Banner Portal
Indigenous migrants in Tinguá (Nova Iguaçu – RJ)
Imagem capa: "Retirantes" de Cândido Portinari (1944)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Migration
Decoloniality
Warao

How to Cite

SILVA, Priscila de Alantino Braz. Indigenous migrants in Tinguá (Nova Iguaçu – RJ): decoloniality as an alternative for (r)existence. Ideias, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e023018, 2023. DOI: 10.20396/ideias.v14i00.8671631. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ideias/article/view/8671631. Acesso em: 15 may. 2024.

Abstract

This paper aims to observe the trajectory of a Warao family of approximately 38 people who live in Tinguá (Nova Iguaçu - Municipality of the metropolitan region of the State of Rio de Janeiro), which lives a complicated relationship with the public bodies of reception. The methodology is based on bibliographic review, interviews and participant observation, in order to understand, through a decolonial point of view, how this relationship permeates the notion of construction and maintenance of knowledge, and to think possible strategies for better insertion of immigrants and refugees in the host society.

https://doi.org/10.20396/ideias.v14i00.8671631
PDF (Português (Brasil))

References

ACNUR. Os Warao no Brasil: Contribuições da antropologia para a proteção de indígenas refugiados e migrantes. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wpcontent/uploads/2021/04/WEB-Os-Warao-no-Brasil.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.

ACNUR. Entenda o que é a estratégia de interiorização e por que ela é referência global. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/2021/04/20/entenda-o-que-e-a-estrategia-de-interiorizacao-e-porque-ela-e-referencia-global/. Acesso em: 10 dez. 2021.

ALANTINO, Priscila. Breve etnografia dos imigrantes Warao em Nova Iguaçu. In: Coletânea de artigos form(ação) das Ciências Sociais. 1.ed. Santa Maria, RS: Arco Editores, 2022. p. 71-86.

ANDRÉ, Bianka. P. A diversidade dos alunos estrangeiros e seu processo de adaptação em escolas brasileiras. In: SANTOS, M.; BAHIA, J. (Org.). Um olhar sobre as diferenças: a interface entre projetos educativos e migratórios. São Leopoldo: Oikos, 2016. p. 56-78.

BAUMAN, Zygmunt. Confiança e medo na cidade. Rio de janeiro: Zahar, 2009. 96p.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. 498 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 24 mai. 2021.

FRASER, Nancy. Reconhecimento sem ética?. Lua Nova: Revista de Cultura e Política [online]. 2007, n. 70 pp. 101-138. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-64452007000100006. Epub 13 Set 2007. ISSN 1807-0175. https://doi.org/10.1590/S0102-64452007000100006.

CASTLES, Stephen; MILLER, Mark. J. La era de la migración: Movimentos internacionales de población en el mundo moderno. México: Cámara de Diputados, 2004.

DIAS, Sónia e GONÇALVES, Aldina. Migração e Saúde. In: DIAS, Sónia (org.). Revista Migrações - Número Temático Imigração e Saúde. Lisboa: ACIDI, n. 1, 2007. p. 15-26, set. 2007.

GARCÍA CASTRO, Alvaro A. Mendicidad indígena: Los Warao Urbanos. Boletín Antropológico: Universidad de Los Andes. n. 48. ISSN: 1325-2610, Fev-Abr, 2000.

LUSSI, Carmem. Políticas públicas e desigualdades na migração e refúgio. Psicologia USP [online]. 2015, v. 26, n. 2 [Acessado 4 Dezembro 2022], p. 136-144. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-6564D20140014. ISSN 1678-5177. https://doi.org/10.1590/0103-6564D20140014.

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais. v. 32, n. 94. jun/2017.

OIM. Informe sobre las Migraciones en el Mundo 2020. Genebra. OIM. 2020

PETRUS, R.; SANTOS, M.; ARAGÃO, L. X. de. Filhos de refugiados congoleses no Rio de Janeiro: socialização e escolarização nas escolas da rede pública de ensino. In: SANTOS, M.; BAHIA, J. (Org.). Um olhar sobre as diferenças: a interface entre projetos educativos e migratórios. São Leopoldo: Oikos, 2016. 152p. p. 35-55

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Edgardo Lander (org). Coleção Sul-Sul, CLACSO, Buenos Aires, Argentina. set/2005. p. 227-278.

RODRIGUES, Leda Maria O. et al. Migração Contemporânea e Educação. Cadernos Ceru, São Paulo. série 2, v. 25, n. 1, p. 225-240, jun, 2014.

SANTOS, Boaventura de Souza. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: Epistemologias Do Sul. Boaventura de Sousa Santos e Maria Paula Meneses (orgs.). Cortez Editora: São Paulo. 2010. 591p.

UNESCO. 2020. Resumo do Relatório de Monitoramento Global da Educação 2020: Inclusão e educação para todos. Paris, UNESCO. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ideias

Downloads

Download data is not yet available.