ciencias Sociales Y Religión, 17(23), 14–33. https://doi.org/10.22456/1982-2650.56195

Abstract

The Cosmas and Damian‟s candy is distributed during 27 of September (Cosmas and Damian‟ day) to 12 of October (Children‟s day). These saints were syncretized with eres (children‟ spirits) in the Afro-Brazilian religions. These candies are presented like vow, in the popular Catholicism, or they were oblation to Orishas (Afro religious divinities). Our paper discuss the practice of giving and receiving the candy and its origins, based upon the notion of total social fact and magic from Marcel Mauss, and also the attitude of refuse of evangelicals, principally Pentecostals, and still the reconfiguration made by the Universal Church of Kingdom God when it gives blessed candies, because it fears that children be possessed by evil spirits when they eat candies offered in this time.

https://doi.org/10.22456/1982-2650.56195
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Ronaldo de. A Universalização do Reino de Deus. Dissertação de Mestrado. São Paulo: UNICAMP, 1996.

ALMEIDA, Ronaldo de. A Guerra das Possessões. In: ORO, Ari Pedro; CORTEN, André & DOZON, J. P. Igreja Universal do Reino de Deus. Os Novos Conquistadores da Fé. São Paulo: Paulinas, 2003. p. 321-342.

BACCEGA, Maria Aparecida. Palavra e Discurso: História e Literatura. São Paulo: Ática, 2007.

BÍBLIA ANOTADA, A: edição expandida. Ed. Rev. e Expandida. São Paulo: Mundo Cristão; Barueri, SP: Sociedade Bíblica do Brasil, 2007.

BIRMAN, Patrícia. Conexões Políticas e Bricolagens: Questões sobre Pentecostalismo. In: SANCHIS, Pierre (Org.). Fiéis & Cidadãos: Percursos de Sincretismo no Brasil. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.

BITTENCOURT FILHO, José. Matriz Religiosa Brasileira: religiosidade e mudança social. Petrópolis e Rio de Janeiro: Vozes e Koinonia, 2003.

BOMFIM, Adailson. Um “Alarido” Neopentecostal: Diversidade e Ressignificação Simbólica na Igreja Universal do Reino de Deus. Scientia Plena 3 (5):62-69 , 2007.

BONFATTI, Paulo. Sobre as categorias universais: relevantes aspectos observados na Igreja Universal do Reino de Deus. Revista Rhema de Teologia e Filososfia. Juiz de Fora: ITASA, v.5. N. 19, 1999.

BURKE, Peter. Hibridismo cultural. São Leopoldo – RS: Unisinos, 2003.

CAMPOS, Leonildo Silveira. Teatro, Templo e Mercado: organização e marketing de um empreendimento neopentecostal. Petrópolis, RJ: Vozes; São Paulo: Simpósio Editora E Universidade Metodista de São Paulo, 1997.

CHARTIER, Roger. O Mundo Como Representação. Estudos Avançados. 11 (5), 1991, p. 173-191.

DIAS, Júlio César Tavares. As Religiões Afro-Brasileiras no Discurso da Igreja Universal do Reino de Deus: a reinvenção do Demônio. Dissertação de Mestrado em Ciências da Religião. Recife: UNICAP, 2012.

DIAS, Júlio César Tavares. CONTRIBUIÇÃO E ATUALIDADE DOS CLÁSSICOS DA SOCIOLOGIA PARA O ESTUDO DA RELIGIÃO. Revista Diálogos – N.° 10 – Novembro de 2013 a.

DIAS, Júlio César Tavares. COSME E DAMIÃO: NA FRONTEIRA DAS RELIGIÕES – UM CASO DE CONFLITO ENTRE A IGREJA UNIVERSAL E PRÁTICAS AFRO-RELIGIOSAS. Revista Paralellus, Recife, v. 4, n. 8, p. 303-314, jul./dez. 2013 b.

GODELIER, M. O Enigma do Dom. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.

GOMES, Edlaine de Campos. Doce de Cosme e Damião: dar, receber, ou não? In: GOMES, Edlaine de Campos. Dinâmicas Contemporâneas do Fenômeno Religioso na Sociedade Brasileira. Aparecida, Idéias e Letras, 2009.p. 169-185.

LEITE, Lucas Farias de Vasconcelos. A Dimensão Institucional da Magia no Neopentecostalismo: O papel decisório do poder mágico como atrativo a adesão religiosa na Igreja Universal do Reino de Deus. Recife: Dissertação de Mestrado em Ciências da Religião, UNICAP, 2010.

