Photocartos

Versions

PDF (Português (Brasil))

Keywords

Post-structuralism
Photography
Photocarto
Christianity

How to Cite

Horn, G. B., & Duarte, C. G. (2018). Photocartos: a way to highlight Christian discursive elements. Ciencias Sociales Y Religión, 20(29), 146–157. https://doi.org/10.20396/csr.v20i29.12324

Abstract

This article looks at how to turn photos into photocartos. Photocartos are photographs of places, objects or people whose composition is deformed to tell which senses have emerged and "spoke louder" due to the encounter with discursive elements. The throbbing of the set of elements that circulate in a school - located in the south of Brazil - caused strangeness, impelling me to think about the truth systems linked and that stick to the school curriculum of the analyzed institution. The cross and other elements of Christianity are elements that recurrently appeared in the researched school, beckoning to the rooting of this discursive line that, I suppose, is one of those that, more robustly, regulates the conducts of that community. The photocartos highlighted the set of Christian elements that constitute the vigorous discursive lines of force in operation as discursive practices in the construction of a school Christian subjectivity.

https://doi.org/10.20396/csr.v20i29.12324
PDF (Português (Brasil))

References

ACHUTTI, Luiz Eduardo Robinson. Fotoetnografia da Biblioteca Jardim. Porto Alegre: Editora da UFRGS: Tomo Editorial, 2004.

CAUVIN, Colette. Transformações cartográficas espaciais e anamorfoses. In: DIAS, Maria Helena (Coord.). Os mapas em Portugal: da tradição aos novos rumos da cartografia. Lisboa: Cosmos, 1995.

CORAZZA, Sandra Mara. Didática da tradução. In: SCHULER, Betina; MATOS, Sônia Regina da Luz; CORAZZA, Sandra Mara (Org.). Experimentações de escrita, leitura e imagem na escola. Cadernos de Notas 6. Porto Alegre/RS: UFRGS, 2014.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a Filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro, Ed: 34. 1992.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Ed. Escuta. 1998.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2ª edição. Tradução de Antonio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

DELEUZE, Gilles. Foucault, 2ª edição. São Paulo, Brasiliense, 2013.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas, SP: Papirus, 1993.

FATORELLI, Antonio. O virtual fotográfico: técnica, corpo e imagem na contemporaneidade. Revista Lumina/UFJF, 3(2):1-10, 2009.

FONTCUBERTA, Joan. Ciencia y fricción: fotografia, naturaleza, artificio. 1ª edição. Editora Mestizo A.C. Murcia, Espanha. 1998.

FONTCUBERTA, Joan. Estética fotográfica: uma selección de textos. Editorail Gustavo Gili/SA, Barcelona, 2003.

LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. Tradução de Tânia Pellegrini. – Campinas, SP: Ed. Papirus, 1989.

MACHADO, Arlindo. A fotografia sob o impacto da eletrônica. In SAMAIN, Etienne (Org.). O fotográfico. São Paulo: HUCITEC/CNPq, 1998.

NEIRA, Marcos Garcia; LIPPI, Bruno Gonçalves. Tecendo a Colcha de Retalhos: a bricolagem como alternativa para a pesquisa educacional. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 37, n. 2, 2012.

OLIVEIRA, Thiago Ranniery de; PARAÍSO, Marlucy Alves. Mapas, dança, desenhos: a cartografia como método de pesquisa em educação. Revista Pro-Posições, v. 23, n.3 (69), 2012.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, 2004.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo nômade: quando os devires fazem a diferença proliferar. In: Edgar Roberto Kirchof; Maria Lucia Wortmann; Marisa Vorraber Costa (Org.). Estudos Culturais e Educação – Contingências, articulações aventuras, dispersões. 1ª Ed. Canoas: Editora da Ulbra, 2015.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia: pesquisaintervenção e produção de subjetividade. – Porto Alegre, Sulina, 2015.

ROSÁRIO, Nísia Martins do; AGUIAR, Lisiane Machado. Pluralidade metodológica: a cartografia aplicada às pesquisas de audiovisual. Revista Comunicación, v.1, n.10, 2012.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo, SP: Editora Senac, 2009.

ROY, Kastuv. Gradientes de intensidade: o espaço háptico deleuziano e os três “erres” do currículo. Educação & Realidade, 27 (2): 89-109, jul/dez, 2002.

SILVA, Mariana Silva da. Para preencher um buraco. In A fotografia nos processos artísticos contemporâneos. SANTOS, Alexandre; SANTOS, Maria Ivone (Org.). Porto Alegre: Unidade Editorial da Secretaria Municipal da Cultura: Editora da UFRGS, 2004.

VEIGA-NETTO,1996, p.168 VEIGA-NETO, Alfredo. A didática e as experiências de sala de aula: uma visão pós-estruturalista. Revista Educação & Realidade, 21(2):161-175, 1996.

VEIGA-NETO, Alfredo. De geometrias, currículo e diferenças. Revista Educação & Sociedade, ano XXIII, n.79, 2002.

VEIGA-NETTO, 2012; VEIGA-NETO, Alfredo. É preciso ir aos porões. Revista Brasileira de Educação, 17(50):267-492, 2012.

VEIGA-NETTO; RECH, 2014, p. 67 VEIGA-NETO, Alfredo; RECH, Tatiana Luiza. Esquecer Foucault? ProPosições, 25(2):67-82, 2014.

WUNDER, 2011, p. 160). WUNDER, Alik. Fotografias, restos quase mortais. Conexões: Deleuze e imagem e pensamento e... / Antônio Carlos Amorim, Silvio Gallo, Wencelao Machado de Oliveira Jr. (Orgs.). – Petrópolis, RJ: De Petrus; Brasília, DF: CNPq, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Graciela Bernardi Horn, Cláudia Glavam Duarte

Downloads

Download data is not yet available.