Banner Portal
Glancing at childhoods in the Semiarid
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Childhood universe. Semiarid. Subjectivity.

How to Cite

Ribeiro, M. S. de S. (2015). Glancing at childhoods in the Semiarid. Labor E Engenho, 9(2), 93–100. https://doi.org/10.20396/lobore.v9i2.8635581

Abstract

Triggering some flashes that glance at the childhood universe, this essay presents discussions – based on a cultural, socio-historical and environmental panorama – from a place/time nowadays called Brazilian Northeastern Semiarid. These discussions aim, through problematizations,  to provoke reflections on the construction of childhoods. Thus, the Northeastern Semiarid and all its diversity rediscovered, despite the contradictions and huge environmental threats should be seen also from the point of view of subjectivity. Is it possible, then, to speak of a child subjectivity of the Semiarid? More specifically, how to think and approach their childhoods? These questions guided the essay, which was based on analyzing cordel (string) literature, photographic records and content coming from direct interaction with children in different contexts. The idiosyncrasies of the Semiarid, its historical shortcomings and the many social constructs of this place/time also forged the human in different manners, despite some possible common apprehensions. Childhoods, added to the legacy of the Western world, followed, took part, created and withered in the very movement of coming-to-be of the Semiarid.

https://doi.org/10.20396/lobore.v9i2.8635581
PDF (Português (Brasil))

References

ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz. A invenção do Nordeste e outras artes. 2ª Ed. Recife; FJN, Ed Massangana; São Paulo; Cortez, 2001.

ANDRE, Marli. Pesquisa em educação : buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 51-64, julho/2001.

BORGES, Carolina de Campos e MAGALHÃES, Andrea Seixas. Laços intergeracionais no contexto contemporâneo. Estudos de Psicologia, 16 (2), p.171-177, maio-agosto/2011.

BRONFENBRENNER, Urie. A Ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

CIAMPA, A. da C.. A estória do Severino e a história da Severina: um ensaio de psicologia social. São Paulo: Brasilense, 1998.

CORSARO, W. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

FERREIRA, Manuela e SARMENTO, Manuel Jacinto. Subjectividade e bem-estar das crianças: (In)Visibilidade e voz. Revista Eletrônica de Educação, v. 2, n. 2, nov. 2008.

FONSECA, A. Bosquejos de Categorias em Psicologia Ambiental Fenomenológico Existencial. Disponível em <https://sites.google.com/site/eksistenciaescola/eksistencia/bosquejos-de-categorias-em-psicologia-ambiental-fenomenologico-existencial>. Acessado em 25 de março de 2014.

FONSECA, A. Psicologia Ambiental Fenomenológico Existencial. Rogeriana. Gestáltica. Disponível em <https://sites.google.com/site/eksistenciaescola/eksistencia/psicologia-ambiental-fenomenologico-existencial>. Acessado em 25 de março de 2014.

FRANCA, Celso Sales. A imagem do Vale : reestruturação agrícola e mudança social no Vale do São Francisco. Petrolina : Editora Franciscana, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 1970.

LIMA, Maria Batista. Identidades étnico-raciais, infância afro-brasileira e práticas escolares. In. Rocha e Kramer (orgs.). Educação infantil. Enfoques em diálogos. Campinas, SP: Papirus, 2011, p. 139-156.

MACEDO, Roberto Sidnei e GALEFFI, Dante. Um rigor outro sobre a qualidade na pesquisa qualitativa : educação e ciências humanas. Salvador: EDUFBA, 2009.

MARQUES, Juracy (org.). Ecologias de homens e mulheres do semiárido. Paulo Afonso: Fonte Viva, 2005.

MARQUES, Juracy (org.). Ecologias do São Francisco. Paulo Afonso: Fonte Viva, 2006.

PEREIRA, Rita Marisa Ribes; SOUZA, Solange Jobim. Infância, Conhecimento e Contemporaneidade. In: Infância e produção cultural. Campinas, SP, Papirus, 1998, p.37-48.

PINTO, Manuel; SARMENTO, Manuel. As crianças: contextos e identidades. Portugal: Ed. Universidade do Minho, 1997.

POSTMAN, Neil. O Desaparecimento da Infância. Rio de Janeiro: Grafhia Editorial, 1999.

SILVA, Cristiane Irinéa. Acesso de crianças negras à educação infantil. In. Rocha e Kramer (orgs). Educação infantil. Enfoques em diálogos. Campinas, SP: Papirus, 2011, p. 121 – 138.

UNGER, Nacy Mangabeira. Da foz à nascente: o recado do rio. São Paulo: Cortez Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2001.

REFERÊNCIAS DO CORDÉIS (produções independentes e muitas sem referências):

BORGES, José Francisco. A história de Dom Bosco em cordel. Petrolina [PE], 2009.

CALHEIROS, Jorge Maloqueiro Zé Catraca. Maceió [AL], 2003.

CALHEIROS, Jorge. Vida de boca de ponche. Maceió [AL], 2007.

SOARES, José. O rapaz que casou com uma porca. Bezerros [PE], 2004.

SOBRINHO, Joaquim Luiz. História dos bodinhos e a princesa interesseira. Bezerros [PE], 2005.

TEIXEIRA, Davi. O filho de Januário. Recife [PE], 2008.

VIEIRA, Cícero (Mecó). A filha de um pirata. Entre a espada e a sorte.

A Labor e Engenho utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.