LODY, Raul Giovanni da Motta. Dicionário de Arte Sacra e Técnicas Afro-Brasileiras. Rio de Janeiro: Pallas, 2003.

LODY, Raul Giovanni da Motta. Santo Também Come. Rio de Janeiro: Pallas, 1998.

LOPES, Augusto Nicodemus. O Que Você Precisa Saber Sobre BATALHA ESPIRITUAL. 3 ed. São Paulo: Cultura Cristã, 2001.

MACEDO, Edir. Orixás, caboclos e guias: deuses ou demônios? Rio de Janeiro: Editora Universal, 2006.

MAFRA, Clara. Religiosidades em Trânsito: o caso da Igreja Universal do Reino de Deus no Brasil e em Portugal. Lusotopie Des Protestantismes Em Lusophonie, Paris, p. 369-382, 1999.

MAIOR, Mário Souto. Território da Danação - o diabo na cultura popular do nordeste. Rio de Janeiro: Livraria São José, 1975.

MARIANO, Ricardo. Igreja universal do reino de deus: a magia institucionalizada. Revista da USP, São Paulo (31): 120 - 131, setembro / novembro 1996.

MARIANO, Ricardo. Neopentecostais: Sociologia do Novo Pentecostalismo no Brasil. São Paulo: Loyola, 1999.

MARIANO, Ricardo. Expansão Neopentecostal no Brasil: o caso da Igreja Universal. Estudos Avançados, vol. 18, n. 52, 2004, pp. 121-138.

MARIZ, Cecília. “De Vuelta Al Baile Del Sincretismo”: Un Diálogo Con Pierre Sanchis, Cecília Mariz. Ciencias Sociales y Religión/Ciências Sociais e Religião, Porto Alegre, ano 7, n. 7, p. 189-201, setembro de 2005.

MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: EPU, 1974. Vol. 2

MENEZES, Renata de Castro. Doces santos: reciprocidade, relações interreligiosas e fluxos urbanos em torno à devoção a Cosme e Damião no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Museu Nacional / UFRJ, 2013 (m. s. - projeto de pesquisa – Edital JCNE/Faperj)

MENEZES, José Luiz da Mota. Igreja dos Santos Cosme e Damião em Igaraçu. CLIO. Série Arqueológica. Ano 5, n. 10, Recife: UFPE,1994. p. 61-79.

NERY, Maria Clara Ramos. Demonização: A Intolerância Reavivada no Campo Religioso Nacional. Debates do NER, Porto Alegre, ano 1, n. 1, p. 80-85. Novembro de 1997.

ORO, Ari Pedro. Intolerância Religiosa Iurdiana e Reações Afro no Rio Grande do Sul. In: SILVA, Vagner Gonçalves (Org.). Intolerância Religiosa: Impactos do Neopentecostalismo no Campo Religioso Afro-Brasileiro. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2007. p. 29-69.

PADEN, William. Interpretando O Sagrado: modos de conceber a religião. Tradução de Ricardo Gouveia. São Paulo: Paulinas, 2001. (Coleção Religião e Cultura).

SANCHIS, Pierre. AS TRAMAS SINCRÉTICAS DA HISTÓRIA. RBCS, São Paulo, a 10, n. 28, jun 1995, p. 123-138.

SEGATO, Rita Laura. Santos e Daimones: o Politeísmo Afro-brasileiro e a Tradição Arquetipal. Brasilia: UNB, 1995.

SMART, Ninian. Worlviews: crosscultural explorations of human beliefs. 2nd Edition. New Jersey: Prentice Hall, 1995.

SILVA, Leny de Amorim & ALHEIROS, Lúcia Helena Souza. Visão Histórica: Igarassu e Olinda. 1a ed. Recife: Comoci, 1986.

SILVA, Vagner Gonçalves da. Concepções religiosas afro-brasileiras e neopentecostais: uma análise simbólica. REVISTA USP, n.67, São Paulo, setembro/novembro 2005, p. 150-175.

SILVA, Vagner Gonçalves da (Org.). Intolerância Religiosa: Impactos do neopentecostalismo no campo religioso afro-brasileiro. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2007.

VÁRIOS AUTORES. Igarassu: proposições urbanológicas. Série Estudos Urbanológicos. Publicação no2 do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Urbano da Faculdade de Arquitetura. Recife: UFPE, 1974.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Júlio Cesar Tavares Dias

Downloads

Download data is not yet available.