Banner Portal
Migrations and childhoods
Imagem capa: "Retirantes" de Cândido Portinari (1944)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Migration
School integration
Racism
Xenophobia

How to Cite

SILVEIRA, Thomas; HAMANN, Cristiano; PIZZINATO, Adolfo. Migrations and childhoods: between the construction of social bonds and Brazilian xenoracism. Ideias, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e023028, 2023. DOI: 10.20396/ideias.v14i00.8672023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ideias/article/view/8672023. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

Children and adolescents usually migrate with family members and rarely have an active voice in this process. In view of this situation, the study sought to understand how Haitian children and adolescents form narratives about their migration experience and how these narratives trigger aspects of the socio-school insertions of Haitian migrants in Porto Alegre. A case study was carried out, focused on narratives about the migratory process and local experience. In the narratives, Haitian culture was linked to the possibilities of bonding and experiences of exclusion, indicating the need for institutional care strategies.

https://doi.org/10.20396/ideias.v14i00.8672023
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.

BARBOSA, M. C. S.. Culturas escolares, culturas de infância e culturas familiares: as socializações e a escolarização no entretecer destas culturas. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, p. 1059–1083, out. 2007.

BEZERRA, C. B., MARTINS-BORGES, L., CUNHA, M. P. Filhos das fronteiras: revisão de literatura sobre imigração involuntária, infância e saúde mental. Rev. CES Psicología, 12(2), 26-40, 2019.

BRAUN, V., CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101, 2006.

CALQUÍN, C., GALAZ, C., MAGAÑA, I. Intervención y familias migrantes: análisis crítico de la «vulnerabilidad» desde los/las profesionales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 21, 2022.

CAVALCANTI, L., OLIVEIRA, T., MACEDO, M. Imigração e Refúgio no Brasil - Relatório Anual 2019. Série Migrações, 2019.

DOS SANTOS, M. S. F., COTINGUIBA, M. L. P. Lekòl La: as crianças haitianas e a inserção escolar na rede pública em Porto Velho-RO. Revista Presença Geográfica, 6(1), 100-111, 2019.

CEBOLLA-BOADO, H.; GONZÁLEZ FERRER, A; NUHOḠLU SOYSAL, Y. It is all about “Hope”: Evidence on the immigrant optimism paradox. Ethnic and racial studies, v. 44, n. 2, p. 252-271, 2021.

COLE, Mike. ‘Brutal and stinking’ and ‘difficult to handle’: the historical and contemporary manifestations of racialisation, institutional racism, and schooling in Britain. Race Ethnicity and Education, v. 7, n. 1, p. 35-56, March 2004.

FAUSTINO, Daivison; OLIVEIRA, Leila Maria de. Xeno-racismo ou xenofobia racializada? Problematizando a hospitalidade seletiva aos estrangeiros no Brasil. REMHU, v.29, n.63, p. 193-210.

FAZEL, M. A moment of change: Facilitating refugee children's mental health in UK schools. International Journal of Educational Development, 41, 255-261, 2015.

FEKETE, Liz. The Emergence of Xeno-Racism. Race & Class, v. 43, n. 2, p. 23- 40, 2001. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/ abs/10.1177/0306396801432003.

HERNÁNDEZ-ROSETE, D. MAYA, O. Discriminación lingüística y contracultura escolar indígena en la Ciudad de México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (2), p. 1161-1176, 2016.

ICHOU, M; ZANTEN, A. France: The increasing recognition of migration and ethnicity as a source of educational inequalities. In: The Palgrave handbook of race and ethnic inequalities in education. Palgrave Macmillan, Cham, p. 509-556, 2019.

JOSEPH, H. Diáspora, refugiado, migrante: perspectiva etnográfica em mobilidade e transfronteiriça. Sociedade e Cultura, 20(2), 173-192, 2017.

JUNG, E., ZHANG, Y. Parental involvement, children's aspirations, and achievement in new immigrant families. The Journal of Educational Research, 109(4), 333-350, 2016.

KOHATSU, L. N., SAITO, G. K. Xenofobia na escola pública: A perspectiva dos estudantes do Ensino Médio. Psicoperspectivas, 21(1), 137-148, 2022.

MAEHLER, D. B., DAIKELER, J., RAMOS, H., HUSSON, C., NGUYEN, T. A. The cultural identity of first-generation immigrant children and youth: Insights from a meta-analysis. Self andIdentity, 1-26, 2020.

MÉNDEZ, E. G. Infância e cidadania na América Latina. São Paulo: Hucitec; Instituto Ayrton Senna, 1998.

NEPO/UNICAMP. Imigrantes internacionais registrados. Disponível em: <http://www.nepo.unicamp.br/observatorio/bancointerativo/numeros-imigracao-internacional/sincre-sismigra/>. Acesso em: 10 de junho de 2022.

OLIVEIRA, L. M. Imigrantes, xenofobia e racismo: uma análise de conflitos em escolas municipais de São Paulo [Tese de Doutorado]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil, 2019.

PIZZINATO, A.; ALMEIDA-SEGUNDO, D. ROCHA, K. Perceived Community Support Questionnaire: evidence of factorial validity and internal consistency for the Brazilian context. Cadernos de Saúde Pública, 37(2), 2021.

SILVA-FERREIRA, A. V., MARTINS-BORGES, L., WILLECKE, T. G. Internacionalização do ensino superior e os impactos da imigração na saúde mental de estudantes internacionais. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 24, 594-614, 2019.

STAKE, R. Multiple Case Study Analysis: Research methods. NY: Guilford Press, 2006.

TELMO-ROMANO, A. Q. PIZZINATO, A. Migração de mulheres para o Brasil: interseções de gênero, raça/etnia e classe. Trabajo Social, 21(2), 196–213, 2019.

TRIVENTI, M.; VLACH, E.; PINI, E. Understanding why immigrant children underperform: evidence from Italian compulsory education. Journal of Ethnic and Migration Studies, v. 48, n. 10, p. 2324-2346, 2022.

TUMMALA-NARRA, P., SATHASIVAM-RUECKERT, N. The experience of ethnic and racial group membership among immigrant-origin adolescents. Journal of Adolescent Research, 31(3), 299-342, 2016.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ideias

Downloads

Download data is not yet available.